Film

A mennyországot választom

  • 2013. június 16.

Film

A hithez a hitelességen át vezet az út. Neveltetés nem számít, sem az, hogy a hittantanár, a plébános úr, netán a rabbi, az imám mit beszél - ha nem sugárzik belőle az ő életének a te életedhez szóló személyes, hiteles, igaz ragyogása, akkor minden prédikáció, példabeszéd és tanítás üres, merev, halott.

A szentek példája minden vallásban ez a személyesség, ez a megszólítani tudás. Ez az, ami számít.

Ha egy filmben közismert szent jó cselekedetekkel és alázattal véghezvitt, nemes célokkal teljes életét látjuk, aki jóságával, humorával és csodáival meggyőző példázatát adja annak, hogy Isten Országa nem mesebeszéd, hanem énáltalam meg teáltalad is együtt realizálandó lehetőség, akkor... akkor jön a Kísértő. De nem az Ördög, hanem a Giccs. Amiben minden olyan képeskönyvszerű. Néri Szent Ferenc, az utcagyerekek XVI. századi megmentője, a bizarr vicceivel nemcsak a világi, de az egyházi hatalmasságokat is provokáló pap ebben a filmben folyvást mosolyog, nagyapósan dörmög, és állandóan felfelé fordítja tekintetét, mintha vásári olajnyomat volna. Az esztétikusan szurtosra sminkelt utcagyerekek kis pofikáját egytől egyig meg kell zabálni, olyan aranyosak. Az intrikus papság lelkét végül csak meglágyítja a sok jótett és kiárasztott boldogság (amúgy ez idő tájt dühöng az inkvizíció; nem a filmben, a történelemben). Közülük a legelvetemültebb meg is tér, s maga is szerzetesnek áll.

De mindez nem számít; ez is csak egy iparág, mint a műanyag kegytárgyak létrehozása és piaci forgalmazása. A hithez úgyis a hitelességen át vezet út.

Forgalmazza az Etalon Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.