Ádám Zoltán

Három érv – és a korlátaik

Viszontválasz kvótanépszavazás-ügyben

  • Ádám Zoltán
  • 2016. augusztus 25.

Publicisztika

Az elmúlt hetek vitái alapján úgy látom, a bojkott – vagy az érvénytelen szavazat leadása – mellett alapvetően három érv hozható fel.

Az első – amit többet között Szigetvári Viktor és Molnár Gyula is hangoztat – jogi-alkotmányossági természetű (lásd: A bojkott a jó döntés, Magyar Narancs, 2016. július 14.; illetve Bojkott Európáért, Magyar Narancs, 2016. július 21.). Eszerint ezt a népszavazást nem lett volna szabad kiírni a hatályos jogszabályok alapján, mert túlterjeszkedik a magyar Országgyűlés joghatóságán, és érvényessége esetén nem következik belőle egyértelmű jogalkotási kötelezettség a parlament számára. Ezt magam sem vitatom – de nem tartom igazán súlyos érvnek. Az ellenzéki pártok minden lehetséges jogi fórumon megtámadták a népszavazást, aminek jogszerűségét végül az Alkotmánybíróság mondta ki. Az október 2-i szavazás ettől kezdve politikai tény, a jogállamiságot romboló hatásáért azok viselik a felelősséget, akik kiírták és jóváhagyták a megtartását. (Mellesleg ugyanez volt a helyzet a 2008-as „szociális népszavazás” esetében: annak a kiírása is vitatható volt jogilag, a reformpárti oldal, élén az SZDSZ-szel, az alkotmánybírósági jóváhagyás után mégis beleállt a kampányba, és később büszkén a magáénak mondta a mintegy 20 százaléknyi reformpárti szavazatot.) A hibás jogi döntésért nem az annak következményét – a népszavazás megrendezését – tudomásul vevő, szavazati jogukkal élő választók a felelősek, és ezért nem is várható el tőlük, hogy lemondjanak erről a jogukról.

A második érv morális természetű, és összefügg a népszavazás esetleges érvényességéhez kapcsolódó politikai veszélyekkel. Eszerint a népszavazáson való részvétel – az igen szavazat leadását is beleértve – úgymond legitimálja a Fidesz visszaélését a népszavazás intézményével. Így érvel Molnár Gyula, Bauer Tamás és Ara-Kovács Attila is (utóbbi kettőt lásd: Orbán népszavazása, Magyar Narancs, 2016. július 21.; illetve Akarjuk?, Magyar Narancs, 2016. július 14.). Az utóbbi egyenesen úgy fogalmaz, hogy „aki ebben részt vesz, az akár kávét is vihet a Városligetben békés tiltakozókat verő kopaszoknak, vagy növelheti az utasszámot a felcsúti kisvasúton”. Ha pedig a népszavazás érvényes lesz – mondja Ara-Kovács –, azt az országnak az EU-ból való kiléptetésére használja majd fel Orbán.

Ezzel a gondolatmenettel két baj van. Az egyik, hogy nem igaz. Azzal, hogy a kormány által felkínált választási lehetőséggel élve valaki a kormány ellen szavaz, nem legitimálja az autoriter kormányzást, hanem elítéli azt. De az sem igaz, hogy az érvényes népszavazás a kormány győzelme esetén az unióból való kilépéshez vezetne: a népszavazás egyértelmű és nagyarányú megnyerésével a Fidesz valóban nagy lépéssel távolodna az uniótól, de ez egyrészt nem egyenlő a kilépéssel, másrészt semmi köze a népszavazás érvényességéhez. Egy európai tanácsi határozattal megalkotott közös politika végrehajtásának elszabotálása kétségtelenül sérti az uniós jogot, de ez – kis túlzással – napi gyakorlat az EU-ban. Orbán célja ma még nem is a kilépés, hanem annak lelki-politikai előkészítése, annak demonstrálása, hogy a magyar választók túlnyomó többsége a nemzeti és az európai identitás közül, ha a kettő konfliktusba kerül egymással, az előbbit választja. Ehhez pedig nem érvényes népszavazásra van szüksége a kormánynak, hanem döntő fölényre. (Ha a jogi-érvényességi kritériumok izgatnák a kormányt, azokat a Jobbikkal kiegészült kormánytöbbség bármikor a saját pillanatnyi érdekei szerint alakíthatná, vagy – mint ahogy a Jobbik javasolja – az egész népszavazás megspórolható volna az Alaptörvény módosításával. És nem, az ellenzéki részvétel sem az érvényesség miatt kellene a kormánypártoknak, hanem azért, mert nagyobb eséllyel és kisebb költségek mellett mozgósíthatják a jobboldali szavazótábort, ha a kampányban a rituá­lis gyűlölet tárgyává emelt szokásos baloldali szalmabábukat üthetik.)

