Opera

Nagy rá a kabát

Mozart: Don Giovanni

Színház

 


Fotó: Csillag Pál

Imbroglio - a vígoperákban ez a zenei-dramaturgiai szakkifejezés jelzi a cselekmény látványos összebonyolódását, a rendszerint a finálékban bekövetkező zavarjelenetet, ahol a szereplők eltérő szándékai és szólamai komikus összeütközéshez vezetnek, s ahol az egymás tetteit kísérő értetlenség előre kiszámítható s mégis meglepő méreteket ölt. Ilyesfajta kusza imbroglio körvonalazódott az operaházban is a Don Giovanni premierjét megelőző napok és hetek során, méghozzá olyannyira, hogy hamarjában nem is lenne könnyű előszámlálni, mi minden furcsaság és váratlan esemény történt ezen az őszön az Andrássy út 22-es házszám alatt. A lajstromozás nyilvánvalóan szétfeszítené a jelen kritikai beszámoló kereteit, így most csupán a sorban legutolsó mozzanatot említhetjük: Keri-Lynn Wilson karmester meglepetésszerű távozását alig négy nappal a bemutató előtt, mely esemény határozottan baljósnak tűnt a produkció alkotói és majdani közönsége számára egyaránt.

 

 

Ehhez képest a múlt szombat este egyik legbiztosabb szereplőjének éppenséggel az előadásba karmesterként sietve beálló Kesselyák Gergely bizonyult, akit persze csupán módjával lehet beugrónak tekinteni, hiszen ő a Don Giovanninak felettébb jó ismerője: dirigensként és rendezőként egyaránt. Mindvégig intenzív és roppant figyelmes vezénylésének így az árokban és a színpadon munkálkodók is komoly hasznát látták, s különösen a zenekar összteljesítménye tetszett jó szívvel dicsérhetőnek. (Még ha néhány fa- és rézfúvós baki, mint amilyennek a nyitányba belezavaró téveteg oboaszólam hangzott, el is vett valamennyit a lelkesedésünkből.)

 

A bemutató estéjén sokkal inkább a színpad felett uralkodott balcsillagzat, jóllehet a cselekményt indító sevillai éjszaka ezúttal már-már verőfényben fürdött: ennyi világítási ügyetlenkedés és ilyen suta párbajjelenet professzionális előadásban - mégoly eufemisztikusan fogalmazva is - ritkaság. Aztán egyhamar kiderült, hogy a nézőtéri járásokat agyonhasználó produkciónak lételeme a műgonddal bepróbált esetlegesség, az intellektuálisan és kivitelezésben se ide, se oda nem mozduló színre állítás. Mert míg a kanadai karmesternő idő előtt eltávozott, addig a neves olasz rendező, Gianfranco de Bosio mintha egyáltalán meg sem érkezett volna az operaházba. S bár az este végén saját szemünkkel láthattuk meghajolni az idős mestert, azért az értelmezési irányok és filozófiai segédvonalak tömegét felkínáló Don Giovanni ettől még váltig megrendezetlennek hatott.

Az opera prágai és bécsi változatát egyesítő produkció középpontjába így a vicenzai Teatro Olimpicót gondosan lemásoló díszletet rántotta be az interpretációs vákuum: első pillantásra igen gusztusosan, ám percek leforgása alatt megunható módon, s hozzá többszörösen is problematikus kivitelben. A szintén világhírű Nana Cecchi ugyanis a távlati perspektívát valamely okból furnérlapokkal helyettesítette, a díszletből kétoldalt kihúzható erkélyek pedig vészesen végiginogták az első felvonást záró báli finálét (a fentebb emlegetett imbroglio egyik jeles példáját), amelynek illúziósértő kivitelezése amúgy sem vált az előadás dicsőségére. Az ugyancsak Cecchi asszony által tervezett jelmezek nagyjából megfeleltek egy tradicionális operaprodukció elvárásainak, habár az utolsó jelenetre így is sikerült egy olyan stilizált, hosszú slafrokos kabátot adni a címszereplőre, amely szintén látványosan balesetveszélyesnek mutatkozott.

 

Mindez persze mellékes is lehetett volna, ha akad ezen az estén jelentékeny énekes színész Don Giovanni szerepére. Merthogy a kellemes megjelenésű Horváth Ádám nem az, ezt sajnálattal kellett megállapítanunk: sem fakó és szűk levegőjű, fáradékony hangja, sem formátumot és szexepilt nélkülöző kiállása nem predesztinálja őt az operai nagyvadat igénylő főszerepre. Horváth érzékiségtől teljességgel mentes Don Giovannijának legfeljebb bemondásra hihettük el a tömeges hódításokat; a démoni lovagot ezúttal cinkos szolgája, Leporello, de még a bumfordi Masetto is leárnyékolta. Annál is inkább, hiszen az előbbi szerepben a minden szempontból sokkalta meggyőzőbb Bretz Gábor lépett a színpadra, aki bár komoly erőfeszítéseket tett, hogy kisebbnek látsszon uránál, mégis egykettőre fölébe nőtt a drámai tétet alullicitáló címszereplőnek. Jószerint Bretz játéka tette érzékletessé azt is, hogy az operák operáján olykor akár nevetni is lehet, amint a természetes (férfi)báj és az épkézláb színpadi humorérzék némi teret nyer.

 

Amíg a komikus vonalon Bretz mentette a menthetőt, addig a tragédiát leginkább Szabóki Tünde Donna Elvirája körvonalazta: tán nem tökéletes komfortossággal formálva a szólamot, de igazi asszonyi szenvedélyt és megsemmisülést mutatva. Don Giovanni másik áldozatát, Donna Annát Kolonits Klára a jelek szerint kedvezőtlen diszpozícióban énekelte, míg a megbecstelenített leány vőlegényének éteri tenorszólamát a türkmén vendég, Dovlet Nurgeldiyev formálta: javuló teljesítményt nyújtva, kevéssé mámorító hanganyagával a korrekttől az élményszerű felé közelítve. Ugyancsak igyekezett Keszei Bori Zerlinája is, aki ezúttal alig hihető módon tántorodott el markáns hangú vőlegényétől, a Masettót éneklő, már nem csupán ígéretes Sebestyén Miklóstól. Fried Péter basszusa nem jelzett ugyan metafizikai erőt a Don Giovannit pokolra vivő Kormányzó szerepében, de hangja azért még így is felülütötte a színpadi látványt. Ezért a Don Giovanniért ugyanis nem kellett felkelnie a túlvilág erőinek: óvatoskodva hátralépdelt a színpadi süllyesztőig - magától.

 

Magyar Állami Operaház, november 19.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.