A bíróság az SZFE-törvény alaptörvény-ellenességének megállapítását kérte az Ab-től

Belpol

Az Alkotmánybíróságnak legfeljebb 90 napon belül döntést kell hoznia.

Normakontrollt kért a Fővárosi Törvényszék bírója a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) ügyében - derül ki az Alkotmánybíróság honlapjára felkerült indítványból, vagyis a bíróság az SZFE-törvény alkotmányellenességének megállapítását kérte az Ab-től. Innentől 90 napja van az Alkotmánybíróságnak (Ab), hogy döntsön a lex SZFE-ről és a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltásának alkotmányosságáról.

Február 18-án érkezett be az Alkotmánybírósághoz a Fővárosi Törvényszék végzése, amiben a bíróság azt kéri: az Ab állapítsa meg az SZFE-törvény és a felsőoktatási törvény alapítványi fenntartású intézményekre vonatkozó bekezdésének alaptörvény-ellenességét és alkalmazásának kizárását. 

Ez az első alkalom, hogy az SZFE-üggyel kapcsolatos perekben a bíróság az Ab-hez fordult, a testület döntése ráadásul nemcsak az SZFE-re, hanem a többi modellváltó, alapítványi fenntartásban működő intézményre is hatással lehet.

Nem lehet húzni

Ahogy akkor megírtuk, október végén 150 magánszemély, SZFE-s diákok és tanárok adtak meg alkotmányjogi panaszt az Ab-hez. Az a beadvány ugyanúgy az egyetem fenntartói és működtetési jogait gyakorló alapítványt létrehozó törvényt támadta, mert sérti az egyetemi autonómiát. A magánszemélyek panaszait azonban az Ab akkor bírálja el, amikor akarja, formális határidő nem köti a testületet, ráadásul, mint az lapunnak a beadvány szövegezője, Karsai Dániel ügyvéd, alkotmányjogász elmondta, a döntés hosszú elhúzása az SZFE esetében lényegében egyenértékű a panasz elutasításával.

LAZI3098.jpg

 
A panaszt októberben egy performasz keretei között adták be az SZFE-sek
Fotó: Todoroff Lázár
 

A bíróság mostani normakontroll-eljárása miatt legkésőbb májusban döntenie kell az Ab-nek, ami egyébként a két beadványt össze is vonhatja.

A Fővárosi Törvényszék az SZFE Hallgatói Önkormányzata (SZFE HÖK) által indított egyik perben hozta meg ezt a végzést. A HÖK a fenntartó Színház- és Filmművészetért Alapítvány intézkedése ellen indított közigazgatási eljárást, lényegében a Szervezeti és Működési Szabályzatának egyetemi autonómiát sértő mivoltva miatt, mondta a Narancsnak Aujeszky Nóra, hallgató, az SZFE HÖK és a Freeszfe Egyesület jogi koordinátora.

A bíróság érvei

A Fővárosi Törvényszék most két jogi érv alapján kéri az Ab-től az alaptörvény-ellenesség megállapítását. Egyrészt mivel a fenntartó alapítványt a kormány hozta létre, vagyonát a kormány biztosítja, és kuratóriumát ez az alapítvány jelöli ki, az egyetemi autonómia akkor valósulhat meg, ha maga a felsősoktatási intézmény a tudományos tevékenységgel közvetlenül összefüggő kérdésekben a végrehajtó hatalomtól független. „Az autonómia feltétele, hogy az intézmény független képviseleti szervvel rendelkezzen. Az intézményi autonómiához továbbá hozzátartozik a gazdálkodási autonómia is. Nem tekinthető alkotmányosnak az a törvényi szabályozás, amely az önkormányzás jogának kiüresedéséhez vezet, azaz a fenntartó számára az autonóm működést közvetlenül érintő jogosítványok adása, a túl széles körű felhatalmazás az intézményi autonómia megszűnését vonja maga után“, áll a bírói indoklásban. A bíróság álláspontja szerint az SZFE-törvény ellentétes az Alaptörvény azon részével, ami biztosítja a felsőoktatási intézmények kutatási és tanítási önállóságát.

