„Őrült pillanat volt” – a Sirály és a kezdetek

  • narancs.hu
  • 2013. április 5.

Belpol

Ma veszi át a Sirály kulcsait az önkormányzat. A Király utcai hely izgalmakat nem nélkülöző történetének itt a vége. Fotókkal és a kezdetek felelevenítésével búcsúzunk.

Ma adják át a Sirály kulcsait a Fővárosi Önkormányzat vagyonkezelőjének a helyet működtető Marom Egyesület vezetői. A Sirály utolsó vegzálása március 21-én kezdődött, ennek a csütörtöknek a délutánján kapott a a Marom Egyesület a Fővárosi Önkormányzattól egy e-mailt, amelyben felszólították őket, hogy péntek reggelig hagyják el a helyiséget. (600 négyzetméteres, berendezett helyről beszélünk, a felszólításnak lehetetlen lett volna eleget tenni.) Péntek reggel biztonsági őrök szállták meg a Sirályt, mire válaszul civilek barikádokkal védték a helyet. Az egyesület nem azt kifogásolja, hogy menniük kell, hiszen a hely az önkormányzaté, hanem az eljárást. Ezért a Helsinki Bizottsághoz fordultak, amely kész akár Strasbourgig is vinni az ügyet jogorvoslatért. Hamarosan olvashatják Schönberger Ádámmal, a Marom Egyesület vezetőjével készült interjúnkat, ma pedig, a Király utcai hely utolsó napján fotókat készítettünk, mintegy búcsúzóul.

A Sirályt nem most zaklatják először, a rendőrség jelenléte szinte végigkíséri a kulturális befogadóhely történetét. A kezdetekről 2011 novemberében készítettünk interjút Szalai-Szabó Istvánnal, aki a régi Sirály színházi részének felelőse volt. Az interjú idején éppen átalakulóban volt a hely, de az kiderül, hogy már a legelején is érezni lehetett a közösségre vágyó fiatalok – és mint említettük, a rendőrök – kiemelt figyelmét.


Szalai-Szabó István: Elkezdtem utánajárni, próbáltam megértetni a döntéshozókkal, hogy mindenki jobban járna, ha legalább átmenetileg, a jogi helyzet tisztázódásáig rendbe tennénk és értelmesen használnánk a Király utca 50. alatti, majdnem tíz éve üresen álló helyiséget. Gyorsan elterjedt, hogy lesz itt egy új hely, rengetegen jöttek segíteni, festettünk, villanyt szereltünk.

Magyar Narancs: Miből volt pénz a felújításra?

SZSZI: Kölcsönkértem. Őrült pillanat volt, de hittem a hely jövőjében, meg úgy éreztem, nincs más esélyem. 2006. október 5-től, a nyitás napjától vagy háromnegyed évig ott is laktam, mert minden este megjelentek a rendőrök – éjjelre ugyanis több száz ember tódult a Sirályba, és nekem kellett hazaküldenem őket. Én ugyan csak egy találkozóhelyet akartam, ahol érdemi ügyek vannak, ahol színház van, ahol megbeszéljük a dolgainkat, de a hely melletti tömeges kiállásból látszott, hogy valamit nagyon eltaláltunk. A jogi és anyagi felelősséget persze csak az általam továbbra is vitt Városi Színház Nonprofit Kft. tudta vállalni, de a programok szervezésében sok civil szervezet vett részt. A Védegylet, a Nagymező utcai fakivágások elleni tüntetések és a millás demonstrációk – sorolhatnám a civil fejlődéstörténet állomásait. És sorolhatnám a számos kiállítást és koncertet, a több száz színházi előadáson túl a Sirályban otthonra lelt KoMa, HOPPart és a támogatott Bodó Viktor-féle társulat sikereit – hozzátéve, hogy minden program létrejöttét, azaz a Sirály működését a pályázati rendszeren keresztül elnyerhető pénzek biztosították. Pontosabban az a keret, a minisztérium által az önkormányzati színházaknak adott támogatás tíz százaléka, amit a 2008-as törvény garantált a független színházak számára. Így maradt fenn a Sirály az elmúlt öt évben. Ez a támogatás szűnik meg a mostani törvénymódosítással.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.