Lemez

Bornholm: Inexorable Defiance

  • V. Á.
  • 2013. április 14.

Zene

Hihetetlen belegondolni, hogy a budapesti Bornholm már vagy tizenöt éve mozog a pályán, ami azt jelenti, hogy a Magyarország második számú black metal exportcikkeként számon tartott Sear Blissnél nem is olyan sokkal fiatalabb a zenekar. (Az örök első hely a Csihar Attila vezette Tormentoré, hiszen az énekest a 80-as évek legvégén, az underground szinten elég szépen elterjedt Tormentor-kazetták révén még a norvég Mayhem is megtalálta.) A Bornholm jó úton van afelé, hogy a két nagy elődhöz méltó külföldi sikereket érjen el, hiszen a csapat agyának tekinthető Sallai Péter gitáros tiszteletre méltó elszántsággal tolja a zenekar szekerét: legutóbb az elmúlt hetekben lefutott Paganfest-turnéra sikerült bekerülnie a Bornholmnak, ami mindenképpen komoly fegyvertény.

Az Inexorable Defiance című harmadik lemez minőségén mindenesetre nem fog múlni a zenekar külföldi sikere, még akkor sem, ha elődje, a 2009-es March For Glory And Revenge - ha csak paraszthajszállal is, de - erősebb anyag volt. Az előző lemez óta kétszer lecserélődött a zenekar - már az Inexorable felállása is múlt időben értendő, hiszen azóta új énekes és gitáros érkezett, jelentős iránymódosítás ugyanakkor nem hallatszik a zenén. Maradt a Bathorytól megszokott alapokra építkező, hangzás és dalszerkezetek tekintetében egyértelműen új iskolásnak mondható black metal, olyan, kimondottan könnyen rögzülő és szerethető dalokkal, mint a Walk On Pagan Ways vagy a záró Feast Of Fire, amely agársebes kalapálásával kimondottan üdítő a jobbára középtempókra építő, és ezért néha kissé le is ülő lemezanyag dalai között.

NoiseArt, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.