Lemez

Jeff Buckley: You And I

  • G. A.
  • 2016. április 30.

Zene

Egyetlen album, amíg élt, és vagy tíz, mióta meghalt: Jeff Buckley történetét látszólag egy különösen ízléstelen hullarablós horrorfilmmel lehetne a legméltóbban elbeszélni. A valóság azonban összetettebb. Nehéz volna ugyanis azt állítani, hogy a Buckley váratlan halála (mindössze 30 volt, amikor 1997-ben, ártalmatlan esti úszkálás közben belefulladt a Mississippibe) óta megjelentetett kiadványok ne tettek volna hozzá igen sok árnyalatot a zenészről formálódó összképhez: a zenekarával felvett, félkész második album (Sketches for My Sweetheart the Drunk) vagy a különféle koncertlemezek (melyek közül a Live À L’Olympia esszenciális) nagyon is kellettek ahhoz, hogy Jeff Buckleyt nyugodt szívvel lehessen az elmúlt 20 év egyik legjelentősebb énekes-dalszerzőjeként kanonizálni (más kérdés, hogy közismertségéhez egyetlen dal, a Hallelujah c. Leonard Cohen-feldolgozás is elegendőnek bizonyult).

Ez a frissen kiadott demólemez viszont már a közérdeklődésre számot tartó anyagokat rejtő kút végső kiapadását jelzi. Ezeket a számokat Buckley még akkor rögzítette (szólóban), amikor a Sonyhoz került, hogy végképp meggyőzze tehetségéről a kiadót. Nem volt sikertelen vállalkozás: a You And I-on egy valóban kivételes zenész kap bele mindenfélébe a Led Zeppelintől két Smiths-dalon és bluessztenderdeken át (a Poor Boy Bluesban bizonyítja, hogy gitárosnak sem volt utolsó) a saját témákig. Vázlatosságában is korrekt anyag ez – melynek szinte összes tételét ismerhetjük egyéb (jobb, teljesebb) verziókban.

Sony, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.