Koncert

Fesztivál a világ végén

All Tomorrow's Parties Iceland

  • Dunajcsik Mátyás
  • 2013. augusztus 4.

Zene

Az All Tomorrow's Parties eleinte afféle high-end alternatív rockfesztiválnak indult egy angol üdülőtelepről az ezredforduló környékén, neves kurátorokkal, a nagyüzemi fesztiválokénál intimebb légkörrel és sátrak helyett rendes szállással, de azt még ők sem gondolták volna, hogy egyszer egy olyan különleges helyszínre is eljutnak, mint az idén: Izlandra, egy elhagyott NATO-bázis szerelőcsarnokába.

Miután megérkezünk a Reykjavíkból induló buszokkal a leginkább egy frissen terraformált és kolonizált idegen bolygó kutatótelepére hasonlító helyszínre, az első sokk akkor ér, amikor a már zajló koncerten oldalra nézek, és tőlem két lépésre Jim Jarmusch és Tilda Swinton bólogat lelkesen az Apparat Organ Quartet zenéjére a közönség soraiban. Mondjuk, annyira nem kellene meglepődnöm, hiszen ők válogatták a filmeket a nagyszínpad melletti tábori színházban üzemelő fesztiválmoziba, sőt Jarmusch saját zenekara, a Sqürl fel is lép a második napon; de az a hihetetlen közvetlenség és családias légkör, ami egyébként egész Izlandra jellemző, egy A kategóriás zenei fesztivál keretei között mégis csodával határosnak tűnik - még akkor is, ha a csoda egész a fesztivál végéig kitart.

Az amerikaiak 2006-ban hagyták itt az izlandiaknak az Ásbrú nevű katonai bázist a keflavíki nemzetközi repülőtér tőszomszédságában, és a jó szigetlakók azóta is dolgoznak azon, hogy valami értelmes funkciót találjanak a hatalmas épületkomplexumnak. Otthont talált itt már egy egyetemi kollégium (ahol most aludni lehetett), egy repüléstechnikai szakiskola és egy start-up inkubátor, idén pedig a legendás All Tomorrow's Parties fesztivál első izlandi kiadása is olyan helyi zenekarokkal, mint a Múm, a Mugison, a Hjaltalín vagy az izlandi metál ősapáit tömörítő HAM, és olyan nemzetközi nagyágyúkkal, mint a The Notwist, a The Fall és persze a főattrakció: Nick Cave és zenekara, a Bad Seeds.

A pár százasról a Cave-koncertre talán kétezerig is felduzzadó közönség nagyrészt izlandiakból, kisebbrészt a Brit-szigetekről és Amerikából átruccant vagy éppen itt nyaraló európai külföldiekből áll, akik közül mintha mindenki a Retrockból és/vagy a Jajcicából öltözködne, és olyan idült mosollyal jár-kel a kietlen bázison, mintha épp most lenne túl egy tisztító gyónáson vagy oltári szeretkezésen - odakint a nagyszínpad hangárja mögötti elkerített parkolóban pedig hotdog- és hamburgerárusok, mobilvécék és padok-asztalok várják a zenétől megfáradtakat, meg persze a megszokhatatlanul ragyogó izlandi fény, ami ilyenkor nyáron még jóval éjfél után is nappali világosságot ad. Az egész leginkább egy szokatlanul nagyra sikerült családi kerti partira hasonlít, ahol a részeg hőzöngés helyett a leggyakoribb látvány a rég nem látott ismerősökre találók önfeledt egymást ölelgetése. Az izlandi tempóra pedig jellemző, hogy amikor összeakadok Ófeigur Sigurdssonnal, a Jón története című könyvünk szerzőjével, rögtön meginvitál a parkoló betonjára leterített piknikes lepedőjükre, amin éppen maga Björk bohóckodik a társaság gyerek tagjaival. És még sütit is kapok.

