Koncert

Mumford & Sons

Zene

Az emberiség legnagyobb rejtélye továbbra is az, hogy van-e élet a halál után, de lassacskán felzárkózhat mellé a Mumford & Sons orbitális népszerűsége is. A folkos ihletésű dalokat játszó zenekart sokan a Coldplayjel rokonítják; nem is igazán zenei, inkább attitűd- és ambícióbeli hasonlóságok alapján, és a szemükre vetik, hogy kábé annyi közük van a rock and rollhoz, mint Sas Józsefnek a rekeszizmokhoz. És igen: ha van olyan kúlsági fokmérő, amelynek pozitív végén a Beastie Boys, Han Solo, a Clash és a Leone-filmek Clint Eastwoodja áll, akkor a másik végén nagy valószínűséggel a Mumford & Sons található. Ami többek között a hangszerelésnek is betudható - ezen sorok írója a koncert végére egész biztosan el tudott volna rituálisan pusztítani egy bendzsót, de még ennél is rosszabb, hogy némely erőteljes lábdobbal kísért dal ritmusára simán rá lehetett énekelni a Cotton Eye Joe refrénjét.

Ilyen együtteshez természetesen konszolidált közönség dukál, én legalábbis régen láttam már ennyire jól fésült és decensen bulizó embertömeget (mely javarészt külföldiekből állt). A zenészek pedig, ahogy szokták, cserélgették egymást között az instrumentumokat, de azért végig megvolt mindenkinek a fő hangszere: Marcus Mumfordnak az akusztikus gitár, Ben Lovettnek a billentyűk, Ted Dwane-nek a basszus, Winston Marshallt pedig valószínűleg csak láncfűrésszel sikerült volna elválasztani a bendzsótól. A rajongók nagyjából elégedettek lehettek, bár a hangulatos nyitányt övező ováció csak a zenekar talán legtisztességesebb slágeréig, a Little Lion Manig tartott ki, aztán egy szörnyen hosszú, leállásokkal tarkított üresjárat következett, és igazán csak a ráadásra sikerült ismét kivívni a közönség határtalan szimpátiáját. A koncert megtekintése után a rejtély továbbra is fennáll, úgyhogy innentől brit tudósokra vár annak kiderítése, hogy a Mumford & Sons a két lemezével hogyan emelkedhetett stadion-zenekari magasságokba.

Petőfi Csarnok, március 8.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.