A másik érv a rohamtempót célozza. Az SZFE-törvény 2020. július 8-i kihirdetéséhez képest a következő napon történő hatályba léptetése, valamint a vagyonjuttatásokra vonatkozó rendelkezések tekintetében a 2020. szeptember 1-i hatálybalépés nem tekinthető elegendő felkészülési időnek, ugyanis a törvény rendelkezései teljes intézményi modell- és fenntartóváltást írtak elő az egyetem működésében, mely ilyen rövid idő alatt a jogbiztonság sérelme nélkül nem megvalósítható.

 
 
 

Amint arra Aujeszky felhívta a figyelmet, a bíróság indoklásában kitér egy 2005-ös Ab-határozatra, ami az Alkotmányból levezetve egyszr már meghatározta az egyetemi autonómia fogalmát. Eszerint a tudományos és müvészeti élet szabadsága, a tanszabadság és a tanítás szabadsága érvényesülésének alapvető biztosítéka a felsőoktatási intézmény autonómiája. Továbbá jogállami követelmény, hogy a felsöoktatási intézmények, illetve egyetemek szakmai és szervezeti  működésük során autonómiával rendelkezzenek. Az egyetemi függetlenség alapvető garanciaja, hogy a szervezetalakitási, müködési és gazdálkodási kérdésekről az Országgyűlésen és az intézményen kivül más szerv nem dönthet.“

A bíróság külön támadja a nemzeti felsőoktatási törvény 2019. márciusi módosítását, ami lehetőséget teremtett arra, hogy a magán felsőoktatási intézményeknél a fenntartó is jóvá hagyhatja az intézmény szervezeti és működési szabályzatát, intézményfejlesztési, vagyongazdálkodási tervét, gazdálkodó szervezet alapítását, valamint kiírhatja a rektori pályázatot. Ha az Ab helyt adna ennek a panasznak, akkor "az derülne ki, hogy a bekezdés 2019 óta alaptörvény-ellenesen diszkriminálta a magánegyetemeket, mert lehetőséget adott az autonómiájuk elvonására", mondta Aujeszky.

Vissza a startvonalra

A fenti jogértelmezés az egész SZFE-ügy lényegét, a konfliktuslánc kezdetét ragadja meg. A jogvita abban áll, hogy a kuratórium a Semjén-féle SZFE-törvény betűje szerint járt el, amikor a modellváltás során fenntartóként önkényesen magához vonta azokat a szenátusi jogköröket, amelyek az állami fenntartás alatt megillették az egyetem legfőbb, saját döntéshozó szervét. Ezért hangsúlyozza Vidnyánszky Attila és a kuratórium, hogy legitim és törvényes módon gyakorolják a fenntartói jogokat és irányítják az egyetemet.

A korábbi vezetés és az egyetemi polgárok álláspontja ezzel szemben az, hogy maga az SZFE-törvény is szemben áll a felsőoktatási intézmények kutatási és tanítási szabadságát, önállóságát garantáló Alaptörvénnyel, valamint a felsőoktatási törvény azon pontjaival, amelyek éppen ezt a szabadságot biztosítják. Ez utóbbi például kimondja, hogy a szenátus az intézmény legfőbb vezető testületeként bírálja el a rektori pályázatokat és tesz javaslatot a rektorjelöltre, valamint elfogadja az intézményfejlesztési stratégiát is. Ám az SZFE-nek nincs szenátusa és nincs rektora (hiszen lemondtak), de van kijelölt rektorhelyettese, mindjárt kettő is; s ahhoz, hogy ezt megtegye, szeptember közepén módosította a korábban általa elfogadott SZMSZ-t.

Ez alapján állítható az, hogy kérdéses a megbízott rektorhelyettesek legitimációja, és ezért van az, hogy az ellenállók önértelmezésük szerint az egyetemi autonómiát, tulajdonképpen magát az Alaptörvényt védik, amikor nem ismerik el az új vezetést.

Ha az Ab arra jut, hogy a törvény alkotmányellenes, akkor eltörlése után elméletileg a folyamat visszaáll a startvonalra, tehát az SZFE modellváltása előtti állapotba.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.