Döntetlen (A Metallica Bécsben)

  • F. D. J.
  • 1996. szeptember 12.

Zene

Nem zenekarom a Metallica, sőt, úgy egyáltalán, kimondottan idegesíteni bír a heavy metal; mindezt nem a kérkedés, csupán a helyzet kedvéért jelzem - ne raboljuk egymás idejét, fülembe forró ólmot, már a legelején. Kibuszozni Bécsbe, fél nap, aztán vissza, ez azért mindjárt más, rohadt hideg, szakadó eső, valamit valamiért. (Egy álom megvalósul.)

Nem zenekarom a Metallica, sőt, úgy egyáltalán, kimondottan idegesíteni bír a heavy metal; mindezt nem a kérkedés, csupán a helyzet kedvéért jelzem - ne raboljuk egymás idejét, fülembe forró ólmot, már a legelején. Kibuszozni Bécsbe, fél nap, aztán vissza, ez azért mindjárt más, rohadt hideg, szakadó eső, valamit valamiért. (Egy álom megvalósul.)

Láttam persze már vagy kétszer, Hungária körút, mintha unatkoztam volna kicsit, de ez a Stadthalle, aranyos jegyszedő nénikékkel, ülős dolog. És lehet, hogy nem is Metallica, most a Load album után ki mondaná, hogy. (Épp arany lett minálunk, huszonötezer, ünnepélyes átadás, fotó, kis ország, kis rész, de azért itt vagyunk.) Mintha bekavaróban volna a zenekar, a metálos baromságok: csontvázak, koponyák, mindenki meg van halva, az csak a múlt, most rövid haj, másképp-metál, alternatív, agyasabb és visszafogottabb, megírtuk már. Lenni vagy nem lenni, vajon magukat vagy Hetfieldéket szúrják tökön az ortodox hívek - azért ez így buli (máris megyek és mondom).

A marmonkanna boroknak annyi, húzd, ki tudja; a csarnok előtt monsters of rock, Kőbánya-Alsó-feeling. Úgy lett volna, hogy október végén Pesten is, aztán másfelé kanyarodott a turné; talán majd tavasszal, ha valahol összetákolható ez a színpad (ha színpad) egyáltalán. Ûrállomás-forma, alul irányítóközponttal, acélsziget, acélállat a küzdőtér közepén, és nincsenek erősítők, nincsenek hangfalak, nincsenek monitorok, nincsenek kábelek, mindössze a hangszerek jelzik, hogy nem tévedtem el. (Hol vagyok?)

Minden lámpa ég a nézőtéren, amikor beindulnak a fiúk, szépen feljönnek és játszani kezdenek - hétköznapi dolog, hétköznapi fiúk, aztán felvillannak a reflektorok, mi meg elsötétülünk. S bár a hangfalak megvannak a fejünk fölött, meg nem mondanám, hogy jut el hozzájuk a zene, de egyelőre csak egy koncert: nem horror, nem trip, nem az apokalipszis, nem is indusztriális látomás. (Még.)

Aztán irtózatos robbanások, magasba csapó tűznyelvek, de nem a metálosok buta poklának lángjai, ezek cseppet sem mulatságosak, addig és ott égnek, amíg és ahol kedvük szottyan; ezektől tartani kell. Mint amikor megtörténhet bármi is. Hogy a három gitáros rendre a szigetállat más-más részén tűnik fel, az ugye rendben, de itt Lars dobos emelvénye is ellipszisben kóvályog, elég hozzá apró sötét a számok között. Meglehetősen barátságtalanul kúsznak fel a fénykarok, rusnya csáp, és úgy buknak le, mint ami korántsem jószántából zuhan. És megint robbanások, tűz, tűz, és egyszer csak elmegy a hang, és egy technikus rohan át a színpadon, és a ruhája lángol. (Mi lesz itt?)

Metallica-koncert van. Konszenzus: régi számok plusz új számok, Motörheadek is. Száznegyven perc, lehet, hogy nem tudják abbahagyni?, s ha maga a heavy metal képtelen is futurizálódni e show-tól, azért a múlt és jövő most minimum döntetlen. Ismerek egy faszit, nem zenekara a Metallica, sőt, úgy egyáltalán, kimondottan idegesíteni bírja a metál, de ő is úgy állt fel, mint aki egy kiváló koncertről. (A lángolás meg csak műbalhé, de ez bizalmas sajtóinformáció.)

F. D. J.

Bécs, Stadthalle, szeptember 6.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.