„Őrült pillanat volt” – a Sirály és a kezdetek

  • narancs.hu
  • 2013. április 5.

Belpol

Ma veszi át a Sirály kulcsait az önkormányzat. A Király utcai hely izgalmakat nem nélkülöző történetének itt a vége. Fotókkal és a kezdetek felelevenítésével búcsúzunk.

Ma adják át a Sirály kulcsait a Fővárosi Önkormányzat vagyonkezelőjének a helyet működtető Marom Egyesület vezetői. A Sirály utolsó vegzálása március 21-én kezdődött, ennek a csütörtöknek a délutánján kapott a a Marom Egyesület a Fővárosi Önkormányzattól egy e-mailt, amelyben felszólították őket, hogy péntek reggelig hagyják el a helyiséget. (600 négyzetméteres, berendezett helyről beszélünk, a felszólításnak lehetetlen lett volna eleget tenni.) Péntek reggel biztonsági őrök szállták meg a Sirályt, mire válaszul civilek barikádokkal védték a helyet. Az egyesület nem azt kifogásolja, hogy menniük kell, hiszen a hely az önkormányzaté, hanem az eljárást. Ezért a Helsinki Bizottsághoz fordultak, amely kész akár Strasbourgig is vinni az ügyet jogorvoslatért. Hamarosan olvashatják Schönberger Ádámmal, a Marom Egyesület vezetőjével készült interjúnkat, ma pedig, a Király utcai hely utolsó napján fotókat készítettünk, mintegy búcsúzóul.

A Sirályt nem most zaklatják először, a rendőrség jelenléte szinte végigkíséri a kulturális befogadóhely történetét. A kezdetekről 2011 novemberében készítettünk interjút Szalai-Szabó Istvánnal, aki a régi Sirály színházi részének felelőse volt. Az interjú idején éppen átalakulóban volt a hely, de az kiderül, hogy már a legelején is érezni lehetett a közösségre vágyó fiatalok – és mint említettük, a rendőrök – kiemelt figyelmét.


Szalai-Szabó István: Elkezdtem utánajárni, próbáltam megértetni a döntéshozókkal, hogy mindenki jobban járna, ha legalább átmenetileg, a jogi helyzet tisztázódásáig rendbe tennénk és értelmesen használnánk a Király utca 50. alatti, majdnem tíz éve üresen álló helyiséget. Gyorsan elterjedt, hogy lesz itt egy új hely, rengetegen jöttek segíteni, festettünk, villanyt szereltünk.

Magyar Narancs: Miből volt pénz a felújításra?

SZSZI: Kölcsönkértem. Őrült pillanat volt, de hittem a hely jövőjében, meg úgy éreztem, nincs más esélyem. 2006. október 5-től, a nyitás napjától vagy háromnegyed évig ott is laktam, mert minden este megjelentek a rendőrök – éjjelre ugyanis több száz ember tódult a Sirályba, és nekem kellett hazaküldenem őket. Én ugyan csak egy találkozóhelyet akartam, ahol érdemi ügyek vannak, ahol színház van, ahol megbeszéljük a dolgainkat, de a hely melletti tömeges kiállásból látszott, hogy valamit nagyon eltaláltunk. A jogi és anyagi felelősséget persze csak az általam továbbra is vitt Városi Színház Nonprofit Kft. tudta vállalni, de a programok szervezésében sok civil szervezet vett részt. A Védegylet, a Nagymező utcai fakivágások elleni tüntetések és a millás demonstrációk – sorolhatnám a civil fejlődéstörténet állomásait. És sorolhatnám a számos kiállítást és koncertet, a több száz színházi előadáson túl a Sirályban otthonra lelt KoMa, HOPPart és a támogatott Bodó Viktor-féle társulat sikereit – hozzátéve, hogy minden program létrejöttét, azaz a Sirály működését a pályázati rendszeren keresztül elnyerhető pénzek biztosították. Pontosabban az a keret, a minisztérium által az önkormányzati színházaknak adott támogatás tíz százaléka, amit a 2008-as törvény garantált a független színházak számára. Így maradt fenn a Sirály az elmúlt öt évben. Ez a támogatás szűnik meg a mostani törvénymódosítással.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.