Mácsai Pál a Narancsnak: "Nem neheztelek senkire, aki nem volt ott"

Színház

A szakmai szolidaritás hiányáról, a kormány kultúrpolitikájáról és Pintér Béla szenvedélyes beszédé­ről is beszélgettünk.

"Ahogy ez ma zajlik, az ámokfutás, a lépéseknek semmi méltósága, csak a retorika dagályos" - mondja az Örkény Színház igazgatója a kormány kultúrpolitikájáról, de sok minden másról is beszélgettünk, például az Örkény szolidaritási akciójáról, Térey János utolsó darabjának bemutatójáról, a függetlenek sanyarú helyzetéről, a Tarlós- és a Karácsony-korszak alapvető különbségéről és a Madách téri tüntetésről.

Az interjút Köves Gábor készítette, a teljes szöveg a csütöttökön megjelenő Magyar Narancsban olvasható. Ízelítő.

Magyar Narancs: A december 9-i Madách téri tüntetés leghatásosabb beszéde sokak szerint Pintér Bélának köszönhető, aki a „Kedves fideszes honatyák és kultúrprominensek”-nek címezte sorait. Például ezt: „Megijedtetek, hogy bűnhődni fogtok, nem is akárhogyan! Mert tudtátok, hogy a pokolban kipeckelt szemmel kell majd nézzétek Balázs Péter szolnoki rendezéseit? A Magyarország–Wales világbajnoki selejtezőt? És a végtelenített Bayer-show-t?” Ön is hasonlóképpen képzeli a poklot, mint Pintér Béla?

Mácsai Pál: Kevés szó esik a hatalom ízléséről és stílusáról. Holott ezek a lényeghez tartoznak. Ő pontosan ezt, az ízlést, a modort, a szókincset tette gúny tárgyává. Jól tette, a humor élni segít és túlélni.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Ön utóbb azt nyilatkozta, nemcsak az látszik, hogy ki van ott a tüntetésen, hanem az is, hogy ki nincs.

MP: Nem neheztelek senkire, aki nem volt ott, csak kimondtam, hogy nincsenek közös stratégiák. Mindenki magányos. Azok is, akik a Magyar Teátrumi Társaság óvó szárnyai alatt élnek túl, és azok is, akik a Színházi Társaság megtépázott szárnyai alá gyűltek. És az is magányos, aki egyik társaságban sincs benne. Nincs színházszakmai szolidaritás. Ezt fájdalommal mondom, és tapasztalatból. Én több évtizedet töltöttem különböző irodákban, sok kiváló kollégával együtt azzal, hogy valami közös alapot megfogalmazzunk és képviseljünk. Nem sikerült. Mindazoknak, akik számonkérik ezt, azt tudom mondani: igazuk van, csinálják meg.

MN: Ön Az élet értelme című Örkény-egypercest mondta el a tüntetésen. Ezen a néven indult az Örkény Színház szolidaritási akciója a független társulatok felé.

MP: November végén adtuk ki 100 példányban azt a számozott fotósorozatot, amit a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) támogatására lehetett megvásárolni. Karácsonyra mind elfogyott, kétmillió forint folyt be. De nincs vége: január 22-én, a magyar kultúra napján, Örkény egyperceseiből tartunk felolvasást a színházban, és ennek az estnek a bevételét is a függetlenek kapják...

A teljes interjú a friss Magyar Narancsban olvasható, mely csütörtöktől kapható az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.