Film: Egy síkon pendülünk (Barbet Schroeder: Gyilkos donor)

  • Tosoki Gyula
  • 1998. május 21.

Zene

Kedvelem Barbet Schroeder munkáit, amerikai filmjeinek, ezeket ismerem, némelyike igen élvezetes mozi. A Barfly például már-már kiváló, de a többi között is akad jó néhány becses darab. Mármint a maga nemében: mióta megnéztem A szerencse forgandó című opust, alig járok el hazulról, házi videótékám egyik gyöngyszeme, az Egyedülálló nő megosztaná óta pedig vendéget sem igen fogadok, s erősen foglalkoztat a cölibátus gondolata.

Kedvelem Barbet Schroeder munkáit, amerikai filmjeinek, ezeket ismerem, némelyike igen élvezetes mozi. A Barfly például már-már kiváló, de a többi között is akad jó néhány becses darab. Mármint a maga nemében: mióta megnéztem A szerencse forgandó című opust, alig járok el hazulról, házi videótékám egyik gyöngyszeme, az Egyedülálló nő megosztaná óta pedig vendéget sem igen fogadok, s erősen foglalkoztat a cölibátus gondolata.

Az utóbbi években készült Schroeder-filmek azonban nem hozzák a szokott színvonalat, a mostani, a legfrissebb is sajnos e vonulatba, az életmű feledhető darabjai közé tartozik. Frank Connor San Franciscó-i rendőrtiszt kisfia súlyos beteg. Ha a papa rövid időn belül nem talál donort a csontvelő-átültetéshez, a gyerek meghal. Connor végül ráakad emberére, illetve emberére akad egy életfogytos, többszörös gyilkos személyében, aki rövid huzavona után beadja a derekát -de rögvest kórházba szállítása után, még a műtét végrehajtása előtt olajra lép. Nevezett Hollywood legserényebb mészárosa Hannibal Lecter és a Reszkessetek, betörők!-trilógia kiskrapekje(i) óta, szorgos ténykedése nyomán a kórház hamarosan csatatérré változik, tucatszámra hullik az ellen. A rendőrnek élve kell elkapnia a gyilkost, hiszen ha az illető befalcol, a csontvelője sem használható, ez pedig a kisfiú halálát (is) jelentené.

Mi tagadás, kicsit művi a konfliktus, kicsit túlagyalt a sztori, ennélfogva unalmas is. Amin igazán lehet izgulni, meddig megy el, hány ember halálát képes még elviselni úgynevezett pozitív hősünk (a rendőr) gyereke életének megmentése érdekében. Közben persze a film nem is erről szólna.

Thrillernek indul, de hosszú az expozíció, úgy háromnegyed óra lehet, aztán meg, jóformán minden előkészítés nélkül, hirtelen begorombul a dolog. Mintha Schroeder nem tudta volna eldönteni, pontosan mit is akar, akciómozit készít-e inkább, vagy marad a thrillernél. A lélektani thriller az igazi műfaja, a mostani produkcióhoz rendelkezésre álló nyersanyag, a forgatókönyv, azonban nem engedte meg, hogy ebbéli kvalitásait kifejthesse. Az eredmény zavaros hibrid, antithrillert kapunk, akciófilmes klisékkel turbózva. Tudjuk, a happy ending a hollywoodi filmek talán legtámadhatóbb pontja. Erre a darabra nézve a tétel fokozottabban érvényes: suta és esetlen a zárlat, így a nagy kérdés is - mekkora és mennyi áldozatot ér meg egyetlen élet megmentése - megválaszolatlan marad.

A Gyilkos donor az anyag megmunkálását illetően is felemás dolgozat benyomását kelti: a képek -akár a történetbonyolítás - egyfajta zavart tanácstalanságot tükröznek, és az alkotók valószínűleg a vágóasztalnál is ugyanolyan tétovák voltak, mint forgatás közben. A film végig, még az akciójelenetekben is, hosszú snittekkel operál, s ez műfajidegen megoldás, nem tesz jót a látványnak, bár, jegyezzük meg, korántsem véletlen. Luciano Tovoli operatőr a hosszú beállítások egyik legnagyobb mestere a földtekén, s akkor is az egyetemes filmtörténet fontos figurája maradna, ha a Foglalkozása: riporteren kívül soha semmit sem fényképezett volna.

A színészi játékról csak annyit: a karakterek egysíkúak, a szereplőknek nemigen van rá terük és lehetőségük, hogy megmutathassák, mit tudnak valójában, de ez talán nem is olyan nagy baj. A film plakátja sok mindent elárul, Andy Garcia olyan, amilyen, Michael Keatonnak pedig, feltételezem, A bárányok hallgatnak lehet az egyik kedvenc filmje, legalábbis ezt sugallja, ahogy minden mozdulatával Anthony Hopkinst igyekszik imitálni. Õt mindez szemernyit sem zavarja. Engem viszont igen.

Tosoki Gyula

Desperate Measures, színes, feliratos, amerikai, 100 perc; írta: David Klass; rendezte: Barbet Schroeder; fényképezte: Luciano Tovoli; látvány: Geoffrey Kirkland; vágó: Lee Percy; zene: Trevor Jones; főszereplők: Michael Keaton, Andy Garcia, Marcia Gay Harden, Brian Cox; az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.