A folyótól a tengerig? Netanjahu kész befejezni a piszkos munkát

Külpol

Izrael népszerűsége rohamosan csökken a világban, egyre több figyelem irányul a gázai humanitárius katasztrófára, a politikai elit feje felett a népirtás vádja lebeg. Benjamín Netanjahu azonban úgy érzi, bemehet Gázába, fasiszta minisztere szerint pedig ki sem kell jönnie onnan.

 

„Tud kapcsolódni ehhez a vízióhoz?” – „Nagyon is.” – „Tényleg? Ez a Nagy-Izrael...!” – „Ha engem kérdez, már itt vagyunk.”

Ez hangzik el Benjamín Netanjahu izraeli miniszterelnök tévéinterjújában, amelyet Sharon Gal újságírónak, volt jobboldali Kneszet-tagnak adott augusztus 12-én. Azt is hozzáteszi, hogy „történelmi és spirituális küldetése van”, majd elfogad az interjúkészítőtől egy amulettet, amely a Nagy-Izrael térképét rejti. Az expanzionista fogalom az izraeli határokon túlnyúló, egyiptomi, szír, jordániai és libanoni területeket jelöli – bár az amulettet nem mutatták a tévéadásban.

Netanjahu nyilatkozatát a környező arab országok felháborodása kísérte: Egyiptom „tisztázást” követelt, és azzal vádolta Izraelt, hogy „instabilitást okoz, a béketeremtést utasítja vissza”, Szaúd-Arábia és Katar szerint a terjeszkedés krízishez fog vezetni.

Talán soha nem volt még ennyire népszerűtlen Izrael a nemzetközi közvélemény szemében, mint az elmúlt hetekben. Miközben Ausztrália, Kanada és Franciaország kilátásba helyezték, hogy elismerhetik önálló államként Palesztinát, Írország, Spanyolország és Litvánia már azt jelezték, hogy csatlakoznak Dél-Afrikához, és háborús bűnök vádjával a Nemzetközi Büntetőbíróság elé is állítanák  Netanjahut, ha az országukba látogatna. A leglátványosabb változást az Egyesült Államokban látjuk: az amerikaiak 43 százaléka szerint népirtás zajlik Gázában, mindössze 32 százalékuk tartja jogosnak Izrael háborús reakcióját és csak 29 százalék szimpatizál Izraellel Palesztinával szemben. A fiatalok határozottan inkább palesztinpártiak, és ez az attitűd hamarosan a nagypolitikában is megképződhet. Nagy-Britanniában több száz embert tartóztattak le a Palestine Action nevű baloldali szervezet tüntetésein, nagy részük hatvan év feletti volt, egy pedig vak és mozgáskorlátozott. Még Japánban is zajlottak kisebb palesztinpárti tüntetések, és a külügyminiszter élesen bírálta a gázai megszállás tervét, amely „aláássa a kétállami megállapodást”. Ám az álhírek is terjednek ebben a zűrzavaros időszakban: egy AI-generált videó masszív, tízezres tömegeket mutatott palesztin zászlókkal. A magyar kormány nem csatlakozott a Palesztinát elismerőkhöz, egyetlen kormánytag sem szólalt meg a népirtás vagy az éhezés vádjait illetően. Szijjártó Péter szerény tízmillió forintottal támogatott egy jeruzsálemi keresztény szervezetet, de azt nem tette szóvá, hogy az izraeli hadsereg júliusban tankkal lőtte a gázai övezet egyetlen katolikus parókiáját.

Netanjahu megítélése hazájában is romlott, mióta bejelentette, hogy készek elfoglalni Gáza teljes területét.

Ez az a terv, amit még az izraeli hadsereg legfelsőbb vezetésében is bírálnak, a kormány mérsékelt jobboldali tagjai pedig csak hosszú győzködés után támogatnak. A megengedő bírálók szerint Netanjahu a kormánya fasiszta tagjainak foglya: Itamar Ben-Gvir nemzetbiztonsági miniszter és Bezalel Smotrich pénzügyminiszter, akiket a világ bármely pontján nácinak neveznének, ha nem lennének izraeliek, többször akadályozták azzal a tárgyalásokat, hogy szétverik a koalíciót, ha tűzszüneti megállapodás jön létre. A kevésbé elnéző kritikusok szerint Netanjahu saját politikai túlélése érdekében is fokozza a háborút, hiszen ellenkező esetben a korrupciós eljárások folytatódhatnának ellene. Az ENSZ nagykövetei az elmúlt héten hevesen kritizálták Gáza teljes megszállását. Van némi bája annak, hogy Kína a „kollektív büntetés” ellen emelte fel a szavát, Oroszország szerint pedig „felelőtlenség ellenségeskedést szítani”. Az Egyesült Államok azonban megvédte Izraelt: Dorothy Shea nagykövet kijelentette, hogy „a háború rögtön véget érne, ha a Hamász elengedné a túszokat”. Az izraeli közvélemény egyre jelentősebb része ugyanakkor nem hisz abban, hogy a Netanjahu-kormány számára tényleg fontos a túszok kiszabadítása. Éppenséggel a túszok családtagjai buzdítanak országos sztrájkra a háború deeszkalálása érdekében.

 
Trump és Benjámin Netanjahu április 7-én Washingtonban
Fotó: MTI/EPA/Shawn Thew
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.