„Őrült pillanat volt” – a Sirály és a kezdetek

  • narancs.hu
  • 2013. április 5.

Belpol

Ma veszi át a Sirály kulcsait az önkormányzat. A Király utcai hely izgalmakat nem nélkülöző történetének itt a vége. Fotókkal és a kezdetek felelevenítésével búcsúzunk.

Ma adják át a Sirály kulcsait a Fővárosi Önkormányzat vagyonkezelőjének a helyet működtető Marom Egyesület vezetői. A Sirály utolsó vegzálása március 21-én kezdődött, ennek a csütörtöknek a délutánján kapott a a Marom Egyesület a Fővárosi Önkormányzattól egy e-mailt, amelyben felszólították őket, hogy péntek reggelig hagyják el a helyiséget. (600 négyzetméteres, berendezett helyről beszélünk, a felszólításnak lehetetlen lett volna eleget tenni.) Péntek reggel biztonsági őrök szállták meg a Sirályt, mire válaszul civilek barikádokkal védték a helyet. Az egyesület nem azt kifogásolja, hogy menniük kell, hiszen a hely az önkormányzaté, hanem az eljárást. Ezért a Helsinki Bizottsághoz fordultak, amely kész akár Strasbourgig is vinni az ügyet jogorvoslatért. Hamarosan olvashatják Schönberger Ádámmal, a Marom Egyesület vezetőjével készült interjúnkat, ma pedig, a Király utcai hely utolsó napján fotókat készítettünk, mintegy búcsúzóul.

A Sirályt nem most zaklatják először, a rendőrség jelenléte szinte végigkíséri a kulturális befogadóhely történetét. A kezdetekről 2011 novemberében készítettünk interjút Szalai-Szabó Istvánnal, aki a régi Sirály színházi részének felelőse volt. Az interjú idején éppen átalakulóban volt a hely, de az kiderül, hogy már a legelején is érezni lehetett a közösségre vágyó fiatalok – és mint említettük, a rendőrök – kiemelt figyelmét.


Szalai-Szabó István: Elkezdtem utánajárni, próbáltam megértetni a döntéshozókkal, hogy mindenki jobban járna, ha legalább átmenetileg, a jogi helyzet tisztázódásáig rendbe tennénk és értelmesen használnánk a Király utca 50. alatti, majdnem tíz éve üresen álló helyiséget. Gyorsan elterjedt, hogy lesz itt egy új hely, rengetegen jöttek segíteni, festettünk, villanyt szereltünk.

Magyar Narancs: Miből volt pénz a felújításra?

SZSZI: Kölcsönkértem. Őrült pillanat volt, de hittem a hely jövőjében, meg úgy éreztem, nincs más esélyem. 2006. október 5-től, a nyitás napjától vagy háromnegyed évig ott is laktam, mert minden este megjelentek a rendőrök – éjjelre ugyanis több száz ember tódult a Sirályba, és nekem kellett hazaküldenem őket. Én ugyan csak egy találkozóhelyet akartam, ahol érdemi ügyek vannak, ahol színház van, ahol megbeszéljük a dolgainkat, de a hely melletti tömeges kiállásból látszott, hogy valamit nagyon eltaláltunk. A jogi és anyagi felelősséget persze csak az általam továbbra is vitt Városi Színház Nonprofit Kft. tudta vállalni, de a programok szervezésében sok civil szervezet vett részt. A Védegylet, a Nagymező utcai fakivágások elleni tüntetések és a millás demonstrációk – sorolhatnám a civil fejlődéstörténet állomásait. És sorolhatnám a számos kiállítást és koncertet, a több száz színházi előadáson túl a Sirályban otthonra lelt KoMa, HOPPart és a támogatott Bodó Viktor-féle társulat sikereit – hozzátéve, hogy minden program létrejöttét, azaz a Sirály működését a pályázati rendszeren keresztül elnyerhető pénzek biztosították. Pontosabban az a keret, a minisztérium által az önkormányzati színházaknak adott támogatás tíz százaléka, amit a 2008-as törvény garantált a független színházak számára. Így maradt fenn a Sirály az elmúlt öt évben. Ez a támogatás szűnik meg a mostani törvénymódosítással.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.