Cirkusz a Müpában – Kapócs Zsóka és Vági Bence művészete

  • - urfi -
  • 2013. április 5.

Belpol

Az e heti Narancsban a Művészetek Palotájában zajló hatalmi harcról tudósítunk. Ennek egyik fontos állomása az új cirkuszi profil kialakítása, melynek szerkesztője Vági Bence lett. Most az ő munkásságából szemezgetünk. Ma este premier a Müpában!

Vági Bencéről a magyar szaksajtónak gyakorlatilag nem volt tudomása, az általunk megkérdezett szakmabeliek sem hallottak róla korábban. 2012 szeptemberében tehát gyakorlatilag ismeretlenül lett a Müpa külsős szerkesztője. Nem akármilyen megtiszteltetés ez: jelentősen alakíthatja az ország egyik legnagyobb kulturális intézményének művészeti profilját. A művészeti szerkesztő a Müpában bizalmas pozíciónak számít, nagy tekintélyű, nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező szakemberek felelősek például a népzenéért, a világzenéért vagy éppen az orgonakoncertekért.

A művészet barátai, Vajna, Habony, Vági


A művészet barátai, Vajna, Habony, Vági

Fotó: Földi D. Attila/Bors

Cirkuszi szerkesztő korábban nem volt, mivel a cirkusz sem volt a Müpa programjának hangsúlyos része: ettől az évadtól viszont külön sorozatot kap. A nyomtatott lapszámban megpróbáltunk utánajárni, mi köze van Vági kinevezéséhez személyes kapcsolatainak – itt csak egy videót ajánlunk olvasóink figyelmébe, egy igazi gyöngyszemet, Habony Árpád és Kapócs Zsóka szerelméről. (Vági a vágóképeken Habonytól balra látható.)

Vági Bence nem kívánt nyilatkozni lapunknak, de önéletrajzából tájékozódhatunk életpályájáról. A 32 éves szakember „a Liverpool Institute for Performing Arts – Paul McCartney neves előadó-művészeti egyetemén szerzett koreográfus-rendezői diplomát”. „Alkalmazott színházi munkái mellett (Budapesti Operettszínház, Merlin és a kecskeméti Katona József Színház) több független darab kreatív megalkotásában és rendezésében vett részt, mint például a Só és cukor, a Kijevi Tavaszi Fesztivál győztes zenés előadása, a Ma a tiéd vagyok! – Kapócs Zsóka Karády-estje és az Adagio együttes országos turnéja.”

Kapócs Zsókával legalább három produkcióban dolgoztak együtt, ezekből kettő Habony Árpád kedvesének szólóestje, Vági rendezésében. Közös munkájuk a művészeti sajtóban visszhangtalan maradt, ellenben a köztévé lelkiismeretesen beszámolt róla.

A Thália Színházban 2010 decemberében bemutatott Nini kamikaze kabaréja ajánlója szerint a darab „szemérmetlen bátorsággal dolgoz fel régi francia sanzonokat, német kuplékat és magyar operettdalokat, mintha azok mai popslágerek lennének”. A sajtóanyag kiemeli, hogy a Karády 100 című könyvben úgy jellemezték Kapócs Zsókát: „korunk összművészeti újsütetű dívája”. Kapócs Zsóka csak a Nini kapcsán három alkalommal is szerepelt – fél év alatt, főműsoridőben – a Ma reggelben. Egy ízben Vági is elkísérte, lásd a lenti videót.

Kapócs azért érdemelhette ki a Karády-könyv meleg szavait, mert 2008-ban – szintén Vági rendezésében – bemutatta a Ma a tiéd vagyok! – Kapócs Zsóka Karády-estje című produkciót. A köztévé három évvel később, 2011 nyarán is talált rá alkalmat, hogy élőben megénekeltesse Karády-Kapócsot, mi mégis inkább a harmadik közös munka, a Toyboys című varieté köztévés promóciós beszélgetését ajánlanánk olvasóink figyelmébe. A kedélyes beszélgetésen Kapócs elmondja, hogy Alice Cooper Poison című dalát fogja énekelni „rockosan” és „állatiasan”, a rendező pedig leszögezi: ez a „varieté show-előadás” igazi „műfajújítás” lesz, mert eddig amerikai és berlini varieték voltak a Szigeten, ez viszont tiszta magyar lesz.

Vági következő munkája, a Cirkusz az éjszakában ma este debütál a Művészetek Palotájában. Tehát Vági Bence szerkesztő bizalmat szavazott Vági Bence rendező-koreográfus-művészeti vezetőnek – és saját társulatának, a Recirquelnek. A produkció együttműködő partnere a Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit (Maciva) Kft., amely már Vági korábbi cirkuszi rendezésében is közreműködött. A Maciva ügyvezető igazgatója a Müpa felügyelőbizottságának elnöke, Kriza Zsigmond.

Kriza országos jelentőségű Fidesz-káderi karrierjét következő számunkban taglaljuk, az e hetiben pedig sorra vesszük a Művészetek Palotája körüli szívderítő fejleményeket: a kormányzati protokolleseménnyé nemesülő Leslie Mándoki-koncert irdatlan költségvetését és a különös támogatói szerződéseket, a vezérigazgató-helyettes hatalmának nehezen indokolható kiterjesztését és a tömeges távozások okait.

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.

Elveszett eszmények

  • Bretter Zoltán

Tudtuk, nem tudtuk, az elmúlt több mint kétszáz évben a következő gondolat szabta meg életünket: „A felvilágosodás az ember kilábalása maga okozta kiskorúságából. Kiskorúság az arra való képtelenség, hogy valaki mások vezetése nélkül gondolkodjék. Magunk okozta ez a kiskorúság, ha oka nem értelmünk fogyatékosságában, hanem az abbeli elhatározás és bátorság hiányában van, hogy mások vezetése nélkül éljünk vele. Sapere aude! Merj a magad értelmére támaszkodni! – ez tehát a felvilágosodás jelmondata.” (Immanuel Kant: Válasz a kérdésre: mi a felvilá­gosodás?)

Nem lehetetlen lekerülni az amerikai szankciós listáról, de bajos lesz a Rogán elleni szankció visszavonatása

Egy nappal azután, hogy az Egyesült Államok szank­ciós listára helyezte Rogán Antalt, a Miniszterelnöki Kabinetiroda miniszterét, a magyar kormány sajtója „David Pressman kicsinyes bosszújaként” igyekezett beállítani a történteket. Lázár János miniszter egye­nesen megfenyegette a nagykövetet: a későbbiekben „kerülje el ezt az országot”.

Hatvan, hetven, nyolcvan, száz puszta

Az autoriter rendszerek kiépülésének egyik legbiztosabb jele, hogy a vezető mellől lassan eltűnnek az egykori harcostársak. Ez általában az autoriter vezető hatalmának megszilárdulásával és korlátlanságának növekedésével egy időben történik. Helyüket a klán tagjai veszik át.