John Travolta végre visszatérhetett volna, ehelyett megcsinálta élete legrosszabb filmjét, és most még duzzog is

  • Gera Márton
  • 2018. június 20.

Mikrofilm

A Gotti arra jó példa, amikor a filmesek nem képesek elfogadni, hogy trehány munkát végeztek.

Bár alapvetésnek számít, hogy előzetesek alapján nem érdemes ítélkezni, a Gotti trailere egyáltalán nem volt elrettentő, sőt kifejezetten feszült maffiafilmet vetített előre. Nem véletlenül raktuk fel mi is a hó eleji listánkra, hiszen a filmmel együtt azt is vártuk, hogy John Travolta visszatér régi, mára elfeledett önmagához, és összehoz végre egy jó mozit. Olyat, amilyet talán az 1994-es Ponyvaregény óta egyszer sem sikerült neki.

Most már kijelenthető, nem így lett; a múlt század második felében tevékenykedő gengszterfőnök John Gottiról szóló film ugyanis a múlt héten megérkezett a mozikba szerte a világon, és szinte nem volt olyan kritika, amely ne ledorgálóan írt volna róla. Nem mintha ezek a számok különösebben számítanának, de a Metacriticen 25 százalékon áll a film, és mindössze egyetlen olyan kritikát találni, amely elfogadható színvonalúnak tartja, bár ez is megjegyzi, hogy igazi B kategóriás alkotásról van szó. Ráadásul a Gotti anyagilag is kudarcnak tűnik, az első napokban 1,6 millióan nézték meg, miközben például a szintén a héten bemutatott A hihetetlen család 2 180 milliót hozott a készítőknek ugyanennyi idő alatt.

Ezzel még nem is volna baj, elvégre megannyi pocsék film születik, ami se a kritikusoknak, se a nézőknek nem tetszik. Csakhogy a Gotti készítői a negatív visszhangra úgy válaszoltak, hogy szépen visszaszóltak a kritikusoknak, akik szerintük „trollok a billentyűzet mögött”:

Elsőre persze akár még viccesnek is tűnhet a rövidke videó, ám már az elején elhangzik benne egy nyilvánvaló ferdítés, miszerint a közönségnek tetszett a film. Pedig a gyenge hétvégi nézőszámokból erre lehet a legkevésbé következtetni. Valószínű tehát, hogy a Gotti valódi kudarcként vonul be a filmtörténelembe, bár inkább az az elképzelhetőbb, hogy néhány hét múlva már senki nem fog rá emlékezni. Ez pedig John Travolta számára a legrosszabb: bár a két évvel ezelőtti American Crime Storyban bizonyította, hogy vannak még színészi képességei, ott mégiscsak mellékszereplő volt. Az elkövetkezendő években azonban nem éppen olyan filmekben fog szerepelni, amelyek alkalmat adnak a bizonyításra, az egyetlen igazán érdekes darab a Fred Dursttel készülő Moose, ami leginkább azért érdemes a figyelemre, mert a Limp Bizkit rockbanda frontembere rendezi.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?