Egy fideszes képviselő Conchita Wurstra nevezne át egy művelődési házat

  • narancs.hu
  • 2022. február 1.

Kultúra

Mert egy képviselőtársa melegpropagandát vélt felfedezni egy színdarab só-borstartójában.

Előterjesztést nyújtott be a XV. kerületi közgyűlésben Miháy Zoltánné kormánypárti képviselő arról, hogy a kerület művelődési központja méltatlanná vált Csokonai Vitéz Mihály nevére – írja a 444.hu. Mindezt arra alapozza a politikus, hogy egy ott előadott színdarabban olyan ruhát viselt egy férfi színész, amelyben női ruhadarabok elemei is voltak.

„Javaslom, hogy ha már szétverik a múltat, ne használják hozzá nemes költőnk nevét, ne alázzák meg Csokonai Vitéz Mihály nagyságát (...) már csak azért se, mert ebben az új szellemiségben kétlem, hogy lesz-e művészet, művelődés valaha is. (...) keressenek az irányultságukhoz illeszkedő névadót, például az önökhöz közel álló Conchita Wurstot” – olvasható az előterjesztésben.

Az idáig vezető botrány kiváltó oka az volt, hogy a XV. kerületi Csokonai művelődési házban január 22-én, a magyar kultúra napján zártkörű ünnepi előadást tartottak, amire a Soharóza társulat Dalok a kamrából című előadását hívták meg. A mű arról szól, hogy a koronavírus miatti lezárások hogyan változtatták meg az emberek gasztronómiai szokásait. Az előadást megnézte Szalay Kornél Géza fideszes önkormányzati képviselő is, aki egy félig vőlegény-, félig menyasszonyruhába öltözött szereplő láttán arra jutott, hogy a darab homoszexuális propaganda.

Valójában azonban az egy só-borstartó szerepe volt.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezedigitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.