„Az esőben sétált” - Sebastián Lelio filmrendező

Mikrofilm

Ő az a pasas, aki elvitte Enyedi Ildikó elől az idén az Oscart… A pesti mozikba csütörtökön érkező Egy fantasztikus nő minden porcikájában chilei alkotójával telefonon beszéltünk.

Magyar Narancs: Azt írják a lapok, hogy a film főszereplője, Daniela Vega az első transznemű chilei színésznő. Vannak mások is?

Sebastián Lelio: Ebben nem vagyok biztos, csak azt tudom, hogy Daniela nagyon is ismert a hazámban. Gondolom, vannak mások is, de Daniela mindenképpen úttörőnek számít. A chilei egy meglehetősen konzervatív társadalom, Danielának is küzdelmes sors jutott osztályrészül, de a film nem az ő életének a története. Persze a közös beszélgetéseink, hogy mit is jelent számára transznemű nőnek lenni egy olyan országban, mint a mienk, magára a filmre is hatottak. Amit Daniela elért, a legjobb példája annak, hogy léteznek más dimenziói is ennek a társadalomnak. Olyanok vagyunk, mint egy laboratórium, ahol a konzervatív erők és a liberálisok ütköznek meg újra és újra.

MN: A film sikere a chilei politikára is hatással volt, már ami a transzneműek jogait illeti. Hogy állnak most ezek a jogok?

false

SL: A nemi identitással kapcsolatos törvényjavaslat a törvényhozás előtt van, de már vagy öt éve ott fekszik, leg­inkább egy alvó projektnek mondanám. Az Egy fantasztikus nő sikere felélesztette a társadalmi diskurzust, az előző elnökünk, aki nemrég még hivatalban volt, érzékelve a helyzetet kijelentette, hogy sürgősen meg kell tárgyalni a dolgot. Most azonban már egy másik kormány van hatalmon, egy jobboldali társaság, jelenleg ők tárgyalják a tervezetet. Mindannyian izgatottan várjuk, mikor lesz ebből rendes törvény. Azt már biztosan sikerült elérni, hogy a politika nem hátrálhat ki, a film elnyerte az Oscart, s ez megadta a végső lökést a dolognak, ami mindenképpen nagy szó, nagy büszkeség nekünk.

MN: Az Oscar utáni nagy ünneplésben az argentin sajtó rögtön ki is kiáltotta önt argentin győztesnek. Milyen érzés chilei létére argentin Oscar-díjasnak lenni?

SL: Argentínában születtem, ez igaz, de ez csak életrajzi adat, száz százalékig, minden porcikámban chilei vagyok. Abszurd epizódja volt ez az Oscar körüli felhajtásnak.

MN: Több kritika is kiemelte, hogy az egyetlen igazán elfogadó figura a filmben egy kutya. Ez azért így nem túl biztató.

SL: Hát, igen. A kutya és a halott szerető a két legempatikusabb szereplő. Először magam is azt gondoltam, hogy azért ez így meglehetősen szomorú, de később arra jutottam, hogy talán nem is olyan rossz dolog ez. Mennyivel jobb lenne a világ, ha mindannyian kutyaként viselkednénk. Én kiegyeznék azzal az emberséggel, ami a kutyák sajátja.

MN: Az előkészületek során megmutatta Danielának Louis Malle híres filmje, a Felvonó a vérpadra egyik jelenetét…

SL: Igen, mert annál, ahogy Jeanne Moreau az esőben sétál, én szebb jelenetet nem ismerek a filmművészetben. Sokat beszéltünk arról, hogy Malle hogyan követi Moreau alakját, ilyet csak a legnagyobb mesterek tudnak. Annyi minden van Moreau jelenlétében. Megpróbáltunk valamit átvenni ebből az elegáns és józan távolságtartásból.

MN: Azért akadnak még szép jelenetek a filmművészetben…

SL: Moreau-nak nincs párja, de most a szenvedélyes rajongó beszél belőlem, a tévedés jogát fenntartom. Truffaut is nagyon meg tudta sétáltatni a szereplőit, a Fahrenheit 451-ben is van egy csodás séta, amikor Julie Christie szóba elegyedik az Oskar Werner játszotta tűzoltóval. Godard-t sem kellett félteni ilyen értelemben, rögtön A megvetés elején van egy szemet gyönyörködtető séta.

MN: Erotikus jelenetből is van kedvence, ami mindent visz? Lehet eső nélküli is…

SL: Nagyon szeretem a Hullámtörésben azt a jelenetet, amikor Emily Watson és Stellan Skarsgård szerelmeskednek, miután házasságot kötöttek. A jelenet nyersesége egészen csodálatos.

MN: Hamar elhíresült az a szexjelenet, ami Rachel Weisz és Rachel McAdams között zajlik az első angol nyelvű filmjében, a londoni ortodox zsidó közösségben játszódó Disobedience-ben (a Titanicon A rabbi meg a lánya címmel futott – a szerk.). Arra gondolok, amikor a szerelmeskedés hevében Weisz
McAdams szájába köp…

SL: Nem volt semmi improvizáció, minden a forgatókönyv szerint zajlott. Én mindent előre megtervezek, story­boardot készítek minden egyes jelenethez. Mindent előre megmutattam a két Rachelnek, ők rögtön értették is a jelenetet, hogy milyen mögöttes tartalom van a kérdéses köpés mögött. Mindent megkoreografáltunk. Tudtam, hogy ez a jelenet a film szíve, itt talál igazán egymásra ez a két szerelmes nő.

MN: Az Egy fantasztikus nőben ehhez képest jóval visszafogottabb a testi szerelem ábrázolása.

SL: Mert itt a szerelmeskedés a film elején történik, jól jött a titokzatosság. A testekből sem akartunk sokat megmutatni, csak épp egy keveset.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.