Koncert

Gentry Sultan

  • Tóth Béla István
  • 2020. március 13.

Zene

A Pop Ivanból kinőtt kvartett stílusokon átívelő, experimentális kortárs jazz-zenéje bővelkedik keleti hatásokban, bőséges teret ad a szabad improvizációnak, de folk- és ambientelemek is felfedezhetők benne, időnként elektronikus effektekkel és zajokkal dúsítva. Zenéjük alapját a zenekarvezető Hevesi Nándor basszus- és szintetizátorjátéka, illetve a dobos Kovács Gergely ütemei adják, de a karakterét, a kompozíciók lelkét a fúvósoknak köszönheti. Különös muzsikájukat Vereb Szabolcs szaxofon- és Horváth László trombitajátéka, valamint az általuk kezelt elektronikus hangeffektek, pedálok és a Horváth László kezelésében lévő „gonoszdobozban” megbúvó, házilag barkácsolt zajkeltő kütyük teszik igazán egyedivé. Olyan markáns zenei trip, amit művelnek, ami sehol máshol nem születhetett volna meg, mint nálunk. Most ravasz módon konvencionálisabb, befogadhatóbb darabokkal kezdték az estet, de hamar eljutottak a 2018-as második lemezük Medicine Buddha című tételéig, amelyben John Zorn-i szaxofonfutamok, szűkölő trombita, torzított basszusgitár és elektronikus zajok egyvelegéből teremtettek káoszt, majd a káoszból ismét életet. De a tétet ezután is folyamatosan emelték, egyre súlyosabb és elszálltabb darabok következtek, mígnem így vált a koncert végére – a közönség legnagyobb megelégedésére – az orientalista avantgárdból pszichedelikus elemekkel és veretős mulatós zenével ötvözött trash jazz.

Szimpla kert, február 4.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.