Bukás: ezek a számok bizonyítják, hogy Vidnyánszkyt nemcsak Alföldi, de sok kollégája is leiskolázta

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2019. július 17.

Színház

Elmerültünk a Nemzeti Színház számaiban - súlyos dolgokat láttunk.

A friss Magyar Narancsban hosszan foglalkozunk, hogy milyen folyamatok, hibák és tendenciák húzódnak meg a Nemzeti Színház katasztrofális nézőtéri adatai mögött (amelyeket a hvg.hu hozott nyilvánosságra). Jelenleg ugyanis a nagyszínpadon csak minden második néző fizet a jegyért, ami teljesen unikum a hazai színházak körében.

Cikkünkben több összehasonlítást is teszünk, amelyekből Vidnyánszky Attila színházának mélyrepülése láthatóvá válik.

Egyrészt a Nemzeti Színház számait hasonlítottuk össze a Nemzeti Színház számaival, ahol az igazgató 2008-től 2013-ig Alföldi Róbert volt, őt hat éve, július elején váltotta a poszton Vidnyánszky Attila. Ezekről külön táblázatok is születtek. Mi most a jegybevételről szólót ajánljuk olvasóink figyelmébe:

false

Igen, jól látják, tavaly már csak 100 milliós jegybevételt tudott a Nemzeti produkálni. Ez egyébként nagyjából annyi, amit a Radnóti Színház mutatott fel 2017-ben. Ami természetesen szintén súlyos kritika Vidnyánszkynak, hiszen a Radnóti Budapest legkisebb színházainak egyike. A Nemzeti pedig az egyik legnagyobb.

De sok más szinten is leiskolázták Vidnyánszkyt színházvető kollégái Budapesten. Nézzék csak meg néhány más prózai színház adatait – a Nemzetivel összevetve:

false

 

A Vidnyánszky-féle Nemzeti lejtmenetéről szóló elemzésünk a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvasható.

A lap csütörtöktől kapható az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.