„Az esőben sétált” - Sebastián Lelio filmrendező

Mikrofilm

Ő az a pasas, aki elvitte Enyedi Ildikó elől az idén az Oscart… A pesti mozikba csütörtökön érkező Egy fantasztikus nő minden porcikájában chilei alkotójával telefonon beszéltünk.

Magyar Narancs: Azt írják a lapok, hogy a film főszereplője, Daniela Vega az első transznemű chilei színésznő. Vannak mások is?

Sebastián Lelio: Ebben nem vagyok biztos, csak azt tudom, hogy Daniela nagyon is ismert a hazámban. Gondolom, vannak mások is, de Daniela mindenképpen úttörőnek számít. A chilei egy meglehetősen konzervatív társadalom, Danielának is küzdelmes sors jutott osztályrészül, de a film nem az ő életének a története. Persze a közös beszélgetéseink, hogy mit is jelent számára transznemű nőnek lenni egy olyan országban, mint a mienk, magára a filmre is hatottak. Amit Daniela elért, a legjobb példája annak, hogy léteznek más dimenziói is ennek a társadalomnak. Olyanok vagyunk, mint egy laboratórium, ahol a konzervatív erők és a liberálisok ütköznek meg újra és újra.

MN: A film sikere a chilei politikára is hatással volt, már ami a transzneműek jogait illeti. Hogy állnak most ezek a jogok?

false

SL: A nemi identitással kapcsolatos törvényjavaslat a törvényhozás előtt van, de már vagy öt éve ott fekszik, leg­inkább egy alvó projektnek mondanám. Az Egy fantasztikus nő sikere felélesztette a társadalmi diskurzust, az előző elnökünk, aki nemrég még hivatalban volt, érzékelve a helyzetet kijelentette, hogy sürgősen meg kell tárgyalni a dolgot. Most azonban már egy másik kormány van hatalmon, egy jobboldali társaság, jelenleg ők tárgyalják a tervezetet. Mindannyian izgatottan várjuk, mikor lesz ebből rendes törvény. Azt már biztosan sikerült elérni, hogy a politika nem hátrálhat ki, a film elnyerte az Oscart, s ez megadta a végső lökést a dolognak, ami mindenképpen nagy szó, nagy büszkeség nekünk.

MN: Az Oscar utáni nagy ünneplésben az argentin sajtó rögtön ki is kiáltotta önt argentin győztesnek. Milyen érzés chilei létére argentin Oscar-díjasnak lenni?

SL: Argentínában születtem, ez igaz, de ez csak életrajzi adat, száz százalékig, minden porcikámban chilei vagyok. Abszurd epizódja volt ez az Oscar körüli felhajtásnak.

MN: Több kritika is kiemelte, hogy az egyetlen igazán elfogadó figura a filmben egy kutya. Ez azért így nem túl biztató.

SL: Hát, igen. A kutya és a halott szerető a két legempatikusabb szereplő. Először magam is azt gondoltam, hogy azért ez így meglehetősen szomorú, de később arra jutottam, hogy talán nem is olyan rossz dolog ez. Mennyivel jobb lenne a világ, ha mindannyian kutyaként viselkednénk. Én kiegyeznék azzal az emberséggel, ami a kutyák sajátja.

MN: Az előkészületek során megmutatta Danielának Louis Malle híres filmje, a Felvonó a vérpadra egyik jelenetét…

SL: Igen, mert annál, ahogy Jeanne Moreau az esőben sétál, én szebb jelenetet nem ismerek a filmművészetben. Sokat beszéltünk arról, hogy Malle hogyan követi Moreau alakját, ilyet csak a legnagyobb mesterek tudnak. Annyi minden van Moreau jelenlétében. Megpróbáltunk valamit átvenni ebből az elegáns és józan távolságtartásból.

MN: Azért akadnak még szép jelenetek a filmművészetben…

SL: Moreau-nak nincs párja, de most a szenvedélyes rajongó beszél belőlem, a tévedés jogát fenntartom. Truffaut is nagyon meg tudta sétáltatni a szereplőit, a Fahrenheit 451-ben is van egy csodás séta, amikor Julie Christie szóba elegyedik az Oskar Werner játszotta tűzoltóval. Godard-t sem kellett félteni ilyen értelemben, rögtön A megvetés elején van egy szemet gyönyörködtető séta.

MN: Erotikus jelenetből is van kedvence, ami mindent visz? Lehet eső nélküli is…

SL: Nagyon szeretem a Hullámtörésben azt a jelenetet, amikor Emily Watson és Stellan Skarsgård szerelmeskednek, miután házasságot kötöttek. A jelenet nyersesége egészen csodálatos.

MN: Hamar elhíresült az a szexjelenet, ami Rachel Weisz és Rachel McAdams között zajlik az első angol nyelvű filmjében, a londoni ortodox zsidó közösségben játszódó Disobedience-ben (a Titanicon A rabbi meg a lánya címmel futott – a szerk.). Arra gondolok, amikor a szerelmeskedés hevében Weisz
McAdams szájába köp…

SL: Nem volt semmi improvizáció, minden a forgatókönyv szerint zajlott. Én mindent előre megtervezek, story­boardot készítek minden egyes jelenethez. Mindent előre megmutattam a két Rachelnek, ők rögtön értették is a jelenetet, hogy milyen mögöttes tartalom van a kérdéses köpés mögött. Mindent megkoreografáltunk. Tudtam, hogy ez a jelenet a film szíve, itt talál igazán egymásra ez a két szerelmes nő.

MN: Az Egy fantasztikus nőben ehhez képest jóval visszafogottabb a testi szerelem ábrázolása.

SL: Mert itt a szerelmeskedés a film elején történik, jól jött a titokzatosság. A testekből sem akartunk sokat megmutatni, csak épp egy keveset.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?