Kihirdették a 2026-os Golden Globe jelöltjeit, ahol a filmek terén a legtöbb nominációt Paul Thomas Anderson Egyik csata a másik után (kritikánk a filmről itt olvasható) című politikai thrillere kapta, szám szerint kilencet. A Leonardo DiCaprio főszereplésével készült film egy csapat forradalmárról szól, akik a kortárs Egyesült Államokra kísértetiesen hasonlító utópiában próbálnak fellázadni a rendszer ellen.
Ahogy november eleji, díjszezonos körképünkben mi is kiemeltük, a verseny még csak most kezd beindulni, de máris ennek a filmnek áll a zászló az Oscar tekintetében is – a Golden Globe-jelölések pedig csak megerősítették a helyzetét. A film mellett a rendező, a forgatókönyv és a zene is esélyes a díjra, illetve a színészek is: DiCapriót a férfi főszereplők, Sean Pennt és Benicio Del Torót a férfi mellékszereplők között jelölték, míg Teyana Taylor a női mellékszereplők, Chase Infinity pedig a női főszereplők között esélyes.
A második legtöbb jelölést Joachim Trier, A világ legrosszabb embere rendezőjének legújabb családi drámája, az Érzelmi érték kapta: ezt nyolc díjra, köztük a legjobb dráma, a legjobb rendező, a legjobb forgatókönyv és a legjobb idegennyelvű film kategóriájában is jelölték. Ennek a filmnek a színészei sem panaszkodhatnak, Renata Reinsve, Stellan Skarsgård, Elle Fanning és Inga Ibsdotter Lilleaas is ott van a jelöltek között.
A harmadik legtöbb jelölést egy vámpíros horrorfilm, a Bűnösök (kritikánk itt olvasható) gyűjtötte hét kategóriában, köztük a legjobb drámával, rendezővel és férfi főszerepelővel (Michael B. Jordan).
A Golden Globe egyik sokat vitatott jellemzője, hogy több főkategóriában (legjobb film, női és férfi főszereplő) külön díjazza a drámai filmeket és a vígjátékokat/musicaleket. Musicalek ma már alig készülnek, míg sokszor egy vígjátéknak bélyegzett film sötétebb, mint egy dráma, egy drámai jelölten pedig többet lehet nevetni, mint a komédia kategóriák összes indulóján. A legtöbb évben ráadásul szinte minden valamirevaló díjesélyes film a drámák között szerepel, míg a könnyedebb kategóriákat feltöltik azokkal a drámákkal, amelyekbe szorul némi fekete humor – majd felhigítják a mezőnyt valamelyik kritikus- vagy közönségkedvenc vígjátékkal.
Idén talán először fordult elő, hogy a könnyedebb kategóriába legalább olyan fajsúlyos – ha nem még kompetitívebb – filmeket jelöltek, mint a drámaiba. A vígjáték/musical kategóriában versenyez ugyanis a Timothée Chalamet főszereplésével készült pingpongos mozi, a Marty Supreme, az Oldboy rendezőjének új filmje, a koreai Nincs más választás, a már emlegetett Egyik csata a másik után, Ethan Hawke jutalomjátéka, a Blue Moon (kritikánk a filmrő itt), Jórgosz Lánthimosz összeesküvés-elméletes filmje, a Bugonia (kritikánk itt érhető el), illetve Richard Linklater Nouvelle Vague-ja, amely Godard Kifulladásigjának elkészültét mutatja be.
Linklater rendezte a Blue Moont is, ezzel ő George Sidney 1963-as duplázása (Bye Bye Birdie, A Ticklish Affair) óta az első rendező, aki egy évben két filmmel is jelölést szerzett. Ennek ellenére nagy meglepetés lenne, ha végül nem Paul Thomas Anderson forradalmárai győznének. A drámák között vélhetően az Érzelmi érték csap majd össze a Hamnettal (kritikánk róla itt) és a Bűnösökkel, de itt kapott jelölést Guillermo del Toro netflixes új Frankensteinje, az iráni Arany Pálma-díjas Csak egy baleset és a brazil A titkosügynök is.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!


