Mácsai Pál a Narancsnak: "Nem neheztelek senkire, aki nem volt ott"

Színház

A szakmai szolidaritás hiányáról, a kormány kultúrpolitikájáról és Pintér Béla szenvedélyes beszédé­ről is beszélgettünk.

"Ahogy ez ma zajlik, az ámokfutás, a lépéseknek semmi méltósága, csak a retorika dagályos" - mondja az Örkény Színház igazgatója a kormány kultúrpolitikájáról, de sok minden másról is beszélgettünk, például az Örkény szolidaritási akciójáról, Térey János utolsó darabjának bemutatójáról, a függetlenek sanyarú helyzetéről, a Tarlós- és a Karácsony-korszak alapvető különbségéről és a Madách téri tüntetésről.

Az interjút Köves Gábor készítette, a teljes szöveg a csütöttökön megjelenő Magyar Narancsban olvasható. Ízelítő.

Magyar Narancs: A december 9-i Madách téri tüntetés leghatásosabb beszéde sokak szerint Pintér Bélának köszönhető, aki a „Kedves fideszes honatyák és kultúrprominensek”-nek címezte sorait. Például ezt: „Megijedtetek, hogy bűnhődni fogtok, nem is akárhogyan! Mert tudtátok, hogy a pokolban kipeckelt szemmel kell majd nézzétek Balázs Péter szolnoki rendezéseit? A Magyarország–Wales világbajnoki selejtezőt? És a végtelenített Bayer-show-t?” Ön is hasonlóképpen képzeli a poklot, mint Pintér Béla?

Mácsai Pál: Kevés szó esik a hatalom ízléséről és stílusáról. Holott ezek a lényeghez tartoznak. Ő pontosan ezt, az ízlést, a modort, a szókincset tette gúny tárgyává. Jól tette, a humor élni segít és túlélni.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Ön utóbb azt nyilatkozta, nemcsak az látszik, hogy ki van ott a tüntetésen, hanem az is, hogy ki nincs.

MP: Nem neheztelek senkire, aki nem volt ott, csak kimondtam, hogy nincsenek közös stratégiák. Mindenki magányos. Azok is, akik a Magyar Teátrumi Társaság óvó szárnyai alatt élnek túl, és azok is, akik a Színházi Társaság megtépázott szárnyai alá gyűltek. És az is magányos, aki egyik társaságban sincs benne. Nincs színházszakmai szolidaritás. Ezt fájdalommal mondom, és tapasztalatból. Én több évtizedet töltöttem különböző irodákban, sok kiváló kollégával együtt azzal, hogy valami közös alapot megfogalmazzunk és képviseljünk. Nem sikerült. Mindazoknak, akik számonkérik ezt, azt tudom mondani: igazuk van, csinálják meg.

MN: Ön Az élet értelme című Örkény-egypercest mondta el a tüntetésen. Ezen a néven indult az Örkény Színház szolidaritási akciója a független társulatok felé.

MP: November végén adtuk ki 100 példányban azt a számozott fotósorozatot, amit a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) támogatására lehetett megvásárolni. Karácsonyra mind elfogyott, kétmillió forint folyt be. De nincs vége: január 22-én, a magyar kultúra napján, Örkény egyperceseiből tartunk felolvasást a színházban, és ennek az estnek a bevételét is a függetlenek kapják...

A teljes interjú a friss Magyar Narancsban olvasható, mely csütörtöktől kapható az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."