Leváltják a fideszes képviselőt, aki Conchita Wurstra nevezte volna át a művelődési házat

  • narancs.hu
  • 2022. február 18.

Belpol

Alkalmatlanná vált. Mihály Zoltánné Kis Máriának a tisztségébe került a balul elsült igazodási kényszer.

Leváltják a kerületi Kulturális Bizottság alelnökét, Mihály Zoltánné Kis Máriát, miután Conchita Wurst-ra keresztelte volna a Csokonai Nonprofit Kft.-tírja a Tizenötödik. Ahogy arról lapunk is beszámolt, a XV. kerületi fideszes képviselő a nagy igazodási kényszertől vezérelve LMBTQ-propagandát kiáltott a helyi művelődési házban a Soharóza legújabb Dalok a kamrából c. produkciójának bemutatása után, melyben egy só-borstartó jelmezű férfi szereplő állítása szerint olyan ruhát viselt, amelyben női ruhadarabok elemei is voltak. Tényleg. A fideszes képviselő szerint a Csokonai Művelődési és Rendezvény Ház színpadán bemutatott darab erősen szexuális irányultságot sugallt.

„Javaslom, hogy ha már szétverik a múltat, ne használják hozzá nemes költőnk nevét, ne alázzák meg Csokonai Vitéz Mihály nagyságát (...) már csak azért se, mert ebben az új szellemiségben kétlem, hogy lesz-e művészet, művelődés valaha is. (...) keressenek az irányultságukhoz illeszkedő névadót, például az önökhöz közel álló Conchita Wurstot” – fogalmazott a művelődési ház átnevezés szóló előterjesztésében a politikus.

Csakhogy a művelődési házat nem nevezték át – napirendre sem tűzték a provokatív, de komolytalan javaslatot –,  viszont az alelnök képviselővel szemben felmerültek aggályok. Emellett meg a sajtóhírek által végülis jó kis reklámot csináltak a Soharóza előadásának. (Nem mintha rá lennének szorulva – jegyezzük meg.)

Legárd Krisztián, a bizottság elnöke elmondta, a szóban forgó előterjesztés után született meg a bizottság tagjai között az az egyhangú döntés, amely szerint

Mihály Zoltánné Kis Mária számukra alkalmatlanná vált arra, hogy a kerületi kultúrát, művészetet képviselje mint alelnök.

Legárd hozzátette, a testületi ülésen már elhangzott, hogy kezdeményezni fogja az alelnök visszahívását, hiszen – mint fogalmazott – olyan kirekesztő és degradáló módon viselkedett a Csokonai Nonprofit Kft. dolgozóival szemben, hogy LMBTQ-érzékenyítést folytattak a lakosok irányában, amit nem lehet tolerálni.

Legárd Krisztián az ellenzék közös képviselője a színdarabról megjegyezte, a Soharóza társulat Dalok a kamrából című, kifogásolt előadását a Magyar Zene Házában is bemutatták, melyet Orbán Viktor miniszterelnök is láthatott. „Régen Rómában férfiak játszottak női szerepeket, sőt Vidnyánszky Attila rendezésében Eperjes Károly is női ruhába bújt. Az nem érzékenyítés?” – tette fel a kérdést a képviselő. „Conchita Wurst sem azért nyerte meg az Eurovíziót, mert transzvesztita, hanem mert tehetséges előadó. Érthetetlen számunkra ez a kettős mérce, és nem tudunk olyannal együtt dolgozni, aki bármilyen megkülönböztetést szorgalmaz. Ezért döntöttünk úgy, hogy leváltjuk a Kulturális Bizottság alelnöki posztjáról Mihály Zoltánné Kis Máriát, helyét egy külső tag, Maximcsuk Józsefné fogja átvenni.

Feladatunk az elfogadó kultúra képviselete itt a kerületben és adott esetben a városrészen kívül is, hiszen a művészetben mindenki egyenlő.”

(Tizenötödik)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.