Magyarul (sort of) rappel az amerikai sztár

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 2.

Mikrofilm

Erik, a magyar sofőr Animal Cannibalsre tanította a csodálatos Kate McKinnont a budapesti forgatás szüneteiben.

A Saturday Night Live színpadán elkövetett politikusparódiái és a Szellemirtók csajos változata tette sztárrá Kate McKinnont, de ez mind semmi; a remek komika élete talán legnagyobb kihívásával nézett szembe, amikor Budapesten forgatta A kém, aki dobott engem című vígjátékot.

false

Kate Jimmy Fallon késő esti talkshow-jában népszerűsítette új filmjét, amikor bejelentette, hogy a pesti forgatás során Erik, a sofőr a Yozsefváros című rapszám (az Animal Cannibals örökbecsű klasszikusáról van szó) egy versszakára igyekezett megtanítani a magyar nyelvvel hobbiból próbálkozó színésznőt.

Nos, Erik, próbálkozásaid nem voltak hiába, mint azt a fergeteges produkció is bizonyítja:

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.