Lemez

Bornholm: Inexorable Defiance

  • V. Á.
  • 2013. április 14.

Zene

Hihetetlen belegondolni, hogy a budapesti Bornholm már vagy tizenöt éve mozog a pályán, ami azt jelenti, hogy a Magyarország második számú black metal exportcikkeként számon tartott Sear Blissnél nem is olyan sokkal fiatalabb a zenekar. (Az örök első hely a Csihar Attila vezette Tormentoré, hiszen az énekest a 80-as évek legvégén, az underground szinten elég szépen elterjedt Tormentor-kazetták révén még a norvég Mayhem is megtalálta.) A Bornholm jó úton van afelé, hogy a két nagy elődhöz méltó külföldi sikereket érjen el, hiszen a csapat agyának tekinthető Sallai Péter gitáros tiszteletre méltó elszántsággal tolja a zenekar szekerét: legutóbb az elmúlt hetekben lefutott Paganfest-turnéra sikerült bekerülnie a Bornholmnak, ami mindenképpen komoly fegyvertény.

Az Inexorable Defiance című harmadik lemez minőségén mindenesetre nem fog múlni a zenekar külföldi sikere, még akkor sem, ha elődje, a 2009-es March For Glory And Revenge - ha csak paraszthajszállal is, de - erősebb anyag volt. Az előző lemez óta kétszer lecserélődött a zenekar - már az Inexorable felállása is múlt időben értendő, hiszen azóta új énekes és gitáros érkezett, jelentős iránymódosítás ugyanakkor nem hallatszik a zenén. Maradt a Bathorytól megszokott alapokra építkező, hangzás és dalszerkezetek tekintetében egyértelműen új iskolásnak mondható black metal, olyan, kimondottan könnyen rögzülő és szerethető dalokkal, mint a Walk On Pagan Ways vagy a záró Feast Of Fire, amely agársebes kalapálásával kimondottan üdítő a jobbára középtempókra építő, és ezért néha kissé le is ülő lemezanyag dalai között.

NoiseArt, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.