A másik gond Ara-Kovács gondolatmenetével az, hogy ha valaki, hát pont ő nem adhatja ezt elő. Egy parlamenti párt alelnöke nincs abban a helyzetben, hogy a választókat a demokrácia védelmében népszavazási bojkottra szólítsa fel, miközben pártja megtartja parlamenti mandátumait, részesül a választási eredménye alapján neki – amúgy joggal – járó állami támogatásból, és egyelőre fel sem merül, hogy a következő választást bojkottálni akarná. Ha a népszavazási részvétel kollaboráció, akkor a parlamenti részvétel kollaboráció a köbön. A választó a szavazati jogáról lemondva legfontosabb politikai érdekérvényesítési eszközét adja fel. Olyan politikusok, akik semmilyen személyes áldozatot nem hoztak a rendszer delegitimálásáért, milyen alapon kérik őt erre?

A harmadik és egyben legfontosabb érv úgy szól, hogy a demokratikus oldalnak nem érdeke belefutni egy súlyos vereségbe, a népszavazás pedig a demagóg kérdésfeltevés és az egyenlőtlen tömegkommunikációs lehetőségek miatt a ténylegesnél is siralmasabb képet festene a baloldal erejéről. A szavazásra bocsátott kérdés hazug, mert az EU semmiféle kényszerbetelepítést nem ír elő, és a tudatos kormányzati manipuláció fölött érzett felháborodás leginkább a bojkottal fejezhető ki. A kormányoldal győzelme ugyan nem megakadályozható, a kormánynak a népszavazás révén bezsebelt politikai előnye azonban csökkenthető a kisebb abszolút szavazatszám és a jobboldali szavazók visszafogottabb mobilizálhatósága miatt.

Elismerem, hogy ebben van igazság, a kérdés azonban az, hogy mindez elegendő-e a népszavazás bojkottjához. Szerintem ez kétséges. A probléma megvizsgálásához, javaslom, vegyünk egy hipotetikus esetet. Tegyük föl, hogy a kormány nem a menekültek unión belüli elhelyezésére vonatkozó szabályokkal, hanem a roma gyerekek iskolai integrációjával kapcsolatban ír ki népszavazást. Mint tudjuk, az Európai Bizottság két hónappal ezelőtt kötelességszegési eljárást indított Magyarország ellen a roma gyerekek általános iskolai elkülönítését lehetővé tevő szabályozás és kormányzati gyakorlat miatt. Tételezzük fel, hogy az Orbán-kormány éles elutasítással reagál a bizottsági döntésre, és úgy dönt, hogy a roma gyerekek iskolai szegregációjával szembeni megengedő politikájához népszavazási támogatást szerez. A népszavazásra feltett kérdés így szól: „Akarja-e Ön, hogy az Európai Unió az Országgyűlés jóváhagyása nélkül előírhassa, hogy az Ön gyereke kivel járjon egy iskolába?”

