Bukás: ezek a számok bizonyítják, hogy Vidnyánszkyt nemcsak Alföldi, de sok kollégája is leiskolázta

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2019. július 17.

Színház

Elmerültünk a Nemzeti Színház számaiban - súlyos dolgokat láttunk.

A friss Magyar Narancsban hosszan foglalkozunk, hogy milyen folyamatok, hibák és tendenciák húzódnak meg a Nemzeti Színház katasztrofális nézőtéri adatai mögött (amelyeket a hvg.hu hozott nyilvánosságra). Jelenleg ugyanis a nagyszínpadon csak minden második néző fizet a jegyért, ami teljesen unikum a hazai színházak körében.

Cikkünkben több összehasonlítást is teszünk, amelyekből Vidnyánszky Attila színházának mélyrepülése láthatóvá válik.

Egyrészt a Nemzeti Színház számait hasonlítottuk össze a Nemzeti Színház számaival, ahol az igazgató 2008-től 2013-ig Alföldi Róbert volt, őt hat éve, július elején váltotta a poszton Vidnyánszky Attila. Ezekről külön táblázatok is születtek. Mi most a jegybevételről szólót ajánljuk olvasóink figyelmébe:

false

Igen, jól látják, tavaly már csak 100 milliós jegybevételt tudott a Nemzeti produkálni. Ez egyébként nagyjából annyi, amit a Radnóti Színház mutatott fel 2017-ben. Ami természetesen szintén súlyos kritika Vidnyánszkynak, hiszen a Radnóti Budapest legkisebb színházainak egyike. A Nemzeti pedig az egyik legnagyobb.

De sok más szinten is leiskolázták Vidnyánszkyt színházvető kollégái Budapesten. Nézzék csak meg néhány más prózai színház adatait – a Nemzetivel összevetve:

false

 

A Vidnyánszky-féle Nemzeti lejtmenetéről szóló elemzésünk a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvasható.

A lap csütörtöktől kapható az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.