Amerika új komikus sztárját csak a farkáról ismerik
pete-davidson-6_top_story_lead.jpg
Pete Davidson a Staten Island királyában

Amerika új komikus sztárját csak a farkáról ismerik

Mikrofilm

Eddig főképp a bulvárhírekben találkozhattunk Pete Davidsonnal, idén azonban egy stand-up előadással és két filmmel is előrukkolt.

Augusztus elején mutatták be az újranyitó hazai mozikban Judd Apatow Staten Island királya című filmjét, melynek poszterein egy agyontetovált, már ránézésre is semmirekellő srác virít. Ő Pete Davidson, akivel a magyar nézők a nagyvásznon még egészen biztosan nem találkoztak, ám tuti, hogy karikás szemeibe, langaléta alkatába vagy 100 karátos mosolyába az internet valamelyik sarkában már belebotlottak. A 26 éves komikus már közel hat éve van a pályán, ám a szakmai áttörésére csak idén került sor: Apatow filmjének premiere előtt került odakinn mozikba Big Time Adolescence című vígjátéka és debütált a Netflixen saját stand-up showműsora. Mire azonban végre saját területén is bizonyíthatott volna, már így-úgy, de mindenki ismerte őt –

elsősorban mint a világ leghíresebb barátja; és a big dick energy, azaz a nagy farokból eredő magabiztosság mintapéldáját.

Judd Apatow arra a kérdésre, hogy miért pont vele készítette el a Staten Island királyát – melynek Davidson nemcsak főszereplője és társírója, de kvázi az ő életén is alapul a mozi –, azt felelte: azért, mert tökéletesen reprezentálja a mai, szorongásokkal teli generációt. Davidson élete valóban tele van szimbolikus, a Gen Y-re jellemző elemekkel. A korosztály egyik választóvonala, 9/11 például nemcsak jelképes jelentőségű számára: tűzoltó édesapja ezen a napon hunyt el, miután berohant a lángoló WTC-be percekkel annak összeomlása előtt. A színész ekkor 8 éves volt, pont akkor veszítette tehát el apját, amikor a leginkább szüksége lett volna rá - édesanyja és húga mellett ő maradt az egyetlen férfi a családban. Hosszú ideig küzdött depresszióval, az iskolában problémás viselkedésűvé vált, de volt, hogy gyászában saját haját tépkedte ki. Két dologba menekült: megrögzött marihuána-fogyasztóvá vált, később pedig standupolni kezdett.

Első fellépésére egy staten islandi bowlingpályán került sor 16 éves korában: barátai biztatására, befüvezve merészkedett csak fel a színpada, de hamar sikert aratott. Később apróbb szerepekben feltűnt néhány tévés komédiában, az áttörést azonban Judd Apatow hozta el számára – na, nem a mostani filmjével, hanem a 2015-ös Kész katasztrófával. A filmbe az író-főszereplő Amy Schumer tanácsára került be, nyúlfarknyi szerepében már ekkor ott volt minden, rá jellemző karakterjegy: egy befüvezett srácot alakított, aki azért került kórházba, mert megbotlott saját bongjában.

A film férfi főszereplője, Bill Hader összehaverkodott vele a forgatáson és beajánlotta őt a Saturday Night Live című legendás szkeccsműsor atyaúristenének, Lorne Michaelsnek. 20 évesen minden idők egyik legfiatalabb komikusaként pont a műsor jubileumi, 40. évadában csatlakozhatott az SNL-hez. A show-t hétről hétre élőben rögzítik közönség előtt, ráadásul mindig más sztárvendég csatlakozik a vicces jelenetekhez, melyeket egy hét alatt kell nemcsak megírniuk, de elpróbálniuk, majd pedig szombatonként el is játszaniuk a komikusoknak. Davidson SNL-es karrierje jól indult, a The Rock-kal készült Indiana Jones-paródiája a neten is nagyot futott.