A népszavazást közpénzből finanszírozott, hatalmas kommunikációs kampány készíti elő, a kormány mindent megtesz a jobboldali választók mozgósításáért, és a kormánypártok által javasolt nemleges választ a Jobbik is támogatja, sőt javasolja, hogy a roma gyerekek iskolai szegregációjának gyakorlata kapjon alkotmányos védelmet. Nem kétséges, hogy a népszavazásra feltett kérdés az iskolai szegregáció rosszindulatú és demagóg értelmezéséről árulkodik, az integrációpárti álláspont népszavazási győzelme pedig azért is esélytelen, mert a baloldali szavazók jelentős része is szegregációpárti. Mi a kormánnyal szemben álló demokraták teendője egy ilyen helyzetben? Bojkottálják a szavazást, mondván, hogy hazug, demagóg kérdésre nem lehet jó választ adni?

Bizonyára sokan ezt javasolnák, szerintem azonban nem lenne igazuk. Hazug, demagóg kérdésre is lehet jó választ adni, leleplezve a hazugságot és a demagógiát, és megmutatva, hogy mi a kérdés valódi tartalma és a válasz tétje. A demokraták nem engedhetik meg maguknak, hogy ne utasítsák el egyértelmű és jól felismerhető módon a roma gyerekek elkülönítésének gyakorlatát. Akkor sem, ha az erre vonatkozó kérdés demagóg módon van megfogalmazva, és ha ebben az ügyben pillanatnyilag aligha van esélyük a közvélemény többségének megnyerésére. A jogegyenlőség, a társadalmi integráció és a hátrányos helyzetű romákkal szembeni szolidaritás túl fontos ügyek ahhoz, hogy taktikai szempontok határozzák meg a magatartásunkat. Hogyan néznénk ezután tükörbe, és mit mondanánk roma polgártársainknak, ha megkérdeznék tőlünk, miért nem álltunk ki egyértelműen a jogaikért? És ha taktikai okból – a népszavazás megnyerhetetlensége miatt – rövid távon feladnánk a jogegyenlőség nyílt és egyértelmű védelmét, mitől remélhetnénk, hogy hosszú távon egyszer majd helyreállíthatjuk a magyar demokráciát?

Úgy gondolom, hogy a helyzet lényegében ugyanez a kvótanépszavazás ügyében is. A kormány menekültpolitikája olyannyira ellentmond minden józan humanitárius, nemzetközi jogi és európai uniós normának, hogy a népszavazásra feltett kérdést akkor sem lehet válasz nélkül hagyni, ha demagóg és félrevezető módon fogalmazták meg. Lehet, hogy a népszavazás megnyerésére nincs remény, de a fenyegetett értékek melletti kiállás elmulasztása – a vereség elkerülése – hosszú távon jóval többe kerülhet, mint a vereség maga. Ez nem taktikai kérdés, hanem az identitásunkról szól: arról, hogy kik vagyunk mi, és milyen alternatívát ajánlunk ennek az országnak, ha egyszer sikerül megszabadulnia a Fidesz uralmától.

Ha taktikai okból, a népszavazás megnyerhetetlensége és a súlyos baloldali vereség elkerülése miatt lemondunk a nemzeti és az európai identitás szembeállítására alapozott orbáni menekültpolitika nyílt és egyértelmű elutasításáról, azzal európai, demokrata identitásunk egyik legfontosabb eleme sérül. Ezzel szemben ennek az identitásnak a bátor és határozott védelmezése a bal- és jobboldali demokraták közötti új konszenzus létrehozásához és Orbán majdani legyőzéséhez járulhatna hozzá, ahogy arra Mellár Tamás utal (lásd: El kell menni!, Magyar Narancs, 2016. július 21.).

Aki úgy gondolja, hogy a magyar baloldal pártjai a népszavazás bojkottálásával párhuzamosan képesek megszilárdítani az Orbánnal szemben álló európai-demokratikus alternatívát, és a szavazástól való távolmaradás hosszú távon erősíti ezt az értékrendet, az hallgasson rájuk. Aki nem, az szavazzon igennel – vagy ha nem győztem meg a népszavazás érvényességének másodlagosságáról, adjon le érvénytelen szavazatot október 2-án!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.