Novák Katalin: "Természetes, hogy minden kegyelmi döntés felvet kérdéseket"

  • narancs.hu
  • 2024. február 6.

Belpol

Nem különösebben magyarázkodik a pedofil bűnöző bűnsegédjének felmentéséről.

Az én elnökségem alatt nem volt és nem is lesz kegyelem a pedofiloknak, ez így volt ebben az esetben is"

– ennyit mondott Novák Katalin az ATV kérdésére a jókora közfelháborodást kiváltó kegyelmi döntéséről.

Mint ismert, Novák Katalin köztársasági elnök tavaly áprilisban kegyelmet adott a bicskei gyermekotthon molesztálásokért jogerősen elítélt egykori igazgatója, V. János helyettesének és bűnsegédjének, akit három év négy hónapra ítéltek, többek között azért, mert az igazgatóval együtt megpróbálta rábírni az egyik gyereket, hogy vonja vissza vallomását. Az igazgató, V. János 2006 és 2014 között legalább tíz rábízott fiatalt zaklatott.

A köztársasági elnök még arról beszélt: van egy jogszabályi rendelkezés, amely szerint az elnöki kegyelmi döntések indokolása nem nyilvános, ennek megfelelően természetesnek nevezte,

hogy minden kegyelmi döntés felvet kérdéseket, és adott esetben ezek megválaszolatlanok maradnak. Ez így volt az elmúlt 33 évben, és így van a világ legtöbb országában is.

 
Novák Katalin, az aláíró
Fotó: MTI/Sándor-palota

"Undorodom a pedofíliától, az egyik leggusztustalanabb, legsúlyosabb bűncselekménynek tartom" – ezt is elmondta Novák Katalin az örmény államfővel tartott sajtótájékoztatóján. Szerinte "az elmúlt napokban egy olyan politikai kampánynak vagyunk tanúja, ami rengeteg valótlan állítást tartalmaz".

Azokra a kérdésekre, miszerint megbánta-e a kegyelmi kérvény aláírását, megfordult-e a fejében, hogy lemond, és kész-e megindokolni a döntését, nem adott egyenes választ. Az ATV tudósítása szerint azt válaszolta: a pedofilok elleni szigorúbb fellépésnek, a pedofilok nyilvántartásának a bevezetésének ő volt az egyik leghangosabb élharcosa annak idején.

Mióta kiderült a botrányos kegyelemadás ténye, sorra követelik pártok és különböző szervezetek az elnök lemondását, vagy kezdeményezik azt, pénteken pedig ennek apropóján tüntetés lesz a várban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.