Benne van mindenki a legfelsőbb pártfunkcionáriusoktól a csinovnyikokon át a médiáig

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 25.

Mikrofilm

Megnéztük A rendszert. Ismerős volt.

Korrupt és mocskos, az államhatáron is túlnyúló rendszer rohasztja az országot, miközben az azt működtetők az adófizetők pénzén hizlalják magukat és birodalmukat – benne van mindenki a legfelsőbb pártfunkcionáriusoktól a csinovnyikokon át a médiáig és a gazdasági nagykutyákig.

Hallottunk már ilyet – a helyszín viszont ezúttal Spanyolország, ahonnan a megszokott horrorok mellett az elmúlt években egyre többször kaptunk feszült politikai thrillereket is. A rendszer is ilyen: tipikus, exportra termett film, ami legalább annyira szól a helyi viszonyokról, mint a politikai-gazdasági rendszerek univerzális problémáiról.

false

Menő, tengerparti luxusétteremmel nyit a mozi, a fontos és homályos telefonbeszélgetéseket lebonyolító, öltönyös alakok

már ránézésre kimerítik a fehérgalléros bűnözés fogalmát

– egy valaki azonban kiemelkedik a garnélát zabáló tömegből. Manuel túl jólfésült, ambiciózus alak, valahol egy James Bond főgonosz előszobájában várakozó kisfőnök és egy pilótajátékot szervező ügynök között helyezkedik el.

Öltönye pont annyira szűk, hogy mellkasa hasonló, feltörekvő politikusokhoz elengedhetetlen módon mindig olyan peckesen álljon, mint egy kakasnak – ő maga már kinőtte a szemétdombot, ahol eddig uralkodott, ezért valami nagyobbra vágyik. Egy hajszál választja el attól, hogy regionális nagymenőből országos tényezővé emelkedjék – ekkor azonban beüt a krach.

Napvilágra kerül egy kiszivárogtatott felvétel,

amely az egész pártját ledöntheti a lábáról – de valakinek biztos el kell vinnie a balhét. Kezdetben Manuel is úgy tesz, mint társai: hallgat és kivár, abban reménykedve, hogy másra kerül a vizes lepedő. Mikor azonban megtudja, hogy ő az áldozat, akcióba lendül: megpróbál kibújni a hurokból, lop, csal, hazudik és veszteget – rá kell azonban jönnie, hogy a rendszer, mely addigi playboy-életmódját finanszírozta, könyörtelenül revansot vesz rajta.

false

Manuel figurája akkor kezd igazán érdekessé válni a néző számára, amikor egyszerű pártkatonából lassan kafkai antihőssé válik: kénytelen szembenézni saját bűneivel és azzal a rendszerrel, melyet pont a hozzá hasonlók építettek fel. Bűnössége épp ezért egy percre se kérdéses, Rodrigo Sorogoyen rendező azonban eléri, hogy nagyon is szorítsunk érte.

A csapdába esett Manuel ugyanis rágcsálóból ragadozóvá válik – és mint tudjuk, az ilyenek akkor a legveszélyesebbek, mikor sarokba szorítják őket.A rendszer képes elemelkedni a madridi tárgyalótermek és üvegfalas irodák valóságától, hiszen magáról a hatalomról és korrupcióról beszél, amely mindenhol jelen van – a film nagy részét kitevő pergő dialógusok, feszült tárgyalások és üldözési jelenetek csak a jéghegy csúcsát jelentik.

A Manuelhez hasonló kiskirályok ugyanis hiába buknak el, a rendszer megingathatatlannak tűnik.

A politikai thriller 7 Goya-díj győzelemmel a hóna alatt, a LUX-díj döntőseként szeptember 26-án érkezik a hazai mozikba, a magyarhangya forgalmazásában.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.