Dal

Terhelési próba

Bob Dylan: Murder Most Foul

Zene

„Murder most foul, as in the best it is” – a sor a Hamlet első felvonásának ötödik színéből való, Hamlet atyjának szelleme jellemzi így a saját halálát: „rút és erőszakos” halál (Arany fordításában), „gyilkosság, a legocsmányabb fajta” (Nádasdynál).

A Shakespeare-idézet közvetlenül a Tempesthez (2012) utal bennünket, ez volt Bob Dylan legutóbbi lemeze, amely új és önálló dalokat tartalmazott, és ennek a címadó dala volt a Titanic katasztrófájáról szóló, kis híján tizennégy perces haláltánckeringő (bár kérdés, hogy ha egyáltalán, akkor milyen szálakon kapcsolódik Shakespeare A viharához). A varázsló mindenesetre az azóta eltelt kilenc év során sem törte el a pálcáját, a folyamatos koncertezés mellett sorban jelentek meg az archív felvételek a különféle alkotói korszakaiból, valamint a nagy amerikai örökzöldeket feldolgozó lemezek, saját új dalokkal azonban egészen idáig nem jelentkezett.

A Murder Most Foul március 27-én éjfélkor került ki a netre, minden előzmény nélkül – már amennyiben a koronavírus-járványt nem tekintjük előzménynek. Ismét egy monstre dal, majdnem tizenhét perces; hosszabb, mint a Tempest volt, sőt hosszabb Dylan bármelyik eddigi „hosszúdalánál”. De talán nem is a dal a legmegfelelőbb kifejezés rá, hiszen leginkább versként, zenével aláfestett lamentatióként hallgatható. Dylan a hosszú idő óta alkalmazott, jellegzetes, egyszerre panaszos és csúfondáros énekbeszédét használja, a zenei szőnyeg pedig az ennek megfelelő, lassan gomolygó aláfestés.

A téma, a Kennedy-gyilkosság, egyszerre roppant konkrét, idézetek és utalások formájában sorra előkerülnek a helyszínek, a szereplők, ugyanakkor Dylan a rá jellemző kollázsszerkezet felépítésével egy nagyszabású vízió gyújtópontjává teszi. Mindez kezdetét veszi már a felütésben: „It was a dark day in Dallas, November ‘63 / A day that will live on in infamy”; nagyjából: sötét nap virradt Dallasra ’63 novemberében, egy nap, amely az aljasság emlékezeteként fog fennmaradni – a második sor Roosevelt elnök nevezetes beszédét idézi, amely 1941 decemberében hangzott el, Pearl Harbor megtámadása után. És így tovább: utalást pakol utalásra, miközben a szöveg mindvégig két lábbal a földön marad, Dallasban, 1963. november 22-én.

Dylan királygyilkosságként hivatkozik a merényletre, és ezzel, azt hiszem, nem csupán Hamlet atyjára utal, hanem arra is, hogy a királygyilkosság többet jelent egy emberi élet kioltásánál: a fennálló rend, a status quo erőszakos megdöntését jelenti, amely a közösség minden tagjának az életére kihat. A dal egész pontosan azzal a fordulattal él, hogy egy nemzet lelkét szaggatták szét (a többes szám nem véletlen: Dylan a merénylet elbeszélése során mindvégig többes számot használ, elvetve a magányos merénylő teóriáját). Mondhatnánk persze, hogy azóta viszont eltelt több mint fél évszázad. Vajon mi teszi az Egyesült Államok harmincötödik elnökének a meggyilkolását – legalábbis Dylan dalában – apokaliptikus eseménnyé, hogyan válhat akkora földindulássá, aminek az utórezgéseit máig érezzük?

A merénylet után pár hónappal megérkezik az Egyesült Államokba a Beatles, aztán pedig, mondhatni, megkezdődnek a hatvanas évek, az ellenkultúra forradalma, és a világ mindörökre fiatallá válik. Dylan gyerekdalok töredékeit szövi egybe a Beatles említésével, hogy aztán egyazon mondatban idézze meg Wood­stockot és Altamontot (a woodstocki fesztivál erőszakba és gyilkosságokba torkolló ellenpárját). Persze, gyakran előkerül, hogy a Beatles és Dylan 1964-es találkozása mennyire megtermékenyítő hatással volt mindkét félre, mégis: Bob Dylan egyszerre a „hatvanas évek” arca, megteremtője és dezertőre. 1966 nyarán motorbaleset éri, és a felépülését követően kivonul a színről: felvételeket készít ugyan, de koncertkörútra nem indul egészen 1974-ig. A woodstocki fesztiválon sem vesz részt, a hippikorszakot, úgy, ahogy van, kihagyja.

Ebben a dalban sem sírja vissza 1968-at, és nem is a hatvanas éveket siratja el: az ő látószöge az amerikai tömegkultúra régebbi rétegeit is magába fogja. A Murder Most Foul második fele egyetlen hatalmas névsorolvasás. A halott Kennedy – az elnök shakespeare-i szelleme? – szólal meg a „hosszú Cadillacjéből”, és a legendás dj-t, Wolfman Jacket szólítja meg (az ő figurája a magyar közönség számára leginkább az American Graffitiből lehet ismerős). És ezzel kezdetét veszi a mintegy hétperces enumeráció, egy hosszú tracklist, amelyen egy idő után nemcsak dalcímek vagy zenészek bukkannak fel, hanem mozimítoszok vagy éppenséggel gengszterek nevei is, különös asszociációs láncban. Éppúgy előkerülnek a blues és a jazz legendái, mint az Eagles vagy a Beach Boys tagjai, vagy éppenséggel Houdini, Buster Keaton és így tovább. Ám az a tény, hogy mindez egy kísértet szájából hangzik el, a remény elvesztését sirató gyász­énekké változtatja a felsorolást. A Murder Most Foul a tömegkulturális mítoszokból összeálló mitikus Amerika számbavétele, illetve a teherbírásának a vizsgálata. Végső soron Dylan most se csinál mást, mint a legutóbbi lemezein. Csak éppen váratlan és jelentőségteljes időzítése, valamint mellbevágó fesztávja különlegessé teszi ezt a dalt még a kései, fajsúlyos Dylan-opusok között is.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.