BALATON melléklet - Építészet a Balatonnál

Bazalt és látszóbeton

  • Kovács Dániel
  • 2016. június 26.

Lokál

A világ egyik legjobb ipari épülete, hobbitlakba rejtett borászat és a hatvanas évek megújult futurizmusa is minket vár. A balatoni építészetet már nem a telektulajdonosok önmegvalósító kedve jellemzi.

Kádár János alatt még meg sem melegedett a főtitkári bőrszék, amikor a népjóléti konszolidáció jegyében az Építésügyi Minisztérium megbízást adott a balatoni regionális fejlesztési terv elkészítésére. (Bővebben: Tengerpart, pártutasításra, Magyar Narancs, 2015. május 28.) Arra, hogy egy tó és a kapcsolódó településrendszer egészét hosszú távon vizsgálják, nemhogy Magyarországon, de a világon sem volt példa a terv elkészítésével megbízott főmérnök visszaemlékezése szerint, ezért Farkas Tibor maga találta ki, hogy egy 100×100 méteres raszterhálón jeleníti meg a régió főbb problémáit és fejlesztési lehetőségeit. Képzeljük el a Farmville-t 1957-es kiadásban! „A szocialista központi fejlesztési-tervezési rendszer és az ötvenhatos forradalom utáni bürokratikus űr tette lehetővé, hogy Farkas Tibor és csapata azt a táji értékeket következetesen védő szakmai koncepciót megvalósíthassa, amit a Nemzetközi Építész Szövetség (UIA) Abercrombie-díjjal ismert el 1965-ben, elsőként a keleti blokk országai közül” – foglalja össze Wettstein Domonkos, a BME urbanisztika tanszékének munkatársa.

Vissza a jövőbe

A központi hatalom által támogatott átfogó tervet tehetséges hazai építészek egész sora váltotta valóra, az olyan kiemelt településekre fókuszálva, mint Badacsony, Balatonfüred, Tihany vagy Siófok. Sajnos a néhány megépült, európai színvonalú házat utolérte a bosszús idő. Callmeyer Ferenc nagyvilági Tátika étterméből kültelepi night club lett, Dianóczki János zseniális, kúp alakú betonlemezzel fedett, légies tihanyi hajóállomása pedig áldozatul esett a rendszerváltás utáni mediterrán őrületnek, ami leginkább az „egyéjszakás apokalipszis” mintájára írható le, csak itt láncfűrész és lángszóró helyett narancsbarna festékesvödrökkel és terméskőtapétával őrjöngtek büntetlen családapák. Wettstein Domonkos szerint a hatvanas évek épületeivel kapcsolatban nem csak a korszak ambivalens megítélése jelent veszélyt. Az egykor szezonális használatra szánt épületek a mai fenntarthatósági követelményeknek sem felelnek meg, márpedig egy rosszul elvégzett hőszigetelés legalább olyan pusztító tud lenni itt is, mint egy barokk palotánál.

Hogy pozitív példát is lássunk Tihanyban, a rév helyett a városi strand felé kell venni az irányt. Az Öregkikötő hasonló korú épületeit nemrég példásan felújította Farkas András, Sugár Péter és Földes László építésztriója, megtartva a hajószerű formákat és az eredeti anyaghasználatot. Például Bérczes István és Szittya Béla 1962-es postaépülete, amit egy három pontra támasztott, mindössze 5 centi vastag gömbszelet-héjkupola fed, most újra úgy fest, mintha csak az imént pottyant volna Jetsonék űrhajójából a partra.

Tihany az utóbbi években már-már versenyre kel az olyan nagyobb hagyományú vetélytársakkal, mint Balatonfüred vagy Keszthely, ám különben is jócskán kínál látnivalót a kortárs építészet és kultúra iránt érdeklődőnek. A 2013-ban átadott Kogart Múzeum a névadó budapesti intézmény problémáinak dacára állja a sarat. Bársony István épületének macskalépcsős oromfalai, szabályos kősíkjai kissé didaktikusan mondják fel a tihanyi leckét, de kiválóan illeszkednek a település nagyságrendjébe. Ez kevésbé mondható el Czigány Tamásék apátsági látogatóközpontjáról. A kolostortemplom közvetlen közelében elhelyezett, földbe süllyesztett épület a közelébe sem ér az egyébként kiváló győri építész korábbi munkáinak, a bejárat személytelen monolitja a kortárs építészettel kapcsolatos, leginkább elterjedt betonkockás közhelyekre erősít rá, a felületek kivitelezésének minőségétől pedig még egy sokat látott bölcsész is elpirul. Az a tény azonban, hogy Tihanyban ismert alkotók házain keresztül a kortárs építészet minőségi ellenpontjai jelennek meg, önmagában már elismerésre méltó.

