Lemez

Jeff Buckley: You And I

  • G. A.
  • 2016. április 30.

Zene

Egyetlen album, amíg élt, és vagy tíz, mióta meghalt: Jeff Buckley történetét látszólag egy különösen ízléstelen hullarablós horrorfilmmel lehetne a legméltóbban elbeszélni. A valóság azonban összetettebb. Nehéz volna ugyanis azt állítani, hogy a Buckley váratlan halála (mindössze 30 volt, amikor 1997-ben, ártalmatlan esti úszkálás közben belefulladt a Mississippibe) óta megjelentetett kiadványok ne tettek volna hozzá igen sok árnyalatot a zenészről formálódó összképhez: a zenekarával felvett, félkész második album (Sketches for My Sweetheart the Drunk) vagy a különféle koncertlemezek (melyek közül a Live À L’Olympia esszenciális) nagyon is kellettek ahhoz, hogy Jeff Buckleyt nyugodt szívvel lehessen az elmúlt 20 év egyik legjelentősebb énekes-dalszerzőjeként kanonizálni (más kérdés, hogy közismertségéhez egyetlen dal, a Hallelujah c. Leonard Cohen-feldolgozás is elegendőnek bizonyult).

Ez a frissen kiadott demólemez viszont már a közérdeklődésre számot tartó anyagokat rejtő kút végső kiapadását jelzi. Ezeket a számokat Buckley még akkor rögzítette (szólóban), amikor a Sonyhoz került, hogy végképp meggyőzze tehetségéről a kiadót. Nem volt sikertelen vállalkozás: a You And I-on egy valóban kivételes zenész kap bele mindenfélébe a Led Zeppelintől két Smiths-dalon és bluessztenderdeken át (a Poor Boy Bluesban bizonyítja, hogy gitárosnak sem volt utolsó) a saját témákig. Vázlatosságában is korrekt anyag ez – melynek szinte összes tételét ismerhetjük egyéb (jobb, teljesebb) verziókban.

Sony, 2016

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.