Petőfi-film: 8,5 hektáros telket vásárolhat a Nemzeti Filmintézet Fóton

Belpol

A tervek szerint a Nemzeti Filmintézet 11 500 forint/négyzetméter áron vásárolja meg egy közös osztatlan tulajdonú telek 50 százalékos tulajdonrészét Fót Város Önkormányzatától, ahol a Petőfi Sándor születésének kétszázadik évfordulójára készülő filmet forgathatják.

A tervek szerint 8,5 hektár telket vásárol Fót Város Önkormányzatától a Nemzeti Filmintézet, ahol a Petőfi Sándor kétszázadik születésnapja alkalmából készülő filmet tervezik forgatni – értesült a Narancs.hu. 

Információink szerint a város Pénzügyi, Jogi és Gazdasági Bizottsága azt javasolja a képviselő-testületnek, hogy járuljon hozzá egy több mint 8,5 hektár nagyságú belterületi telek 50 százalékos tulajdonrészének a Nemzeti Filmintézet Zrt. részére történő értékesítéséhez legalább nettó 11 500 forintos négyzetméteráron.

A tulajdoni lapok szerint az ingatlan másik 50 százalékos tulajdonrészét egy magánszemély birtokolja. Az a bizottság javaslatából nem derül ki, hogy a filmintézet a másik 50 százalékot is meg akarná-e vásárolni, bár értelemszerűen így a logikus, amennyiben kötetlenül használni szeretné a telket. Illetve a másik tulajdonos tudta és eladási szándéka nélkül nem valószínű, hogy egy ilyen határozati javaslat megfogalmazásán dolgozott volna a bizottság. 

A javaslat a pontos vételárat sem említi, de ha a 8,5 hektárt beszorozzuk a 11 500 forinttal, akkor 

egymilliárd közeli összeget kapunk. 

Mivel közös osztatlan tulajdonról van szó, ezért ennek az összegnek a fele illeti meg adásvétel esetén Fót Város Önkormányzatát. 

A javaslat értelmében a képviselő-testület felhatalmazza Vass György polgármestert, hogy bízza meg a Biczi és Turi Ügyvédi Irodát, egyeztessen a vevővel a részletekről, és írja alá az adásvételi szerződést. (Ez Tuzson Bence országgyűlési képviselő korábbi ügyvédi irodája, amelyről a közelmúltban közölt cikket a Narancs.hu). 

2023-ra kell elkészülni a filmmel

A bizottság ezen túl még azt javasolja, hogy a polgármester az adásvételi szerződés hatályba lépéséig, de legfeljebb hat hónapos időtartamra, legalább havi nettó 88 forint/négyzetméter használati díjért cserébe használatba adja a telket a Nemzeti Filmintézet részére. Az időtartam meghosszabbítható, a havi körülbelül 7,5 millió forintos használati díj a tulajdonostársakat (az önkormányzatot és a magánszemélyt) egyenlő arányban illeti meg.

A használatba adásra azért lehet szükség, mert az adásvétel hosszabb időt is igénybe vehet, azonban a értesüléseink szerint a filmintézetnek mihamarabb szüksége van a telekre, ugyanis

ezen a területen tervezik forgatni Petőfi Sándor kétszázadik születésnapja (2023) alkalmából készülő filmet, amit jövőre mutatnának be.

A képviselő-testület csütörtökön dönt a javaslatokról. 

Megkerestük Fót Város Önkormányzatát, a Nemzeti Filmintézetet, valamint a magánszemélyt, aki a telek 50 százalékát tulajdonolja. Amint érkezik tőlük válasz, beszámolunk róla. 

Fóton egyébként jelenleg is működik már egy filmstúdió. A hetvenes években jött létre a MAFILM telephelyeként, és a honlapja szerint jelenleg 2 műteremmel és 9 hektár beépített területtel rendelkezik. Tavaly augusztusban derült ki, hogy a Fóti Filmstúdióban négy új műtermet építenek több mint 40 milliárd forint kormányzati támogatással, amelyben Mészáros Lőrinc és családja cégei is részt vesznek.

Ami a Petőfi-filmet illeti, tavaly márciusban derült ki, hogy „Rákay Philip és alkotótársai” készítenek elő egy nagyszabású történelmi filmet Petőfi Sándorról és a márciusi ifjakról. Bemutatója 2023. március 15-én lenne.

A film egyelőre A nap munkacímet viseli (cselekménye 1848. március 14. este hét óra és március 15. este hét óra között játszódna), a forgatókönyvet Kis-Szabó Márk és Szente Vajk színész-műsorvezető jegyzi, a társíró Rákay Philip. A forgatókönyv fejlesztésére 2020-ban összesen 10,1 millió forint támogatást adott a Nemzeti Filmintézet Zrt. (NFI), majd tavaly szeptemberben további 85 milliót a film gyártásának előkészítésére. 

Frissítés: Összhangban a stúdiófejlesztéssel

Ugyan a Nemzeti Filmintézet a Narancs.hu megkeresésére nem válaszolt, azonban a hvg.hu-nak azt írta, „folyamatban lévő ügyről lévén szó nem áll módunkban nyilvánosságra hozni részleteket az adás-vétel lezárásáig, mely a korábban már bejelentett átfogó stúdiófejlesztéssel összhangban valósul meg”. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Leginkább a foci

  • Toroczkay András

Apanovellák, de nem csak azok, felnövéstörténetek, kisvárosi elbeszélések, Budapest- és énelbeszélések is egyben. Az író magáról beszél, nem is kendőzi. Már a címből rögtön beugrik egy másik óriás: Lóci. Itt azonban a fiú emeli fel az apját, s állít emléket neki.

