Koncert

Mumford & Sons

Zene

Az emberiség legnagyobb rejtélye továbbra is az, hogy van-e élet a halál után, de lassacskán felzárkózhat mellé a Mumford & Sons orbitális népszerűsége is. A folkos ihletésű dalokat játszó zenekart sokan a Coldplayjel rokonítják; nem is igazán zenei, inkább attitűd- és ambícióbeli hasonlóságok alapján, és a szemükre vetik, hogy kábé annyi közük van a rock and rollhoz, mint Sas Józsefnek a rekeszizmokhoz. És igen: ha van olyan kúlsági fokmérő, amelynek pozitív végén a Beastie Boys, Han Solo, a Clash és a Leone-filmek Clint Eastwoodja áll, akkor a másik végén nagy valószínűséggel a Mumford & Sons található. Ami többek között a hangszerelésnek is betudható - ezen sorok írója a koncert végére egész biztosan el tudott volna rituálisan pusztítani egy bendzsót, de még ennél is rosszabb, hogy némely erőteljes lábdobbal kísért dal ritmusára simán rá lehetett énekelni a Cotton Eye Joe refrénjét.

Ilyen együtteshez természetesen konszolidált közönség dukál, én legalábbis régen láttam már ennyire jól fésült és decensen bulizó embertömeget (mely javarészt külföldiekből állt). A zenészek pedig, ahogy szokták, cserélgették egymást között az instrumentumokat, de azért végig megvolt mindenkinek a fő hangszere: Marcus Mumfordnak az akusztikus gitár, Ben Lovettnek a billentyűk, Ted Dwane-nek a basszus, Winston Marshallt pedig valószínűleg csak láncfűrésszel sikerült volna elválasztani a bendzsótól. A rajongók nagyjából elégedettek lehettek, bár a hangulatos nyitányt övező ováció csak a zenekar talán legtisztességesebb slágeréig, a Little Lion Manig tartott ki, aztán egy szörnyen hosszú, leállásokkal tarkított üresjárat következett, és igazán csak a ráadásra sikerült ismét kivívni a közönség határtalan szimpátiáját. A koncert megtekintése után a rejtély továbbra is fennáll, úgyhogy innentől brit tudósokra vár annak kiderítése, hogy a Mumford & Sons a két lemezével hogyan emelkedhetett stadion-zenekari magasságokba.

Petőfi Csarnok, március 8.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.