Film: Áremelkedés (Deep Impact)

  • - seres -
  • 1998. május 21.

Zene

Hollywood igen régóta igen sokféleképpen pusztíccsa a világot. Küldött már óriásmajmokat a vászonra, óriáspókokat, tűzvészt, ufókat, sőt a Night of the Lepus című kora 70-es évekbeli B-movie-ban óriásira nőtt fehér nyuszik térnek át tömegesen a vegetarianizmusról a táplálkozás alsóbb szintjére, emberhús evésére. Most pedig itt a szökőár, tessenek félni. Hu.

Hollywood igen régóta igen sokféleképpen pusztíccsa a világot. Küldött már óriásmajmokat a vászonra, óriáspókokat, tűzvészt, ufókat, sőt a Night of the Lepus című kora 70-es évekbeli B-movie-ban óriásira nőtt fehér nyuszik térnek át tömegesen a vegetarianizmusról a táplálkozás alsóbb szintjére, emberhús evésére. Most pedig itt a szökőár, tessenek félni. Hu.

A Deep Impactben az egyetlen félelmetes dolog a színészi teljesítmény, a forgatókönyv megvolt úgy tíz perc alatt, talán az tartott csak húsz percig, amíg összekombinálták, hogy pont a Kapcsolat, A függetlenség napja és még öt film (közte büntetésképpen sok Disney) ötvözetéből szülessen meg a mély impaktus. A Spielberg-féle Dreamworks találkozása a Filmproducerek Könnyzacskó Frakciójával igen nagy borzalmat eredményezett, leginkább azt, hogy a másfél órából kb. 5 percnyi technikai trükk az igazán nézhető, a többi amerikai kultúrmocsok, csurkista rémálom.

Van tehát egy Föld felé tartó, kurva nagy meteor, amit persze csak egy csillagvizsgáló kisfiú vesz észre, de hiába, mert a profi űrhajóscsapat nem tudja szétrobbantani a meteort, csak két kisebbre bomlasztja, mint Giczy a KDNP-t. A filmben a nézőkön kívül a kisebbik meteor is becsapódik, mégpedig a tengerbe, na innentől indul az 5 perc, tényleg gyönyörű, amint magasra nő az árszint, de persze nem követi béremelkedés, viszont fenyegeti Amerikát, kettéroppantja a Szabadság-szobrot. Az Egyesült Államok feka elnöke talál egy barlangot, amelybe befér uszkve egymillió amerikai, őket Keno-sorsolás és tudatos elitkiválasztás módszerével szállítják oda a bővített polgári újratermelés jegyében. Közben meg ugye, megannyi emberi konfliktus, sors, jövő, könnyek.

E helyről üzenjük az amrikai imprilistáknak, hogy ne fenyegessék a békés építőmunkát világvégével, mer´ odacsapunk, oszt lesz nekik annyi.

- seres -

Deep Impact, színes, feliratos, amerikai, 1997; rendezte: Mimi Leder; fényképezte: Dietrich Lohman; főszereplők: Robert Duvall, Morgan Freeman, Vanessa Redgrave; forgalmazza a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”