Meghalt Florian Schneider, a Kraftwerk társalapítója

  • narancs.hu
  • 2020. május 6.

Zene

A legendás zenész 73 éves volt.

73 éves korában meghalt Florian Schneider a Kraftwerk társalapítója. A hírt egyik zenésztársa erősítette meg a Guardiannek. A zenész hosszú rákbetegség után, egy héttel korábban halt meg, a hírt azonban eddig nem hozták nyilvánosságra.

A zenetörténeti jelentőségű Kraftwerket Florian Schneider-Esleben és Ralf Mütter 1970-ben alapította. Korábban az Organisation tagjai is voltak, mely zenekar zeneileg logikus továbblépése lett a Kraftwerk. A Kraftwerk hangzása forradalminak számított, a zenészek eleinte otthon összeeszkábált eszközökkel léptek színpadra, később számos zenei műfajra – a hiphoptól a popzenén át a kísérletezőbb rockzenéig – hatással volt a zenéjük.

Schneider párhuzamosan játszott strukturált és improvizatív zenét a hatvanas évek végén. Tagja volt többek között a Pissoff formációnak is.

Korai elektronikai kísérletei eredeti hangszerével, a fuvolával folytak, első szintetizátorait és effektjeit még elektroakusztikus kísérletekre használta. A fuvola mellett hegedűn és gitáron is játszott, majd az 1974-es Autobahn című lemez megjelenése után fokozatosan kikoptak az akusztikus hangok a játékából, és a szintetizátor lett a fő hangszere – ekkor már kvartetté bővült a zenekar.

Kraftwerk -'' Das Model ''- Florian Schneider (born 7 April 1947)

''Without music, life would be a mistake'' - Friedrich Nietzsche

Úgy tartják, hogy az indusztriális zene, a techno gyökerei is a Kraftwerkig vezetnek.

A zenész 2009-es kiválásáig volt a Kraftwerk aktív tagja – bár utolsó, 2008-as turnéjukra már nem ment el. A zene mellett érdekelték társadalmi problémák is, 2015-ben több ismert előadóval készített Stop Plastic Pollution címmel zenét, az óceánok tisztaságáért kampányoló Parley for the Oceans szervezetnek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.