Vérturisták

Film

A hosszú évek munkájával felhalmozott lelki defektusok és a szabadjára engedett gyilkos ösztönök igen széles tárházát kínálja Ben Wheatley vidám-véres dolgozata, mely egy nappaliból indul, ahol a brit kisrealisták is szívesen elidőznek - a ráérősek akár egy teljes életmű erejéig.

Ám már itt, e kifogástalanul kispolgári nappaliban bűzlik valami - anya csak nyöszörög, mert a házikedvenc (fehér volt, bájos és kutya) halott, a haláláért pedig a lányát hibáztatja, aki viszont úgy fest, mint azok a harmincasok, akiket még mindig a mamájuk fésül. Ebből a fésülős horrorból kínál kiutat egy tágas lakókocsi, melynek alaptartozéka egy rőtszakállú, korán kopaszodásnak indult, ingerlékeny fiatalember. Egy rendes filmrendező biztosan arról készített volna filmet, hogy e két nem túl fotogén, érzelmeiben visszamaradt fiatal hogy talál magára autós kempingjük során a vad angol táj zord szépségei közepette. E kevésbé rendes filmrendező viszont arról készített filmet, hogy e két fiatal hogyan talál magára, miközben a nekik nem tetsző (mert szemetelő, mert tudálékos vagy csak rosszkor rossz helyen bicikliző) honfitársaikat sorra gyilkolják le. Ugyanazzal a természetességgel, amivel mások veszekedve tányért hajigálnak. Na bumm, ők ölnek, amikor éppen nem múzeumba mennek. Hogy pontosan mit is akar ezzel mondani a mostanában oly felkapott művész (Ben Wheatley), nem egészen világos, talán csak éppen annyit, hogy: na bumm! Filmnek mindenesetre hosszú egy kicsit e helyenként vicces és kellően groteszk jelenetfüzér.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.