Könyv

Stian Hole: Garmann nyara

  • - kg -
  • 2012. június 30.

Könyv

Régi vicc, politikailag tán nem is a legkorrektebb: a fején kívül semmilyen más testrésszel nem rendelkező kisfiú begördül a karácsonyfa alá, és csalódottan konstatálja (ez a viccben indulatszavakkal van kifejezve), hogy már megint sapkát kapott.

Sem a sapkaajándékozás, sem az egyfejűséghez hasonlatos groteszk megközelítés nem idegen a grafikai megbízásait olykor mesekönyvírásra cserélő norvég szerző képeskönyvétől. Garmann-nak ugyan nemcsak a feje, de hál' istennek minden más testrésze is a helyén van, ám valamilyen rejtély folytán, melyre talán csak a skandináv néplélek adhat magyarázatot, ő is minden évben sapkát kap ajándékba. Garmanntól azonban távol áll a csalódottság, a sapkakapás a hirtelenszőke, hatéves gyerekember számára az élet velejárója, ahogy az a három, egyre töpörödöttebb tanti is, akik minden évben sapkástul állítanak be vendégségbe. Látogatásuk rövid - csekély 40 képeskönyvoldalnyi - ideje alatt Garmann sok mindenre rácsodálkozik, ám alighanem nem többre, mint bármely más, tantimentes napon.

Stian Hole képeskönyve nem valami hihetetlen nagy kalandot örökít meg, még csak nem is egy eleje-közepe-vége történetet. Csupán egy hatéves világlátását szimulálja, azt a látást, mely még valamiképp egészként érzékeli a világot, már amennyire azt egésznek lehet érzékelni az iskolakezdés előtti, utolsó szünidei napon. Garmann világában a három tanti éppoly meseszerű lény, mint Batman, és egy pohár vízben állomásozó protézis éppoly érdekfeszítő, mint a tanti állán díszelgő hófehér szőrszál. A szerző nem átallta szinte avantgárd grafikai technikákkal életre kelteni ezt a batmanes-protézises-szőrszálas, tortáról és elmúlásról, télről és nyárról, tejfogról és iskolakezdésről szóló világot. A legnagyobb dicséret, ami Stian Hole képeiről elmondható, hogy állja a versenyt egy hatéves fantáziájával.

Fordította Vaskó Ildikó. Scolar Kiadó, 2012, 44 oldal, 2450 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.