Koncert

Mumford & Sons

Zene

Az emberiség legnagyobb rejtélye továbbra is az, hogy van-e élet a halál után, de lassacskán felzárkózhat mellé a Mumford & Sons orbitális népszerűsége is. A folkos ihletésű dalokat játszó zenekart sokan a Coldplayjel rokonítják; nem is igazán zenei, inkább attitűd- és ambícióbeli hasonlóságok alapján, és a szemükre vetik, hogy kábé annyi közük van a rock and rollhoz, mint Sas Józsefnek a rekeszizmokhoz. És igen: ha van olyan kúlsági fokmérő, amelynek pozitív végén a Beastie Boys, Han Solo, a Clash és a Leone-filmek Clint Eastwoodja áll, akkor a másik végén nagy valószínűséggel a Mumford & Sons található. Ami többek között a hangszerelésnek is betudható - ezen sorok írója a koncert végére egész biztosan el tudott volna rituálisan pusztítani egy bendzsót, de még ennél is rosszabb, hogy némely erőteljes lábdobbal kísért dal ritmusára simán rá lehetett énekelni a Cotton Eye Joe refrénjét.

Ilyen együtteshez természetesen konszolidált közönség dukál, én legalábbis régen láttam már ennyire jól fésült és decensen bulizó embertömeget (mely javarészt külföldiekből állt). A zenészek pedig, ahogy szokták, cserélgették egymást között az instrumentumokat, de azért végig megvolt mindenkinek a fő hangszere: Marcus Mumfordnak az akusztikus gitár, Ben Lovettnek a billentyűk, Ted Dwane-nek a basszus, Winston Marshallt pedig valószínűleg csak láncfűrésszel sikerült volna elválasztani a bendzsótól. A rajongók nagyjából elégedettek lehettek, bár a hangulatos nyitányt övező ováció csak a zenekar talán legtisztességesebb slágeréig, a Little Lion Manig tartott ki, aztán egy szörnyen hosszú, leállásokkal tarkított üresjárat következett, és igazán csak a ráadásra sikerült ismét kivívni a közönség határtalan szimpátiáját. A koncert megtekintése után a rejtély továbbra is fennáll, úgyhogy innentől brit tudósokra vár annak kiderítése, hogy a Mumford & Sons a két lemezével hogyan emelkedhetett stadion-zenekari magasságokba.

Petőfi Csarnok, március 8.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.