mi a kotta?

Hős bariton

  • mi a kotta
  • 2016. április 30.

Zene

„Mogorva Démon – kósza lélek – / Röpült a bűnös föld fölött, / És benne egy szebb, régi élet / Emléke dúsan felszökött: / Midőn az égi fényben lengve, / Mint tiszta angyal csillogott / S útjában üdvözölték rendre, / Boldog-mosolygón szállva szembe / A röpke hullócsillagok, / S midőn az ősködön keresztül / Tudásra szomjan kergetett / Az éter útján seregestül / Vándorló csillagfényeket; / Midőn még hitt és szeretett… / Elkényeztette a teremtés! / Bút-bajt nem ismerő, szerencsés / Elméjét nem gyötörte még / A végnélküli meddő korszak… / Óh, mennyi drága, régi kép, / Mit most újból idézni borzadt.” Lermontov utolsó elbeszélő költeménye, az 1840-es A démon kezdődik ezekkel a sorokkal, bemutatva a címszereplőt, aki a Kaukázusban alászállva pusztító szerelmével végül megöl egy helyi hercegkisasszonyt, a szép Tamarát. Ez a történet három évtizeddel később a mára megfakult emlékezetű orosz komponista, Anton Rubinstein révén operává alakult, melyből szombaton a démon románcát ismerheti meg a közönség, hiszen ezzel a számmal nyitja budapesti áriaestjét a nagy orosz bariton, Dmitrij Hvorosztovszkij (Nemzeti Hangversenyterem, április 2., fél nyolc). Lermontov mellett az orosz irodalom másik nagy párbajáldozatát, Puskint is megidézi majd a koncert első fele: a Pikk dáma és Rahmanyinov Aleko című operája révén, mely mű amúgy ugyancsak egy elbeszélő költeményen, a Cigányokon alapul. A koncert második részében a tavaly oly sokak által féltett Hvorosztovszkij (képünkön) Verdi-baritoni kiválóságát bizonyítja majd.

Szintén tragikus sors, korai halál, azonban párbaj helyett tuberkulózis jutott osztályrészül a XVIII. század egyik itáliai zsenijének, Pergolesinek, aki műfajpezsdítő operácskája, Az úrhatnám szolgáló révén szerepel most ajánlónkban. Szombaton ezt az intermezzót mutatják be az Opera Királyi lépcsőházában, Sáfár Orsolya és Kiss András szereplésével, s az alig 23 esztendős Varsányi Péter rendezésében (április 2., tizenegy óra).

S következzen végre két zenekari program is! A Budapesti Fesztiválzenekar és Takács-Nagy Gábor méltán népszerű Mozart–Haydn-tematikájú sorozatuk esedékes koncertjein Baráti Kristófot vendégelik majd, aki Mozart I. (B-dúr) hegedűversenyét fogja eljátszani (Zeneakadémia, április 1., és 2., háromnegyed nyolc). S ezt a hegedűversenyt, valamint a Haffner szimfóniát szombaton késő este a Midnight Music babzsákon helyet foglaló közönsége is hallhatja majd a Millenárison (április 2., fél tizenkettő)! A Magyar Rádió három zenei együttese, vagyis az MR Szimfonikus Zenekara, Énekkara és Gyermekkara pedig a reformáció tárgyköréhez és világához kapcsolódó műveket szólaltat majd meg szerda este: Vajda Gergely vezényletével, s egy fiatal tenor, Rab Gyula szólójával (Zeneakadémia, április 6., fél nyolc). Az ifjú énekes Kodály Psalmus Hungaricusát s benne Kecskeméti Vég Mihály zsoltárparafrázisát fogja énekelni, de a műsoron ott szerepel Mendelssohn Reformáció szimfóniája, s egy különlegesség, Samuel Barber Kierkegaard imái című kantátája is.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.