Pénzt gyűjt a CEU könyvtára, hogy idén is elérhető maradjon a gyűjtemény

  • narancs.hu
  • 2025. január 7.

Belpol

Jelenleg nincs fedezetük az online katalógus előfizetési díjára, ezért a nyilvánossághoz fordultak.

A CEU Középkortudományi Könyvtára komoly problémákkal került szembe: az intézet közleménye szerint tavaly szeptemberben véget ért az együttműködési megállapodásul azzal az ELTE-vel, ami eddig helyet adott az intézmény könyveinek, emiatt a tízezernél is több példányt el kell szállítani, de az értelemszerűen nem megy olyan könnyen, és valószínűleg nyárig fog tartani. Viszont a könyvtárnak nincs fedezete az online katalógus idei évi előfizetési díjára, ami miatt gyakorlatilag használhatatlan lenne idén a gyűjtemény, ezért jóindulatú embereket keresnek, akiknek segítségével idén is hozzáférhetők maradhatnak a könyvek. A továbbiakvan a könyvtár közleményét idézzük:

 „Kedves Barátaink!

Amióta a CEU és az ELTE közötti együttműködési megállapodás 2024 szeptemberében fel lett bontva, sajnos nincs fedezetünk a könyvtár működéséhez nélkülözhetetlen online katalógus 2025. évi előfizetési díjára. 2024 októberében megkezdődött a két egyetem tulajdonában álló könyvállomány különválasztása, de három hónap elteltével a CEU könyveinek jelentős része még az ELTE épületében levő olvasóteremben van. A CEU tulajdonában álló könyvek elszállítása előreláthatóan eltart a jövő nyárig, az ELTE könyvállománya (több, mint 10.000 kötet) pedig a helyén marad. Katalógus nélkül a könyvtár gyűjteménye 2025 januártól alig használható, szinte hozzáférhetetlen anyaggá válna, CEU és ELTE diákoknak, oktatóknak és könyvtárosoknak ugyanúgy, mint a budapesti olvasóközönség számára. Hogy ezt megakadályozzuk, négy kolléga megelőlegezte a katalógus 2025. évi előfizetési díját. Arra kérünk most benneteket, hogy ha tehetitek, támogassátok ezt a kezdeményezést, járuljatok hozzá a katalógus fenntartásához. Az évi előfizetési díj 200.000 Ft, azaz kb. 485 euro. Ha hozzá tudtok járulni 6000 Ft-tal, vagy 15 euróval a katalógus fenntartásához, akkor 2025-ben is hozzáférhetőek lesznek a könyvtár könyvei. Természetesen minden más összegű támogatást is örömmel fogadunk. Ha segíteni tudtok, akkor kérjük a következő email címre írjatok: medlib [at] ceu [dot] edu

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.