Lefitymálva

  • Kovács Bálint
  • 2011. december 13.

Színház

Színházban én még annyit nem nevettem, mint a Gólem Színház előadásának első "felvonásán", amelyben Vinnai András drámaíró a groteszkig sarkítva, mégis nagyon pontosan ábrázolja, milyen az, amikor az ember a belülről fakadó tisztességet feltétlen politikai korrektséggel akarja pótolni, folyamatosan falnak ütközve a bonyolult szabályrendszer útvesztőjében. Tilos kimondani, hogy zsidó, a cigánynak tilos a származására utalni, és jobb be se menni egy török étkezdébe, mert ha nézed a tévén a török nyelvű adást, akkor azért, ha átkapcsolsz máshová, akkor meg azért vagy rasszista - nem csoda, hogy a bugyután beszélő nevű Antiból idővel előtör az elnyomott antiszemita. Vinnai szituációs komédiája párját ritkítja; lenyűgöző, ahogy minden mondat logikusan következik az előzőből, annak ellenére, hogy az egész mégiscsak orbitális marhaság. Borgula András rendező ötletei, a színészek - először Bánki Gergely és Schmied Zoltán, később Lukáts Andor és Nagy Mari, végül Huzella Júlia - beleélése és folyamatos, egymásra adott reakciói pedig remekül erősítik a szöveg humorát.

 

Az átgondolt, a sitcom műfajban is magabiztosan mozgó rendezést és a színészeket a továbbiakban sem érheti egy rossz szó sem, ahogy a humor is kitart a legutolsó percig, de a darab az első harmad után veszít a lendületéből, dráma helyett minőségi kabarévá válik, s ezzel együtt eltűnik az intellektuális tartalom (a társadalmi szatíra): a szöveg innentől előbb csak az ismert sztereotípiákat és összeesküvés-elméleteket sorolja (anti- és filoszemita szemszögből egyaránt), majd ezek betetőzéseként tényleg eljön a zsidó világuralom, circumcisiós lézerrel, a megmaradt gójok ellenállási kísérletével és túszejtő akciójával. Ez pedig polgárpukkasztónak polgárpukkasztó, viccesnek vicces, de nemigen szolgál semmiféle tanulsággal; legfeljebb talán annyival, hogy jobb nem túlzásba esni se pró, se kontra.

 

Sanyi és Aranka Színház, november 7.


 


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.