Szép csendben eltüntették a MÁV az egyik legnépszerűbb kedvezményét

Belpol

Az okosjegyek beszántásáról egyáltalán nem kommunikáltak, lapunk kérdésére azt válaszolták, átalakul a rendszer, és majd tájékoztatják a nyilvánosságot is. 

Bármiféle előrejelzés nélkül drágábbak lettek az elővételes jegyek a MÁV vonatjaira december közepétől: míg ugyanis eddig ha időben vásároltuk meg jegyeinket mondjuk a Budapest–Miskolc távra, 2600 forintból megúszhattuk az egészet, most viszont ugyanez az útvonal például idén karácsonyra is már 4042 forintba kerül a honlapon és a két applikáción (MÁV, illetve MÁV+) keresztül is.

Bár drágulásnak tűnik, tulajdonképpen nem az: ez a 4042 forint ugyanis az eredeti tarifa, a változás annyi, hogy a cég bármiféle bejelentés nélkül eltörölt egy eddig létező kedvezményt, az okosjegyeket. Az okosjegyek célja világos volt: eddig aki előre megvásárolta az utazásához szükséges jegyét, akár 40 százalékot is faraghatott az eredeti árakból, ez értelemszerűen eléggé megérte azoknak a felnőtteknek, akik kiszámítható és előre tudható időpontokban közlekedtek vonattal. Az árak már a menetjegyeket és a pótjegyeket is tartalmazták, tehát még különösebb trükközés sem kellett ahhoz, hogy a nyaranta katasztrofálissá váló működést ellensúlyozza az érzés, hogy végül is elég keveset fizettünk érte.

 
Ez mondjuk minden pénzt megér
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A közkedvelt kedvezmény eltörlésének semmi nyomát nem találtuk a MÁV felületein, nem született róla közlemény, egyszerűen eltűnt, és nem is látni semmilyen változást az előre megváltható jegyek közt azon túl, hogy drágábbak.

A MÁV Kommunikációs Igazgatósága a Narancsnak megküldött válaszában ugyanakkor nem is tagadta a változást. „Az Okosjegy rendszere az új menetrendi időszaktól kezdődően megújul, átalakul. A részletekről hamarosan tájékoztatjuk tisztelt utasainkat és a nyilvánosságot” – írták kérdéseinkre. Valóban, ha december 14-ig induló vonatokra próbálunk jegyet venni, még élhetünk a kedvezménnyel, utána azonban már most sem. 

A válasz alapján arra lehetne következtetni, hogy majd a december 14-i új menetrend bejelentésével együtt közlik a nagyközönséggel az új helyzetet, de a valóság ennél árnyaltabb: a cég még november 15-én írt, a menetrendváltásról szóló közleményében szó sem volt az okosjegyek sorsáról, az pedig már látható is, hogy különösebb kommentár nélkül kezdték el árulni az új menetrendhez a jegyeket. 

Azt viszonylag régóta lehetett tudni, hogy az amúgy is forráshiányos MÁV-nál nem érdek a kedvezmények felé terelgetés: a Lázár János által nagy dérrel-dúrral beharangozott, nyáron indult MÁV+ applikációban például eleve nem is lehetett okosjegyet vásárolni, az app egyszerűen nem is ajánlotta fel a kedvezményt, a „régi” MÁV applikáció és a jegyvásárló honlap tehát tulajdonképpen most végülis csak követte az új fejlesztást. 

Ez persze még nem jelenti azt, hogy nem tudunk olcsón utazni Magyarországon vonattal: idén nyártól ugyanis a hatalmas késésekre reagálva Lázár közlekedési miniszterként jelentette be, hogy 20 perc késés felett automatikusan visszajár a megváltott jegyek árának 50 százaléka. Mivel a vasúti közlekedés azóta sem javult, talán mondhatjuk, hogy kell is erre a pénz: június első heteiben már 18 millió forintot fizetett vissza a cég, pedig akkor még be sem pörgött igazán a nyár.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.