Gorsiumnál jobb hely a nyári elmélkedésre nem is kell

Élet + Mód

Egy borongós nyári napon az M7-es autópálya megadugói helyett Szabadbattyánnál inkább kiálltunk a forgalomból, és beugrottunk Gorsium egykori római városába, Magyarország legnagyobb régészeti parkjába Tácnál. Aztán mivel a záróra parancsolt ki a kőtárból, visszamentünk még, egyelőre kétszer.

„Az utókor dicsérete feledés” – írja Marcus Aurelius császár az Elmélkedéseiben, a második könyvben, amelyet Pannónia akkori fővárosában, a mai osztrák-szlovák-magyar hármashatártól egy kőhajításnyira, a Duna mentén, Carnuntumban fejezett be. A császár Aquincumban biztosan járt, hogy Gorsiumban megfordult volna, arra nincs bizonyíték, mindazonáltal őt volt a legjobb olvasni Gorsium árnyas tölgyfái alatt, a fűszerkert közelében. „Az emberi élet tartama pillanat; az anyag változó, az érzékelés homályos; egész testünk összetétele könnyen romlandó; a lélek ide-oda kapkodás; a szerencse kifürkészhetetlen; a hírnév bizonytalan. Egyszóval: minden testi dolog rohanó vízfolyás, minden lelki jelenség álom és ködkép, az élet harc és számkivetés, az utókor dicsérete feledés” – írta a császár, és Gorsium története ennek példázata.

A bejárat előtt tábla hirdeti, hogy az EU Ister projektjének résztvevője volt a régészeti park, és a kódot beolvasva megtudjuk, hogy Róma onnan 1180 kilométer. Gyors fejszámolás, hogy az napi 40 kilométerrel számolva (gyalog) egy hónap kereken. Sajnos a projekt honlapjának magyar fordításán kellett volna még dolgozni egy kicsit, mert háromszor kellett visszaolvasnunk, hogy megbizonyosodjunk, tényleg azt állítja-e a szerző, hogy Gorsium „romjai már a 18. században is állhattak”. A projektre 2 millió euró ment el, három évig tartott. Mindazonáltal inkább más forrásokból tájékozódtunk arról, hogy merre vezettek Pannóniában a római utak. A Stanford egyetem által készített római világbeli útvonaltervezőn ugyan nem tüntették fel Gorsiumot, de 32 napot számolnak a Rómába jutásra. Pedig hogy volt Aquincumot Gorsiumon át Tricciana (Ságvár) és Sopianae (Pécs) érintésével a Rómába vezető adriai utakkal összekötő út, arról régészeti leletek, és persze ezek alapján a kiállítóhely tájékoztató táblái is tanúskodnak.

A régészeti park fogadóterében leszurkoljuk az 1200 forintos belépőjegyet, a személyzet igen kedves és segítőkész. Kapunk térképet is, rajta minden nevezetesség. Balra el. 

Borongós idő van, egyedül vagyunk a parkban, és ettől valahogy különösen szürreális élmény. Az első sugárúton árnyas fák és sírkövek között haladunk az oszlopsor felé. Tulajdonképpen egy kőbányában járunk, mert azt, ami a különböző betörő népek dúlása után Gorsium épületegyütteséből megmaradt, többek között Székesfehérvár középkori épületeinek építésére használták fel, ahogy az akkoriban szokás volt.

 
Oszlopsor
Fotó: Bozai Ágota

Marcus Aurelius, aki vagy járt Gorsiumban, vagy nem, azt írta fenti művében: „Képzeld magad elé állandóan az idő végtelenségét, az anyag határtalanságát: az anyaghoz képest minden egyes jelenség fügemag, az időhöz képest a fúró egyetlen fordulata. Képzeld magad elé az egyes érzéki tárgyakat, amint feloldódnak, változnak, korhadnak, porladnak. Gondold meg, hogy minden szinte csak azért lett, hogy ismét elpusztuljon.” Gorsium is ennek a dialektikus pusztulásnak és újjáépülésnek a példája.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.