A fesztelen légkörhöz persze nagyban hozzájárul a profi és körültekintő lebonyolítás is, onnantól kezdve, hogy a Reykjavíkban éjszakázókat külön buszjárat szállítja délután ötkor a helyszínre, és hajnali háromkor vissza: sőt a szervezők még arra is gondoltak, hogy a mintegy háromnegyed órás buszúton a fesztivál előadóinak zenéiből összeválogatott mixtape-ek szóljanak a hangszórókból. A biztonsági személyzetet mind életkorban, mind hozzáállásban csak a sárga egyenmellények különböztetik meg a fesztiválozóktól, az árak pedig alig térnek el a belváros turistanegyedében megszokottól. Egy hotdog 360, egy sör 600, egy komolyabb húsos-zöldséges szendvics pedig 1300 korona (mivel az izlandi valuta nagyjából kétszer annyit ér, mint a forint, viszont minden kétszer annyiba is kerül, egy izlandinak körülbelül olyan drága ez, mint nekünk lenne forintban), egy napijegy pedig még oda-vissza busztranszferrel sem kerül többe, mint egy hagyományos izlandi gyapjúból készített jobb pulóver. Ráadásul a koncertek és filmvetítések mellett a bázis történetét bemutató vezetett túrán és zenészek vs. rajongók barátságos focimeccsen is részt lehetett venni, sőt a programfüzetben a Múm egyik tagjától héttételes könyvajánló is van a Slash-életrajztól Chestertonon át Ladislav Klímáig. A fellépők pedig, bármilyen hihetetlen, percre pontosan követik a program beosztását, negyedórás átállásokkal: nincs ráadás, önünneplés és sztárallűrök, csak egy-egy óra tisztán élvezhető zene, majd a kaja-pisi-cigi szünetek.

Aztán ahogy a szombat délután lassan estébe fordul, az eddig leginkább nyugis-bólogatós posztrockünnep fokozatosan átváltozik valami egészen mássá, miközben a csarnokban beállnak Nick Cave-ék, és megkezdődik a koncert, amire mindenki várt. A többnyire félházzal döcögő hangár egyszeriben háromnegyedig megtelik, az eddig is vérprofi színpadtechnika fénysebességre kapcsol, amikor pedig felhangzik Cave összetéveszthetetlen, pincemély, lírai és acélkemény hangja, a spontán eksztázis úgy söpör végig a tömegen, mint a láva az Eyjafjallajökull vulkán lejtőin. Az idén ötvenhatodik évét taposó Cave egy sokat látott külső Las Vegas-i sztripper mozgásával és egy mélytexasi prédikátor karizmájával tolja végig a mintegy másfél órás koncertet az érfelvágós balladáktól a headbangelős zúzásokon át a bluesosabb-poposabb slágerekig, percre sem veszítve az első pillanattól lenyűgöző lendületéből. A műsor nagy részét persze az új album, a Push The Sky Away anyaga adja, de előkerülnek olyan klasszikusok is, mint a People Ain't No Good, a God Is In The House vagy éppen a Stagger Lee, aminek a végén a híres artikulálatlan sikoltozás ezúttal több száz magából kikelt rajongói torokból hangzik fel. Mi pedig, ha csak néhány órára is, de elhisszük, hogy tényleg ilyen a világ: a nők gyönyörűek, de mind meghalnak, a férfiak kemények, de mind rohadékok, az élet pedig nagyszabású, kegyetlen és fájdalmasan szép.

Őszintén szólva nem irigylem a Cave-koncert után következő fellépőket, mert a legtöbben - köztük én is - úgy jöttünk ki erről az előadásról, hogy bármi, ami ezután zenének nevezi magát, igazából már nem érdekes. A posztkoitális lelkendezés közben egy izlandi ismerős megjegyzi, hogy "Cave-nek sikerült minden negatív energiát, ami ebből a randa katonai bázisból árad, pozitívba átfordítania". Visszakérdezek, hogy ezek szerint még mindig vannak-e bennük rossz érzések a II. világháború idején kezdődött és hét éve lezárult amerikai jelenléttel kapcsolatban. A válasz határozott igen, mire megjegyzem, hogy az egykori vasfüggöny túloldaláról nézve azért mégiscsak ők voltak a szerencsésebbek. "Hát, ja, de ezt mi még nem tudtuk akkor" - mondja. Aztán, miután ebben megegyeztünk, beszállunk a terepjáróba, és visszaautózunk Reykjavíkba a rendületlenül sütő éjféli nap alatt.

A szerző költő, író, a Libri Kiadó szépirodalmi főszerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.