Kiállítás: Homeopátikusan - mint a püspökkenyér (Szarka Péter: Puha bomba)

  • Hajdu István
  • 2003. szeptember 11.

Zene

Néhány éve a pop-art harminc éve leáldozott aranynapocskájának sugarai valami túlvilági és időn kívül foncsorozott lemezen hanyatt esve 3D-ben tükröződgetnek fel; Warhol ektoplazmatikusan buggyan ki minden lukán a hardvernek, Lichtenstein, Wesselmann és Rosenquist pedig manga-terminátoros kerttervezőként vizionáltatja önmagát.
Néhány éve a pop-art harminc éve leáldozott aranynapocskájának sugarai valami túlvilági és időn kívül foncsorozott lemezen hanyatt esve 3D-ben tükröződgetnek fel; Warhol ektoplazmatikusan buggyan ki minden lukán a hardvernek, Lichtenstein, Wesselmann és Rosenquist pedig manga-terminátoros kerttervezőként vizionáltatja önmagát.

Szarka Péter hatalmas, az utóbbi egy-két évben készített látványos luxusnyomatait szemlélve viszont az is kitetszik, hogy a nagy, mondializált-szinkretikus vizualitásnak vannak nemzeti jellegzetességei is, még ha azok - kis nép, kis idióma - gyakran épp-hogy-csak-gyaníthatóak. Sanzsánosan úgy rémlik, egy-egy pillanatra meg is világosodik: Szarka Kernstok Károly biologizmusát Molnár C. Pál alsó szintű miniatúra-szürrealizmusával elegyíti, és Bortnyik Sándor kései, amúgy bornírt allegorizmusával korszerűsíti el, majd viszi át USB-driverében a jövőszerű, jövő idejű jelenbe. A hajdani Kernstokok öt-hatszorosánál s az MCP-festmények tizenöt-hússzorosánál is nagyobb nyomatok hatása kettős: a szűz-asszonyok és szűz-emberek vásottságait elmesélő hajdani, kis magyar szürrealistaspecialista vásznai

az erőemberek

képeivel egyesítve és méretben, dimenzióban felnövesztve korunkig arra vezethetik a nézőt, hogy a közhely tényleg örök, még ha közhelynek is számít, de meg arra is, hogy a méret az méret.

Szarka Péter - persze - ennél többet akar és mond. Két éve, a Balkonban készült interjúban elmagyarázta: "...amit én csinálok, az ahhoz hasonlít, mint amikor a New Age és a kilencvenes évek elektronika-mámorában, melybe sokan belekerültünk, már azt vizionáltuk, hogy a lélek olyasmi, mint valami szoftver. Ha az ember Photoshoppal dolgozik, akkor pop-artot csinál vagy narratívát. Ha Bryce-szal kezd el dolgozni, vagy mint az utóbbi képeimnél, Poserrel, akkor a narratíva mellé mindenféleképpen bejön egy olyan cyber-felhang, ha mellette állok, akkor narratív, ha kritikai szemmel nézem, akkor kritika és szarkazmus. Erre tényleg csak azt tudom mondani, hogy szoftverfüggő." Azt már csak a művészettörténeti dimenzió kitágítása érdekében teszem hozzá, hogy a legegyszerűbb, freeware képmódosító programok is Altamirától Van Goghig vagy Man Rayig kínálják a filtereket, a 3D-s programok pedig egy kattintásra bauhauslereket vagy De Stijl-hívőket nevelnek már a kisdedekből is.

Ez így elég is lenne, nincs sok hozzáfűznivaló, hacsak az nem, hogy Szarka - valószínűleg nagyon tudatosan - használja, sőt kihasználja a szoftver-mint-élőlény (nem lélek, hanem matéria) ügyetlenségét vagy hibáját, különben, s ebben azért biztosak lehetünk, "realistábbak" lennének jeleneteinek kellékei és kulisszái, ahogy szereplői is. A hiba,

a romlás és rontás

a 20. század művészetének fontos eleme. Olykor mint "idegen test" válik alkotóelemmé, máskor, akárcsak a véletlen mozdulat vagy pillantás, belepöccintve, belekacsintva a műbe, kiszédíti azt a konvencionális megértés útjáról, s új jelentések megsejthetése felé irányítja. A nyelvromlás esztétikaivá válásáról - Szép Ernőtől és Szomorytól Tandorin át Parti Nagy Lajosig - rendes példatárat lehet összeállítani, a vizuális hiba útja azonban ennyire még nem kikövezett (hogy épüléséhez magam is hozzájáruljak egy kis puha röggel). A kérdés ugyanis az, hogy milyen információt hordoz a képi eszköz romlása egy eleve bonyolultabb és valószínűleg romlottabb kifejezési készlet vagy rendszer esetében. Vagy mi is a jelentése - Szarka Péter munkáiról meg nem feledkezve - egy gyári szoftver ügyetlenkedésének; van-e jelentése ugyanakkor a pigment errorjának? (Egy blődnek is tekinthető ötlet: mi van akkor, ha - tegyük fel - Munkácsy tudatosan, őskonceptesként használja az idővel megfeketülő bitument, s kikalkulálva a kép eltűnésének folyamatát, rátelepítette volna a mű halálát!?) Persze az archaikus festészet egyszerűbb viszonyok között "működik", mint a digitális, hiszen csak két s nem három fázisban zajlik. A konceptus megfogalmazása és a kivitelezés két lépésben megy végbe a kész festékek korában legalábbis, míg a számítógép - a "közzététel" érdekében - minimum egy harmadik lépést, a nyomtatást is megigényli. S a nyomtató, a maga hard- és szoftverével megint csak a hibák (véletlen értékek!?) felbuzgó forrása lehet, végtelenítve az esélyeket.

Hogy Szarka Péter végül is a "gyönyörködtetésen" kívül valóban médiakritikát is gyakorol, azt a kiállításhoz mellékelt (elírásokban tobzódó) katalógus segítségével értheti meg a kétkedő. Három szerző 2:1 arányban (Fabényi Júlia és Szoboszlai János igen, Nemes Attila nem) igazolja ezt, meggyőzően érvelve a nyomatokon megrögzített jelenetek ürességének, jelentésnélküliségének jelentéstelisége mellett.

Hajdu István

Műcsarnok, megtekinthető szeptember 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.