Az ellenség angolja

James Marsh filmrendező

Film

Dokumentumfilmesként Oscar-díjas, játékfilmesként ígéretes kezdő: első próbálkozása bukás volt, a második kritikai siker: a hazai mozikban is látható Kettős játszma rendezőjét kérdeztük telefonon.

Magyar Narancs: Az MI6-et mint James Bond munkahelyét biztosan sokan ismerik. Ugyanez nem állítható az MI5-ról, ahol a főszereplője dolgozik.

James Marsh: Az MI6 ügynökei a nemzetközi vizeken kémkednek, az MI5 emberei viszont az Egyesült Királyságon belüli ügyekkel foglalkoznak. A Blair-kormány volt az első, amely bizonyos mértékig feloldotta a titkosszolgálatok körüli titkolózást, korábban azt sem lehetett tudni, ki vezeti őket. Az igazat megvallva én most se sokat tudok róluk, felőlem akár létezhet MI1-2-3-4 is, végül is miért ne.

MN: Egy időben azt pletykálták, hogy a filmjében MI5-ügynököt alakító Clive Owen játszhatja Bondot.

JM: Talán egyszer még ő is eljátszhatja. Daniel Craig jó Bond, megmutatta a figura sebezhetőségét, Owen pedig egy MI5-ügynök sebezhetőségét mutatja meg. ' egy igazi alfa-hím, úgy a kamerák előtt, mint az életben, nálunk azonban egy kopottas, a helyzetet nem mindig uraló ürgét játszik. Olykor még valami jóságféle is megkörnyékezi, ami nem a legjobb tanácsadó ebben a szakmában. Az MI5 olyan, mint egy lepukkant hivatal, itt nincsenek kütyük, az autós üldözés sem része a napi rutinnak. Akciózás helyett frakciózás folyik; hivatali titkolózás, egymás háta mögötti lavírozás. A kedvenc kémfilmem nem is kémfilm; a forgatás előtt A. J. Pakula filmjét, Az elnök embereit néztem rongyosra az operatőrömmel.

MN: Van személyes élménye is a kilencvenes évek elejének északír helyzetéről?

JM: 1990-ben bő egy hetet töltöttem Belfastban. Afrikai zenészekről készítettem filmet, akik Észak-Írországban léptek fel. Féltem. Tisztában voltam vele, hogy a brit akcentusom lépten-nyomon elárulja, honnan jöttem. Ugyanazt az angolt beszéltem, mint a városban állomásozó brit katonák, az ellenség angolját.

MN: Egy átlag, a polgárháborút a nappalijából, tévén figyelő britben milyen előítéletek éltek az írekkel szemben?

JM: Általános volt a vélekedés, hogy az írek korlátoltak, lassú felfogásúak. Gyerekként sokszor találkoztam az ilyen és még ilyenebb megjegyzésekkel. Azóta azért felnőtt egy kicsit a társadalom, ez az előítélet nincs többé. Az írek ezzel szemben a britek arroganciáját gúnyolták ki, a "mi vagyunk a világ urai" mentalitást.

MN: Mennyire ásta bele magát Észak-Írország és az IRA történetébe?

JM: Nem éreztem égető vágyat, hogy akadémikus igénnyel áttanulmányozzam e végeérhetetlen konfliktushalmazt. Inkább a kémek, árulók és informátorok dilemmái érdekeltek. Azért van a forgatókönyv, hogy azt az ember elolvassa, és filmet csináljon belőle. A miénket egy újságíró írta, aki a bajok idején a helyszínről tudósított.

MN: Első nagyjátékfilmje, A király érdeklődés hiányában hamar eltűnt.

JM: Elég sokat gályáztam, hogy elkészíthessem. Arra számítottam, hogy megnyitja előttem a kapukat. Tévedtem. Amerikában a kutyát sem érdekelte, talán túl sötét volt nekik, nem tudom, mindenesetre nem maradt más választásom, visszamentem a dokumentumfilmekhez. Elkészítettem az Ember a magasbant, kaptam érte egy Oscart, és talpra álltam.

Kettős játszma

Az IRA kezdi elveszíteni támogatottságát már Észak-Írországban is: a naptár 1993-at mutat, az ország(rész) sorsát több évtizednyi rettegés után békés mederbe terelni kívánó politikai erők, ha gyanakodva is, de már szóba állnak egymással - egyre kevésbé világos, mi is az értelme az elvakult harcnak, ha az már a felszabadítani kívánt ír nép ellen fordul. Lévén, aki nem eléggé radikális, bizonyára áruló; azzal pedig végezni kell - ismerjük.

A Kettős játszma azonban nem történelmi film, s nem is politikai állásfoglalás. Egy thriller feszültségét végig fenntartó, tökéletes arány- és ritmusérzékkel megvalósított darab, ami a publicisztikai-politológiai szintnél lényegesen mélyebb megközelítést ajánl. Perfekt drámát, pontosan láttatott motívumok alapján élő és cselekvő szereplőkkel, váratlan, mégis logikus fordulatokkal, sorssá formálódó valóságos szenvedéllyel - és mindenekelőtt: szenvedéssel.

A gyerekkori trauma, legkisebb öccsük erőszakos halála miatt bátyjaival együtt törvényszerűen a fegyveres mozgalom elkötelezettjei közé sodródott hősnőt a brit titkosszolgálat emberei elfogják - és beszervezik. Világossá teszik előtte, hogy öccse haláláért nem az angolok felelősek, hanem éppen az a szervezet, amelynek maga is tagja. A nő előbb kibújna a kötelezettség alól, majd együttműködik, végül, mikor nyilvánvalóvá válik, hogy a családban ügynök van, a sajátjai fordulnak ellene. Mármint a testvér a testvér ellen, sőt. A párhuzamos történetben viszont a brit tartótiszt szembesül azzal, hogy kollégái nem haboznának feláldozni az általa beszervezett és védett (!) "kapcsolatot", vagyis: embert - csakis ugyanazon nemes cél érdekében (a terrorizmus visszaszorítása), amelyért maga is küzd.

A film részint azt mutatja be, mint torzulnak hatalmi játszmává - mindkét oldalon - az egyaránt igaznak hitt törekvések, másrészt azt, hogy az ezen törekvésekért életüket adó felek mindennapi tudatát mennyire behatárolja az az egyetlen nézőpont, amelyből a világot szemlélni képesek. Maga a harcolás, a háborúzás lepleződik itt le.

TPP

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.