Tulajdonosi szemlélet

De mi a helyzet másutt? Építészet terén hagyományosan az északi part áll jobban. A helyi hagyományok és a regionális kontextus újraértelmezésén alapuló túránkat folytathatjuk Koller József finoman formált tihanyi Levendula Házától, amely neve ellenére a Balaton-felvidéki Nemzeti Park látogatóközpontjaként működik, Krizsán András zánkai gyógynövényközpontjáig. A középkori eredetű református templomtól egy kőhajításnyira álló épület, homlokzatán a Balaton-felvidéki népi építészet absztrakt átiratával, talán a legjobban sikerült munkája az építésznek, aki az utóbbi években aktívan alakítja Zánka és a környék sorsát (ahogyan néhány évvel korábban Koris János Balatonfüredét). És itt nemcsak arra utalunk, hogy munkája nyomán rá sem lehet ismerni az egykori úttörőtábor főépületére, hanem arra is, hogy az ő vezetésével készült a Balaton-felvidéki építészet útmutatója is az aspiráns háztulajdonosok számára.

A Balaton arculatát ugyanis alapvetően a magánépítkezések határozzák meg, amelyekből vidékenként eltérő a mennyiség és a minőség. A Káli-medence az utóbbi években az utóbbi irányába mozdult el. Sajnos az olyan építészeti remekek, mint Vince László többszörösen díjazott, a nemzetközi sajtót is megjárt majorsága és Kis Péter visszafogott lakóháza Köveskál déli részén, a Kerékbár mellett egymástól pár száz méterre, elsősorban a tulajdonosok gyönyörködtetésére szolgálnak. Kicsit délebbre azonban Kis Péter irodája, a PLANT egy másik épülete kiváló példa a helyi hagyományok újraértelmezésére. A Laposa család pincészetének emelt ipari épület alaprajza a felette magasodó Badacsony bazaltorgonáinak természetes vonalvezetését követi, a nyeregtetős kialakítás a hagyományos présházakat idézi. A külső hófehér betonja és áttört fémlemezzel fedett nyílásai azonban kétséget sem hagynak az épület kortárs mivolta felől. A borfeldolgozót nemzetközileg is számon tartják: 2011-ben a világ legjobb ipari épületének választották az ArchDaily közönségszavazásán.

Ha minőségi környezetben vágynánk nívós alkoholfogyasztásra, ma – a tó történetében talán először – gazdag a kínálat. Az ország legkisebb borrégiójában, a Somló-hegy lábánál terül el a Szent Ilona Borászat és Kreinbacher Pezsgőpincészet. Ekler Dezső két ütemben, 2012–2014-ben elkészült épületei A gyűrűk urából ismert, fűvel borított hobbitlakok technó-futurista verziói – akárcsak a Laposa említett épületénél, itt is a táj jelentette a legfőbb ihletet a tervezőnek. A Szent György-hegy lábánál a Gilvesy Pincészet viszont a népi építészet léptékéből és felfogásából indul ki, nem véletlenül: Sajtos Gábor tervező az egykori Esterházy-birtok présházát és vincellérházát is felhasználta a tavalyelőtt átadott komplexumhoz. A látszóbeton megszaporodott számú hazai rajongóinak kötelező látványosság a beton nyeregtetővel fedett belső tér.

Messzi dél

A tó déli partján ritkábbak az építészeti látnivalók. Kalmár László és Zsuffa Zsolt lellei Konyári Pincészete még a Nagy Kortárs Betonmánia előtti évekből (2004) származik, ennek megfelelően téglából épült. Az egyszerű, mesterkéletlen épület szinte a vidéki pajták tömegformálását és kiképzését idézi – épp ez a látszólagos, valójában gondosan kiszámított könnyedség jelzi a tervezők hozzáértését. Szemléletbeli hasonlóságról árulkodik egy másik budapesti építésziroda, a Minus­plus közeli étterme. A 2015-ben elkészült siófoki Víztükör bár és grill a második generációs fővárosi romkocsmák utolsó részletig megtervezett, mégis spontán hatású világát ülteti át a „tengerpartra”. Nem véletlenül: a tervezők többek közt a Prezi irodájának belsőépítészetéért feleltek, ha valakik, ők tudják, mi a tuti.

Ami biztos: nehéz lenne a régió építészetét definiálni. „A Balaton-part eltérő táji adottságokkal és összetett építési rétegekkel bír, ami megnehezíti a specialitások kiemelését” – summázza Wett­stein Domonkos. A doktori kutatásának részeként létrehozott www.balatoniepiteszet.hu ennek megfelelően csak minőségben szelektál, és a legfontosabb köz­épületek mellett a magánépítkezéseket is listázza. Látnivaló mindenhol akad – ne hagyjuk, hogy a lángos győzedelmeskedjen!

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatása mellett jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.