Film

A mennyországot választom

  • 2013. június 16.

Film

A hithez a hitelességen át vezet az út. Neveltetés nem számít, sem az, hogy a hittantanár, a plébános úr, netán a rabbi, az imám mit beszél - ha nem sugárzik belőle az ő életének a te életedhez szóló személyes, hiteles, igaz ragyogása, akkor minden prédikáció, példabeszéd és tanítás üres, merev, halott.

A szentek példája minden vallásban ez a személyesség, ez a megszólítani tudás. Ez az, ami számít.

Ha egy filmben közismert szent jó cselekedetekkel és alázattal véghezvitt, nemes célokkal teljes életét látjuk, aki jóságával, humorával és csodáival meggyőző példázatát adja annak, hogy Isten Országa nem mesebeszéd, hanem énáltalam meg teáltalad is együtt realizálandó lehetőség, akkor... akkor jön a Kísértő. De nem az Ördög, hanem a Giccs. Amiben minden olyan képeskönyvszerű. Néri Szent Ferenc, az utcagyerekek XVI. századi megmentője, a bizarr vicceivel nemcsak a világi, de az egyházi hatalmasságokat is provokáló pap ebben a filmben folyvást mosolyog, nagyapósan dörmög, és állandóan felfelé fordítja tekintetét, mintha vásári olajnyomat volna. Az esztétikusan szurtosra sminkelt utcagyerekek kis pofikáját egytől egyig meg kell zabálni, olyan aranyosak. Az intrikus papság lelkét végül csak meglágyítja a sok jótett és kiárasztott boldogság (amúgy ez idő tájt dühöng az inkvizíció; nem a filmben, a történelemben). Közülük a legelvetemültebb meg is tér, s maga is szerzetesnek áll.

De mindez nem számít; ez is csak egy iparág, mint a műanyag kegytárgyak létrehozása és piaci forgalmazása. A hithez úgyis a hitelességen át vezet út.

Forgalmazza az Etalon Film

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.