Olvasói levél

A szerk: Mint a kámfor

Magyar Narancs, 2012. május

  • 2012. június 10.

Olvasói levelek

Tisztelt Szerkesztőség! Önök olyasmire vetemedtek, amit elképzelni sem tudtam erről az orgánumról. Szerkesztőségi cikkükben bizonyíték nélkül ítélik el Gyurcsány Ferencet arra alapozva, hogy bizonyíték nélkül kizárólag őt tartják felelősnek 28 évvel ezelőtti főiskolai szakdolgozatának eltűnéséért (eltüntetéséért?).

Őszintén érdekel, önök szerint a mai politikusi kínálatból miért éppen kizárólag és egyes-egyedül Gyurcsány Ferenc a persona non grata, miért ő az egyetlen, akit tűzzel-vassal ki kell irtani, végérvényesen el kell tüntetni a közéletből? Egyedül rajta múlna az ország sorsa, az egész politikai élet hitelessége, tisztasága, erkölcse? Ő lenne az egyetlen rothadó gyümölcs, amely az egész termést tönkreteszi? Gondolkozzanak már, hölgyeim, uraim!

Nem mellesleg, amit a magukat liberálisnak tartó újságírók (főként a liberális honlapok és néhány véleményformáló jeles közszereplő) az elmúlt években Gyurcsány Ferenccel műveltek, annak már köze sincs a tárgyilagos elemzéshez, a liberalizmushoz, sőt, magához az újságíráshoz, a szakmához sem.

Üdvözlettel:

előfizetőjük, Horváth Judit

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.