Nyugdíjazták a népszerű győri plébánost

  • narancs.hu
  • 2024. június 15.

Belpol

Noha kora szerint indokolt volt, Benkovich atya szíve szerint maradt volna még plébános – abban a templomban, amelyet a 80-as években ő hozott létre.

A győri pap, aki a szocializmusban épített templomot, valóban nyugdíjba vonul. Hetvenhét éves, tehát a kora alapján ez indokolt is lehet, de Benkovich Ferenc atya még maradt volna a plébánián, amit ő épített a hívekkel. Egy-két hónapja még arról írt a helyi sajtó, hogy a Szent Anna nyugdíjasotthont szeretné bővíteni, és erről tárgyalt is a győri polgármesterrel – írja a Telex.

A városban nagy port kavart, amikor néhány hete híre ment, hogy várhatóan nyugdíjazni fogja a püspöke. Két hete a hívek a templomszentelés óta nem látott tömeggel demonstráltak papjuk mellett az úrnapi körmeneten. Ezek után pedig levelet írtak Ferenc pápának és Erdő Péter bíborosnak is, hogy az atya maradhasson.

 

A kérdés szombaton eldőlt, a papszentelések után ugyanis Veres András győri megyéspüspök nyilvánosságra hozta a személyi változásokat. Ezek között pedig olvasható, hogy Veres „Benkovich Ferenc plébániai kormányzó urat a kánoni életkor betöltése után két évvel, köszönete nyilvánítása mellett felmentette a Győri Szentlélek-plébánia lelkipásztori ellátása alól, és nyugállományba helyezte”.

Ezzel párhuzamosan Kálmán Imre püspöki irodaigazgatót kinevezte a Szentlélek-plébánia plébánosává, és megerősítette irodaigazgatói, valamint az Apor Vilmos Iskolaközpont püspöki biztosi feladatában.

Benkovich Ferenc Győr talán legismertebb katolikus papja, a város díszpolgára, a nyolcvanas években építette meg azt a templomot, amelynek azóta is a plébánosa volt. Nevéhez kötődik továbbá a tizenkét osztályos Apor-iskola és óvoda, a győri Szent Anna és a győrújbaráti idősotthon, valamint a lelkigyakorlatos ház mellett a nyugdíjas papok otthona, illetve az, hogy helyet kaptak 1988-ban az egyházmegye kincsei Győrben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.