mi a kotta?

Hős bariton

  • mi a kotta
  • 2016.04.30 14:03

Zene

„Mogorva Démon – kósza lélek – / Röpült a bűnös föld fölött, / És benne egy szebb, régi élet / Emléke dúsan felszökött: / Midőn az égi fényben lengve, / Mint tiszta angyal csillogott / S útjában üdvözölték rendre, / Boldog-mosolygón szállva szembe / A röpke hullócsillagok, / S midőn az ősködön keresztül / Tudásra szomjan kergetett / Az éter útján seregestül / Vándorló csillagfényeket; / Midőn még hitt és szeretett… / Elkényeztette a teremtés! / Bút-bajt nem ismerő, szerencsés / Elméjét nem gyötörte még / A végnélküli meddő korszak… / Óh, mennyi drága, régi kép, / Mit most újból idézni borzadt.” Lermontov utolsó elbeszélő költeménye, az 1840-es A démon kezdődik ezekkel a sorokkal, bemutatva a címszereplőt, aki a Kaukázusban alászállva pusztító szerelmével végül megöl egy helyi hercegkisasszonyt, a szép Tamarát. Ez a történet három évtizeddel később a mára megfakult emlékezetű orosz komponista, Anton Rubinstein révén operává alakult, melyből szombaton a démon románcát ismerheti meg a közönség, hiszen ezzel a számmal nyitja budapesti áriaestjét a nagy orosz bariton, Dmitrij Hvorosztovszkij (Nemzeti Hangversenyterem, április 2., fél nyolc). Lermontov mellett az orosz irodalom másik nagy párbajáldozatát, Puskint is megidézi majd a koncert első fele: a Pikk dáma és Rahmanyinov Aleko című operája révén, mely mű amúgy ugyancsak egy elbeszélő költeményen, a Cigányokon alapul. A koncert második részében a tavaly oly sokak által féltett Hvorosztovszkij (képünkön) Verdi-baritoni kiválóságát bizonyítja majd.

Szintén tragikus sors, korai halál, azonban párbaj helyett tuberkulózis jutott osztályrészül a XVIII. század egyik itáliai zsenijének, Pergolesinek, aki műfajpezsdítő operácskája, Az úrhatnám szolgáló révén szerepel most ajánlónkban. Szombaton ezt az intermezzót mutatják be az Opera Királyi lépcsőházában, Sáfár Orsolya és Kiss András szereplésével, s az alig 23 esztendős Varsányi Péter rendezésében (április 2., tizenegy óra).

S következzen végre két zenekari program is! A Budapesti Fesztiválzenekar és Takács-Nagy Gábor méltán népszerű Mozart–Haydn-tematikájú sorozatuk esedékes koncertjein Baráti Kristófot vendégelik majd, aki Mozart I. (B-dúr) hegedűversenyét fogja eljátszani (Zeneakadémia, április 1., és 2., háromnegyed nyolc). S ezt a hegedűversenyt, valamint a Haffner szimfóniát szombaton késő este a Midnight Music babzsákon helyet foglaló közönsége is hallhatja majd a Millenárison (április 2., fél tizenkettő)! A Magyar Rádió három zenei együttese, vagyis az MR Szimfonikus Zenekara, Énekkara és Gyermekkara pedig a reformáció tárgyköréhez és világához kapcsolódó műveket szólaltat majd meg szerda este: Vajda Gergely vezényletével, s egy fiatal tenor, Rab Gyula szólójával (Zeneakadémia, április 6., fél nyolc). Az ifjú énekes Kodály Psalmus Hungaricusát s benne Kecskeméti Vég Mihály zsoltárparafrázisát fogja énekelni, de a műsoron ott szerepel Mendelssohn Reformáció szimfóniája, s egy különlegesség, Samuel Barber Kierkegaard imái című kantátája is.

Neked ajánljuk

Vértelenül

A „skót darab” – így emlegetik színházi körökben Shakespeare legrövidebb és egyik legvéresebb drámáját. Átkok, balszerencse, titokzatos balesetek kötődnek mind színpadi, mind filmes adaptációihoz, és változatos rítusok, amelyekkel távol lehet tartani a balsorsot.