Film: A herefüggesztő mester (Matthew Barney filmjei)

  • - sisso -
  • 1996. szeptember 12.

Zene

Matthew Barney alig harmincas amerikai képzőművész, szobrász, volt futballjátékos, tanult orvostudományokat, és modellkedett, hogy pénzt keressen iszonyú költséges filmjeire.
Matthew Barney alig harmincas amerikai képzőművész, szobrász, volt futballjátékos, tanult orvostudományokat, és modellkedett, hogy pénzt keressen iszonyú költséges filmjeire.
Matthew Barney filmjei

Csupa ellentmondás, valahogy mégis összeáll a végén a kép, mintha túl ügyes illuzionista volna. A Cremaster 4 és Cremaster 1 című videófilmjei bemutatóján halálra káromkodtam magam, ha valaki látványosan nyilvánított tetszést. Aztán, amikor kénytelen voltam csendben, egyedül, idegesítő közeg nélkül végignézni a filmeket, akkor is duzzogva persze, mégis beépült valami vágy a sárgarépa agyamba. Arról a sebészi precizitásról és letisztultságról van szó, ami belőlem még a következő életemben is hiányozni fog, neki meg már az előzőben megvolt. Pont emiatt idegesítő.

A filmjeiből most összeáll eddigi pályája; először a negyedik részt készítette el, aztán az elsőt, és így fog eljutni odáig, hogy egyszer végre meglesz mind az öt, amikor majd azt mondhatja: kész, de ez csak az első korszakom második felvonása volt. Csavarodjon be az, aki nyomon akarja követni munkásságát, ő meg közben szövögeti a precíziós szálakat a pregenitális androgünöktől kezdve a sportszimbólumokon keresztül a számmisztikáig és följebb, a metabolikától a metabukolikus szteroidokig, a nemi szervektől a reprodukciós szisztémáig, halál nyugodtan. A dolgok nála nem bonthatók le vagina és pénisz kényelmes egyszerűségére: itt illik a vágyakat kicsit elfojtani, illik kicsit elgondolkodni a gőg és fennköltség ősi jelentésein; azon, hogy mi az az ellenállás, amitől a lélek tökéletesedik.

Filmjei olyanok, mint a görög szobrok, csak épp nem lehet kézzel végigsimítani rajtuk. Pedig a faun szarvcsonkján meg a bodybuilder lányok rizsporozott testén vagy a vazelinből épített női reprodukciós szisztémán (értsd: petevezeték) örömünnepet ülhetne egy taktilisan beindult látogató. Szóval, minden le van lakatolva, mint Houdini, akinek szülővárosát, Budapestet választotta a New York-i rendező a ki tudja, hanyadik sorszámú Cremaster színhelyéül. A tér a Lánchíd lesz, meg valamelyik fürdő, ami meleg, következésképpen benne a heregolyók is kissé előrébb húzódnak a testből. Megint gondolkodhatunk, kire és miként is vonatkozik ez, közben pedig az illuzionista megint kicsúszik majd a kezünk közül.

- sisso -

A Cremaster 1 és 4 című filmek szeptember 22-ig naponta 10-14 óráig láthatók a Kulturális és Kommunikációs Központban, Bp., Országház u. 9.


Boncoltál már?

- Mondhatjuk, hogy a tereket, amikkel dolgozol, legyen az sziget vagy egy galéria belső tere, transzformálod az emberi testbe?

- Nem nevezném testnek, de végül is helyénvaló kifejezés. Inkább azt találom érdekesnek, hogy a dolgok széles skálán mozoghatnak a mikroszkopikus és az építészeti méretek között. A test számomra túl kevés.

- Érdekesek, szinte megfejthetetlenek a metaforáid. Új filmedben, a Cremaster 4-ben például valami bőrszerű párnázott műanyag réteggel fedtél egy testfelületet.

- Igen, de a bőrnél engem sokkal jobban érdekelnek az izomkötések. Boncoltál már? Az izom filmszerű réteg, ami összeköti a szerveket, és kilyukad, ha sérvet kapsz.

- Otthon vagy az orvostudományokban? A filmjeid címe (cremaster = herefüggesztő izom) erre utal.

- Rövid ideig jártam orvosira. Az általad említett izmoknak az a rendeltetésük, hogy szabályozzák a heregolyók függőleges elhelyezkedését, és általában reagáljanak a hőmérséklet-változásra. Ha kint hideg van, mélyebbre vezetik a heréket a testben, így azok melegen maradnak.

- Ráfoghatnánk a műveidre, hogy a maszkulinitást akarják kritizálni.

- Történeteim a genitáliák szétválását megelőző modelleket mutatnak be, azt az állapotot, amelyben még nem léteztek nemek.

(Interjúrészletek az Artpress és az Artfórum nemzetközi magazinokból.)

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.