Színház

Róma, 11 óra

Egy különleges nap

Színház

Az olasz filmeket nemcsak mi szeretjük, de a magyar színházcsinálók is. A Legyetek jók, ha tudtok sztorija jelenleg a Pesti Magyar Színház színpadán állomásozik, a Teljesen idegenek premierjét most tartotta a Játékszín, az évtizedes vígszínházi sikerdarab, az Össztánc mögött pedig ott munkált Ettore Scola A bál című filmjének serkentő hatása.

Ugyancsak Scola alkotása volt, méghozzá az emlékezetesebbek közül való, az 1977-es Egy különleges nap, amelynek adaptációja a Hatszín Teátrumban látható a Budapest Playhouse és a Hybridkult Produkció előadása gyanánt: fájdalom, az emlegetett vonzalom meddő vonulatát képviselve.

Egy sokgyermekes, rég fásulásnak indult háziasszony meg egy melegsége és antifasiszta beállítottsága miatt kirúgott rádióbemondó váratlan, emberi csodának beillő egymásra találása 1938. május 8-án, Mussolini és Hitler közös római parádéjával az akusztikus háttérben: ez az Egy különleges nap története, amely filmen Sophia Loren és Marcello Mastroianni hálás és szép kamara-jutalomjátékává lett. A színpadra alkalmazó Réti Barnabás és a rendező (valamint díszlet- és jelmeztervező) Iványi Árpád az aprólékosságig hű kisrealizmussal meg suta kényszermegoldások sorával igyekezett mindezt a Jókai utcában újrateremteni.

Így aztán bő öt perc is eltelik, amíg a színpadon némán álldogáló két főszereplő körül elhangzanak mindazok a párbeszédbejátszások, amelyek a nézői tájékozottság megteremtéséhez szükségesek. A színpadi játék csak ezután indulhat, ám az előadás alapvető problémája bizony már ekkor nyilvánvalóvá válik. Dobó Kata még csupán rostokol a díszletkredenc előtt – de már nem lehet elhinni. S itt a legkevésbé sem arról van szó, mintha Dobó nem nézne ki lestrapált családanyának, vagy mintha a mosogató körüli ténykedése nem lenne adekvát. A magyar művésznő időarányosan bizony­nyal mosogatott (törölgetett, stoppolt stb.) már annyit életében, mint Sophia Loren, szóval a probléma magyarázata nem ilyen egyszerű. Dobó Kata színpadi jelenléte az, ami nélkülözi a motivációt és a jelentést, persze túl azon a jól felismerhető személyes ambíción, hogy megjelenése emlékeztessen szépséges szerepelődjére, akinek jellegzetes frizuraigazító, kényszeres kézmozdulatát például mintaszerűen imitálja. Csakhogy ez zavarba ejtően kevés, így aztán Antonietta megszólalásaiban még a fásultság sem válik hitelessé – viszont ragadóssá, paradox módon, annál inkább.

A kamaradráma másik főszerepében Réti Barnabás nagyobb sikerrel működik, aligha függetlenül attól a ténytől, hogy Gabriele megformálója szerencsére meg sem kíséreli felidézni Mastroianni játékát és emberi alakját. Réti derűsebb és – bármilyen meglepően hangzik – jóval latinosabb figurát teremt, s habár kicsattanóan energikus és maszkulin megjelenése némiképp kilóg a történetből és a díszletközegből, alakítása rokonszenvesen igyekvőnek értékelhető, sőt még némi személyes mondanivaló is átüt rajta. Csakhogy a két főszereplő között semmiféle kémia nem sejlik fel, hiába a közös lepedőhajtogatás meg a közös rumba, így aztán idővel Réti erőfeszítései, kacajos nekilendülései is terméketlennek bizonyulnak.

Apropó, idő: a bő százperces fimből alig egy és egynegyed órás előadás lett Budapesten – tele kínos, olykor egyenesen időhúzó jellegű, lötyögős üresjáratokkal. Ahogyan a darab legelején, úgy a végén is hosszú, már-már amatőr színházi jelleget idéző kimerevülés emészti a perceket, határozottan azt az érzést keltve a nézőben, hogy az egyfelvonásos befejezéséhez közeledve az alkotók riadtan szembesültek a játékidő rövidségével. Igaz, legalább a záró szakaszban végre reflektorfénybe kerülhet és sután beállított, de mégiscsak szólójátékhoz juthat az előadás harmadik szereplője, a házmesterként színpadra léptetett Nagy Mari. Nos, neki igazán nincs gondja azzal, hogy miként is ébresszen zsigeri hitelt a jelenlétével: mindahány, mégoly röpke színpadi fölbukkanása is fertőzően boldogtalan és ártó szándékú házi démont, igazi régi magyar viceházmestert (sőt vicit) jelez, 20. századi történelmünk meg egy körgangos bérkaszárnya legmélyéről.

Hatszín Teátrum, november 23.

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”