Öt és fél év börtönt kap a sikkasztó bíboros

  • narancs.hu
  • 2023. december 16.

Külpol

A Vatikán történetében először ítéltek el bíborost nem egyházi bűncselekmény miatt. 

Több százmillió eurót sikkasztott és első fokon öt év hat hónap börtönbüntetést és némi pénzbírságot is kapott Angelo Becciu bíboros, valamint örökre eltiltották hivatali hatalma gyakorlásától, jelentette be Giuseppe Pignatone a vatikáni bírói testület elnöke. A pápai állam történetének legnagyobb pénzügyi botrányát érintő per 2021 nyarán kezdődött. Ez volt az első alkalom, hogy vatikáni bíborost ítéltek el nem egyházi bűncselekményért. 

Angelo Becciu, a pápai állam volt hivatalvezetője neve többek között egy korábban Londonban több mint háromszázmillió fontért vásárolt ingatlan szövevényes adásvétele miatt vált ismertté. A londoni Knightsbridge negyedben található, egykor a Harrods üzletház raktáraként használt ingatlan egy részét a Vatikán 2014-ben vásárolta meg az olasz üzletember Raffaele Mincionétól, majd 2018-ban az egész épület a Vatikáné lett.

Mincione az ingatlanvásárlás idején a szentszéki államtitkárság üzleti tanácsadójaként dolgozott, a több mint kétszázmilliárd euró értékű vatikáni alap kezelése volt rábízva, köztük a Vatikánba érkező adományokból származó összegek is. Mincione a rábízott forrásokból üzlettársaival együtt először felvásárolta, majd eladta a Vatikánnak a londoni ingatlant. A tranzakciót a pápai állam új gazdasági hivatala világította át, amelyet az ügylet után alapítottak.

Alessandro Diddi ügyész az ítélet előtti felszólalásában Becciu bíborost bűnszervezet létrehozásával vádolta meg, emlékeztetve, hogy a londoni ingatlanügylet mellett Becciu számos más tranzakcióval károsította meg a Vatikánt. A vádak között csalás, korrupció, sikkasztás, hivatali hatalommal való visszaélés, pénzmosás is szerepelt.   Összesen tíz magánszemély és négy vállalkozás vett részt a csalássorozatban a vád szerint. 

Az ügyész több mint hét év börtönt kért Angelo Becciura, végül valamivel kevesebb lett a büntetés. A szabadságvesztés mellett a bíborost 8000 euró bírság megfizetésére ítélték és 200 millió euró értékben foglaltak le vagyonelemeket az összes vádlottnál. Cecilia Marogna például luxuscikkekkel lett most szegényebb: a nőnek Becciu bíboros közbenjárásával a szentszéki államtitkárság közel hatszázezer eurót utalt át humanitárius célokra, de ő inkább bevásárolt magának.

A bíboros a botrányt megelőzően a szentté avatási kongregációt vezette, Ferenc pápa azonban már 2020 őszén elfogadta Becciu lemondását eme posztról. Bíborosi címét megtarthatta ugyan, de az ezzel járó jogokat elveszítette. A 75 éves bíboros továbbra is ártatlannak vallja magát.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.