World music: bizonyára

  • 2003. szeptember 11.

Zene

máris tudja a kedves olvasó, hogy mire készülök: néhány érdekességet ajánlok szíves figyelmébe.

n Debashish Bhattacharya and Bob Brozman: Mahima. Az amerikai Bob Brozman népzenekutatóként és a hawaii slidegitár-reneszánsz generálójaként híresült el a nyolcvanas években, de manapság inkább a világzene átütő kollaborátorai közt tartható számon. Hawaiitól Okinaváig majd egy tucat album őrzi a keze nyomát - legutóbb a guineai korás Djeli Moussa Diawarával alkotott maradandót. Tessék csak utánajárni, Ocean Blues a címe, de az még nem elég: most a hindusztáni slide gitárt megalkotó Debashish Bhattacharyával közös opusa is kötelező. Bhattacharya, akinek újabban John McLaughlin Shaktijában is biztos helye van, egy olyan, huszonnégy húros hangszert készített, amely éppen annyit tud a klasszikus indiai zenéről, mint a folkról és a dzsesszről, s amely a kevésbé érzékeny európai hallójáratokban is könnyen magára talál. Persze tudom én jól, többnyire kétségbeejtően hangzik, amikor a keleti-nyugati átjárókra terelődik a szó, de ezúttal semmi kétség: nem blöffölnek az urak. Azt hallani inkább: könnyedén, bizonyítási kényszer nélkül élvezik egymás virtuozitását, és akár Indiához, akár Amerikához járnak közelebb, ott nekünk is helyünk van. (Riverboat Records/World Music Network/IndieGo, 2003)

HHHH és fél

n Los de Abajo: Latin Ská Force. A legkitűnőbb Mano Negra-tanítványt már (`92-es) megalakulása óta foglalkoztatta a ska mexikói honosítása, de első két albuma inkább a punk-salsa kék égisze alatt fogant. Most azonban tarolt, jóvátehetetlenül, s egyszersmind a tágas zapatista mezőny bevonásával. A mexikói undergroundnak huszonhárom harcosa - affélék, mint a Maldita Vecindad vagy a Desorden Público - állt mellé csatasorba, így aztán kő kövön nem maradt: ez a lemez egy órán át lángol, s miközben szigorúan közös tőről fakad, minden száma tartogat valami markánsan különbözőt is. Szóval az a legkevesebb, hogy már nem beszélhetünk a skáról Mexikó és a Los de Abajo nélkül - valójában az a helyzet, hogy ebben a műfajban nagyon-nagyon ritka a Latin Ská Force-nagyságrendű robbanás. (Pepelobo Records, 2002) HHHHH

n Sixteen Horsepower: Olden. A 16 Hp első "demói" hallhatók ezen a lemezen: tíz évvel ezelőtti stúdió- és koncertfelvételek. Tizennyolc szám, melyből az American Wheeze kétszer is, viszont a Train Serenade és a Slow Guilt Trot most először bukkan fel abban a hármas felállásban, amely `96-ban az első nagylemezen szerepel. De ne essék félreértés: szó sincs arról, hogy csupán az első "szárnycsapások" dokumentuma lenne ez a korong - éppen ellenkezőleg: az derül ki, hogy a megalakulását követő évben már teljesen "készen volt" a zenekar, sőt akkora repertoárral rendelkezett, amelyből aztán két albuma is töltekezhetett. És alighanem az is kiderül, hogy korántsem drámai a későbbiekben társuló gitárok-billentyűk hiánya: a 16 Hp így, szolidabban-folkosabban-akusztikusabban is zsigerből hátborzongató. (Jetset Records/Glitterhouse/Neon Music, 2003) HHHHH

n Yat-Kha: /tuva.rock. Ha fellapozzuk a lemezt kísérő füzetet, az orosz föderációnak egy olyan köztársasága nyílik meg, melyet egyaránt megviselt a diktatúra és a peresztrojka, ahol nincsen jövő, nincsen munka, derékba tört a vallás és a hagyomány, továbbá kiugró az alkoholisták és vérbajosok aránya. Tuvából menekül, akinek van hozzá esélye és mersze, pedig aligha könnyű magára hagyni a sebes sodrású folyókkal tagolt sztyeppéket és erdőket, az ott tenyésző medvékkel, leopárdokkal, ménesekkel. Tuváé, ha mondhatom így, lóközpontú művészet és társadalom - tessék csak meghallgatni a Yat-Kha-számok vágtázó ritmusát, vagy szemrevételezni a lócsontból és sörényből készített morinhuur díszítettségét és formáját. Igaz ugyan, inkább Albert Kuvezin - a samanizmus és a buddhizmus jegyeitől súlyos - ultrabasszus torokénekétől nyilvánvaló, hogy hol járunk, jóllehet a Yat-Kha messze távol tartja magát a "népművészeti kirakodóvásárok" demonstrációitól. A Yat-Kha lényegében egy becsületes etnorockzenekar, és alkalmasint éppolyan fanyar és brutális, akár a "no future" Tuvában. Mögötte (kábé) tizenöt év, és immár az ötödik album - mégpedig a legjobbja, hogy konkrétak legyünk. (Plane Records/Zenesegély, 2003) HHHHH

n Cserepes: Danubian Trances. Cserepes Károly jócskán megelőzte a trendeket az elektronikus és a népzene kombinálásának terepén, tessenek csak felidézni Sebestyén Mártával közös (húszéves) húzásait. Most pedig mintha szembefordult volna a széljárással: a kissé túlexponált "globál" produkciók korában ő inkább a "mikrovilág" hangjaira figyel. De a Duna mentén őgyelegve Cserepes nemcsak a partot, nemcsak a növényeket és az állatokat bírja szóra, hanem a térség letűnt énekes és hangszeres kultúráját is: egyszersmind negyven-ötven évvel ezelőtt rögzített felvételekbe lehel friss és meggyőző életet, már a maga technós-ambientes modorában. Azt gondolom hát: aki vele tart, így alighanem egy műfajteremtő kalandba csöppen, még ha a "beígért" transz elmarad is. Bizony-bizony nagy kár, hogy a szellem izgalmai nem párosulnak a méltó érzelmi telítettséggel. (Fonó, 2003) HHHH alá

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.