Stockholm-szindróma

Szentgyörgyi Bálint sorozatát nagyjából kétféle diskurzus övezi. Az egyik a sorozat nyilvánvaló történelmi torzításait és pontatlanságait rója fel. Itt elsősorban Hodosán Róza szociológus és Rainer M. János történész kritikái­ra gondolunk, akik az 1980-as évek ellenzéki mozgalmainak tagjaiként jogosan érezhetik, hogy saját és bajtársaik munkálkodását az alkotók nem adták vissza elég hűen. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy A besúgó vállaltan fikció, nem pedig dokumentumfilm.

Delfin

Van a filmben két csónakázás. Az egyik a bajai Sugovicán, az egykor kedvelt, de most néptelennek mutatkozó horgászhelyen. A gyermekkora helyszíneire visszalátogatván ismét kisvárosi lánnyá változó világhírű úszófenomén a nagypapával, ladikon haladva újra felfedezi a Duna-mellékág békességét. Máskor meg az óceánon hasít bérelt jetboaton, bálnát akar nézni – hullámokból felszökkenő delfineket lát is.

Szerelem határok nélkül

  • Nagy István

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Biztonsági játék

Az utóbbi két évtizedben kevés olyan emlékezetes betoppanás volt a könnyűzene világába, mint a kanadai Arcade Fire 2004-es debütáló nagylemeze. A tragédiák árnyékában fogant Funeral katartikus sodrása és hiperérzékenysége pillanatok alatt hírnevet és rajongókat szerzett a zenekarnak, még olyan hírességeket is, mint David Bowie vagy David Byrne. A debütáló album pillanatok alatt vált hivatkozási ponttá, ami alighanem a szedett-vedett megjelenésű zenekart lepte meg a leginkább.

Miért hiányzik?

  • Csabai Máté

Nem lehet erről a kiadványról szokványos kritikát írni. Nem csupán Kocsis Zoltán ikonikus, de azért a színpad széléről olykor kibeszélt személye miatt, hanem azért, mert a huszonhat lemezen csupa olyan mű és életmű szerepel, amelyek játékmódjáról, megítéléséről interjúkban, szemináriumokon sokat megosztott a zongoraművész.

Minden színész csiga

„Tragédiának nézed? Nézd legott / Komé­diá­nak, s múlattatni fog” – idézi Katona László Az ember tragédiáját az előadás végén, amelynek alcíme is van: Etűdök színházi világunk állapotjáról. A Nézőművészeti Kft. egy rendkívül szórakoztató, elsőrangú kabarét csinált a színészek mindennemű kiszolgáltatottságáról és az abuzív rendezőkről.

Rejtvényfejtés

Legendás hely volt a Bartók 32 Galéria a kilencvenes években, magyar és külföldi kortárs kiállításokkal. Csak egy „probléma” volt vele (akárcsak a Liget Galériával), hogy a fenntartója és tulajdonosa az önkormányzat volt. A majdnem 100 négyzetméter alapterületű helyszín, s a modern művek ottani bemutatásának ellehetetlenítését az első Orbán-kormány művészetpolitikájának „köszönhetjük”, bár kétségtelen, hogy a múltba révedő magyarosch műalkotás fogalmát addigra jól beleültették az embe­rek fejébe.

Minden változatlan

  • Balogh Magdolna

A fejlődés- vagy karrierregényként induló mű egy drezdai antikvárius, Norbert Paulini alakját állítja a középpontba: a szerző „a szellem emberének” akar emléket állítani. Paulini a hetvenes–nyolcvanas években különleges hírnévnek örvendő boltot működtetett, amelyben egy kis szellemi kör is otthonra talált, s az elbeszélő is a törzsközönségéhez tartozott.

A zöld-fehér polip

Megalakul az ötödik Orbán-kormány, és itt most azt kéne találgatnunk, hogy Kásler távozása, Csák bevonása, Lázár és Navracsics visszatérése, meg néhány minisztérium szétszedése, átalakítása mi mindenre utalhat, s mindebből milyen új politikai irányra számíthatunk – de tizenkét év orbánizmus után nem hinnénk, hogy mindennek nagy jelentősége volna. Voltaképpen még a totális eszementséget tükröző húzás, az egészségügy és – főleg – a közoktatás betolása a karhatalmi minisztérium alá sem meglepő a NER államigazgatási track recordjának ismeretében.

Orbán Viktor két beiktatása

„Az Isten kegyelméből nekünk adott megbízatás mindig túlmutat rajtunk. Azokra, akiknek a javát kell szolgálnunk, de még ennél is tovább mutat arra, akitől a feladatot végső soron kaptuk és akinek a dicsőségét szolgálhatjuk. Ez a mai nap üzenete mindannyiunknak” – mondta Balog Zoltán, a rendszer egyik sokat próbált főpapja a Kálvin téri református templomban, a Novák Katalin államfői beiktatása alkalmából rendezett ökumenikus szertartáson. Szavai üresen pattogtak a templom kövén, s talán a térre is kigurultak, hogy ott pukkanjanak szét, mint sok színes szappanbuborék.