Koncert

Gentry Sultan

  • Tóth Béla István
  • 2020. március 13.

Zene

A Pop Ivanból kinőtt kvartett stílusokon átívelő, experimentális kortárs jazz-zenéje bővelkedik keleti hatásokban, bőséges teret ad a szabad improvizációnak, de folk- és ambientelemek is felfedezhetők benne, időnként elektronikus effektekkel és zajokkal dúsítva. Zenéjük alapját a zenekarvezető Hevesi Nándor basszus- és szintetizátorjátéka, illetve a dobos Kovács Gergely ütemei adják, de a karakterét, a kompozíciók lelkét a fúvósoknak köszönheti. Különös muzsikájukat Vereb Szabolcs szaxofon- és Horváth László trombitajátéka, valamint az általuk kezelt elektronikus hangeffektek, pedálok és a Horváth László kezelésében lévő „gonoszdobozban” megbúvó, házilag barkácsolt zajkeltő kütyük teszik igazán egyedivé. Olyan markáns zenei trip, amit művelnek, ami sehol máshol nem születhetett volna meg, mint nálunk. Most ravasz módon konvencionálisabb, befogadhatóbb darabokkal kezdték az estet, de hamar eljutottak a 2018-as második lemezük Medicine Buddha című tételéig, amelyben John Zorn-i szaxofonfutamok, szűkölő trombita, torzított basszusgitár és elektronikus zajok egyvelegéből teremtettek káoszt, majd a káoszból ismét életet. De a tétet ezután is folyamatosan emelték, egyre súlyosabb és elszálltabb darabok következtek, mígnem így vált a koncert végére – a közönség legnagyobb megelégedésére – az orientalista avantgárdból pszichedelikus elemekkel és veretős mulatós zenével ötvözött trash jazz.

Szimpla kert, február 4.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."