Később azonban valami megváltozott: bár a színész egyre közkedveltebbé vált, ötleteit alig fogadták be, ő maga pedig legtöbbször csak a szkeccsek apró mellékszerepeiben tűnt fel. Ennek egyik fő oka, hogy 2016-ban megválasztották elnöknek Donald Trumpot, ez pedig az egész műsort a feje tetejére állította. Trump hétről hétre abszurdabb elnöksége bőséges muníciót biztosított az írók számára, az SNL pedig ennek köszönhetően valósággal szárnyra kapott: sokévnyi álmos tespedés után ismét tényezővé váltak vicceik, melyekben az elnököt és napjaink post-truth világát figurázták ki. Ez a fajta politikai szatíra azonban inkább olyanoknak kedvezett, mint a két Emmy-t is elnyerő, és lassan moziban is tényezővé váló - és egyébként a Józsefvárost is kiválóan rappelő - Kate McKinnon; vagy épp az egyre gyakoribb vendéggé váló Alec Baldwin, aki Trump-imitációiért szintén hazavihette az Emmy-t. Davidson, aki inkább füves viccekben és dick joke-okban, valamint saját maga és kortársai karikírozásában utazik, szép lassan háttérbe szorult. Jellemző, hogy a legismertebb, nevéhez köthető szkeccsben egy idiótát játszik, aki semmi mást nem csinál, mint hümmög, mégis mindenki szerelmes lesz belé.

Ez a Chad-karakter ráadásul a való életben is Davidsonra ragadt: személye lassan visszatérő poénná vált a műsorban, ahol ráadásul ő maga is egyre gyakrabban fakadt ki, hogy egyszerűen nem vevők az ötleteire, és úgy érzi, partvonalon kívül rekedt. A depresszióra amúgy is hajlamos színészt jellemzően a Weekend Update című, valódi híreken viccelődő betétben szedték elő - néha azonban ő maga is beszállt ezeknél az epizódoknál, üde színfoltot adva az összeszokott Michael Che-Colin Jost páros mellé.

Davidson és a Weekend Update egyik műsorvezetője, Colin Jost között több hasonlóság is akad: mindketten Staten Islandről származnak például, csak míg előbbit egy helyi újság konkrétan megfenyegette, miután azzal viccelődött, hogy reméli, a Sandy hurrikán legközelebb be is fejezi a munkát és eltörli a szigetet a föld színéről, utóbbiért odáig vannak a New York-i szigetlakók. Staten Island ugyanis olyan New Yorknak az amerikai viccek szerint, mint Florida Amerikának: lesajnált hely tele agyatlanokkal és crackheadekkel. Colin Jost képviseli azt, milyenek szeretnének lenni a helyiek, én pedig azt, hogy milyenek valójába – viccelődött Davidson a műsorban. A két komikus között azonban akad egy másik hasonlóság is: az SNL rajongóin kívül akkor ismerte meg ország-világ a nevüket, amikor összejöttek világhírű barátnőjükkel; Jost mai napig Scarlett Johansson férje,

Davidsont pedig gyakorlatilag az Ariana Grande énekessel való kapcsolata emelte sztárstátuszba.

Románcuk 2018 egyik legnagyobb bulvárszenzciója volt: a világ egyik legnagyobb popsztárjához sehogy sem illett a link, széttetovált komikus, aki saját Crohn-betegségével viccelődik, és nem igazán mondható szokásos értelemben vett szépfiúnak. A páros egy ideig még jegyben is járt, majd alig 5 hónap múlva szétmentek, ez is elég volt azonban, hogy feje tetejére állítsa Davidson életét. Először is a szakítás által inspirálva Grande kiadta óriási sikert arató albumát, a Thank U, Next-et, rajta a pete davidson nevű dallal. Ezt megfelelve Grande az albumot népszerűsítve telekürtölte az amerikai sajtót azzal, hogy Pete Davidsont mekkora szerszámmal áldotta meg a Teremtő – így útjára indult a színészt azóta is üldöző Bid Dick Energy, azaz Nagy Pöcs Energia, amely még a magyar sajtóba is utat talált. A komikus a pletykákat ráadásul tovább tüzelte azzal, hogy Grande után is kizárólag közmondásos gyöngyörű színésznőkkel – Kate Beckinsale, Margaret Qualley, kaia Gerber – szűrte össze a levet.

"Inkább csak neki volt a szokásosnál kisebb keze" – reagált Davidson a pletykákra, hozzátéve: bár exe dicsérete első hallásra hízelgőnek tűnik, de valójában nagyon is aljas, ugyanis egészségtelenül nagy elvárásokat támaszt minden jövőbeli partnere felé. "És különben is, mit szóltak volna az emberek, ha én nyilatkoztam volna azt, hogy wáow, micsoda p***ja volt!" – tette hozzá. Mindez már Davidson első stand-up különkiadásában, az Élve New Yorkból című Netflix specialben hangzott el, mely egy a színész három idei nagyobb projektje körül. A 45 perces műsorban a komikus őszintén beszél apjáról, ismét pellengérre állítja saját magát; akad egy rakás altesti és füves poén is, az első viccében pedig azt meséli el, hogyan akarta Louis C.K. kirakatni őt az SNL-ből. A remek standup-előadás ráadásul hihetetlenül őszintének is hat - Davidson nem színészkedik, nem egyszer belesül saját poénjaiba is.

Pedig 2020 másik tanulsága vele kapcsolatban, hogy igenis remek színész - csak épp a megfelelő alkotótárs hiányzik mellé.

Első nagyobb filmszerepében, a Big Time Adolescence-ben mindez nem volt meg: a film egy fiatal srácról szól, akit egy fősuliból kiesett semmirekellő – Pete Davidson – vesz a szárnyai alá. A mozi lényegében a Davidsonra rátapadó sztereotípiákat dagasztja tovább: marihuána, lógás a semmiben, céltalanság némi ízléstelenséggel és a vidéki Amerikára jellemző dramedy-nosztalgiával fűszerezve.

Friss mozija, a Staten Island királya lényegében ugyanezt a vonalat viszi tovább. Judd Apatow-ot azonban nem a gyökértelenség kliséi érdekelték, hanem hogy valójában mi húzódik az ilyen viselkedés és tágabban nézve e generáció szorongása mögött. Apatow a 40 éves szűzzel és a Felkoppintvával vált az első számú romkom-rendezővé, ráadásul bro-comedy elemeivel vegyítve sikerült a műfajt a férfiak számára is emészthetővé tennie. Produceri felügyelete alatt egy rakás humorista indult el a világhírnév felé - elég csak Seth Rogan-re, vagy Jonah Hill-re gondolnunk -, ő maga azonban az elmúlt évtizedben stílust váltott: a rendezőként jegyzett filmjei egyre inkább szerzői jellegű állásfoglalások a házasság (40 és annyi), a kapcsolatok (Kész katasztrófa) vagy a barátság (Ki nevet a végén) témájában. A Staten Island királya is jól illeszkedik a sorban: ebben ismét egy új arcnak ad kitörési lehetőséget és terepet, hogy feldolgozza saját kvázi-élettörténetét. A vígjáték ugyanis egy huszonéves srácról szól, aki tűzoltó apja halála óta egyedül él anyjával és húgával, de sehogy sem találja helyét a világban; a tetoválás érdekli ugyan, ám senki sem veszi komolyan őt, saját magát is beleértve. Elég, ha a tetoválást behelyettesítjük komédiával vagy standup-pal, és máris megkapjuk Davidson zanzásított élettörténetét.

A film a vírus miatt nagyrészt elkerülte a mozikat, ám Davidson alakítása és Apatow érzékeny rendezése így is nagy tetszést aratott a kritikusok körében. Kérdés, mindez elég lesz-e ahhoz, hogy felrázza a komikus karrierjét. Ahogy ugyanis egy interjúban elmondta, erősen gondolkodik azon, hogy otthagyja a SNL-t, mert elege van abból, hogy saját kollégái sem veszik őt komolyan. A műsor az elmúlt évtizedekben egy rakás humorista-sztárt adott Hollywoodnak, sokan pedig máris úgy beszélnek Davidsonról, mint a következő komikus, aki a showból indulva beveszi a filmvilágot. Ehhez minden adott is lenne: Adam Sandlerhez, vagy Ben Stillerhez hasonlóan Davidsonból is árad a szomszéd srác-mentalitás, miközben mégis van olyan egyedi és extravagáns, hogy akkor is megmarad az emberek fejében, ha csak egy filmben látták, vagy csak egy cikket olvastak el a farkáról. Kérdés, hogy a Staten Island királyában alakított figurájához hasonlóan a való életben is képes lesz-e felnőni a feladathoz.

A Pete Davidson: Élve, New Yorkban elérhető a Netflixen; a Big Time Adolescence a Hulu-n; a Staten island királya pedig augusztus 6-tól látható a magyar mozikban. Utóbbiról szóló kritikánk a Magyar Narancs augusztus 6-i nyomtatott számában volt olvasható

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.