A műfaj, ami megfertőzte egész Hollywoodot: az izommozi

  • Kránicz Bence
  • Lichter Péter
  • 2019. szeptember 24.

Mikrofilm

Minden, amit tudni akartál az akciófilmekről, de nem mertél megkérdezni.

Ha az akciófilmekre gondolunk, akkor talán a méretes izmait hadrendbe állító Sylvester Stallone ugrik be elsőre, aki hevederes géppuskájával kaszálja a gonoszokat, másoknak inkább a szellőzőalagútban kúszó Bruce Willis vicces kínszenvedése a legjellemzőbb képsor.

Ha viszont definiálni próbáljuk a műfajt, akkor már jóval nehezebb a dolgunk: erre hívja fel a figyelmet több filmteoretikus, köztük Steve Neale is, aki szerint az akció- (és kaland) filmek jellemzői a hollywoodi filmipart meghatározó, szinte minden zsánerre kiterjedő jegyeivé váltak. Az akcióorientált filmkészítés a némafilmek egyik kényszerű stratégiája volt, már egészen korán, a burleszkekben (pl. A generális) és az üldözős filmekben (A magányos villa) is kimutatható az akciófilmek mechanizmusa.

Az akcióesztétika egymástól látszólag távoli műfajokat átszőve vált a tömegfilm egyik legjobban jövedelmező gyakorlatává: a westernek lövöldözéseitől és vonatrablásaitól kezdve ott lapul a gengszterfilmek géppisztolyozásaiban és a háborús filmek csatajeleneteiben is.

Az akciófilmek attrakciós logikája mára a legtöbb hollywoodi blockbuster elengedhetetlen részévé vált, a legsikeresebb szuperhősfilmek (pl. Bosszúállók-széria) elképzelhetetlenek egy-két zúzós lövöldözés nélkül.

Hajtóvadászat

A műfaj előfutárai a harmincas években megjelenő kalózos kalandfilmek voltak (Captain Blood), illetve a Hitchcock által tökélyre fejlesztett menekülős filmek (pl. Szabotőr; 39 lépcsőfok; Észak-északnyugat). A hetvenes évek új-hollywoodi hatalomátvételével aztán az akciófilmek szép csöndben minden zsánerben dominánssá váltak: a westernben (Vad banda), a rendőrfilmekben (Francia kapcsolat; Piszkos Harry) de a horrorban (Cápa) és a sci-fikben (Star Wars) is felbukkantak az akciójegyek.

A műfaj legfontosabb korai rendezőtehetsége Spielberg volt, aki valójában nem rendezett klasszikus értelemben vett akciófilmet, de a mozgalmas látványcentrikusság és kalandos motívumok a legtöbb korábbi filmjében (Sugarlandi hajtóvadászat; Indiana Jones-széria) markánsan jelen voltak. Az akciófilmek legfontosabb előképei voltak a James Bond-filmek is, amik a hatvanas évek óta vannak jelen a zsáner oldalágán.

Puskaporos reneszánsz

A nyolcvanas években köszöntött be a puskaporos akcióreneszánsz, amikor a műfaj két megkerülhetetlen sztárfigurája, Sylvester Stallone (Rambo-filmek; Kobra; Tango és Cash) és Arnold Schwarzenegger (Terminator-filmek; Ragadozó; Vörös zsaru) lényegében másfél évtizedig uralták az akciófilmeket. E két akcióikon korai életműve határozta meg az zsáner arculatát: ezek a klasszikus vonalvezetésű, egyszerű narratívájú filmek a tűzpárbajok, robbanások és üldözéses jelenetek alá rendelik a cselekményt, sztárjaik pedig látványos testfelépítésükkel is segítik a látványorgiát.
Ebben az évtizedben bukkant fel a műfaj több másik olyan alakja (Bruce Willis; Mel Gibson; Tom Cruise), akik már jóval hétköznapibb karaktereket alakítottak, humorral és esendőséggel tették emberközelibbé a műfajt. Ezekhez a színészekhez köthető az akciófranchise-ok megjelenése (Halálos fegyver-széria, Die Hard-széria, Mission Impossible-filmek stb.), amik közül több is akad, ami évtizedekkel később is folytatásokat kapott.


A kilencvenes évek végére más filmgyártásokban is a „lövöldözős” akciófilmek lettek a meghatározók, például egy egész hongkongi rendezőgeneráció (Johnnie To; Tsui Hark; John Woo) vált nemzetközileg is keresetté, és a francia cinéma du look irányzatából érkező Luc Besson az európai akciófilm egyik legfontosabb producere lett (Taxi-széria).

Transformers vs. Rambo

Az akciózsáner persze a maga rendezőikonjait is kitermelte, a kilencvenes évekre több jókezű iparos (John McTiernan, Tony Scott) és sikergyáros (James Cameron; Michael Bay) is kinevelődött az akciófilmek körül, illetve komoly női rendezők (Mimi Leder; Kathryn Bigelow) is a műfaj specialistái lettek.

Az ezredforduló után az akciófilmek egyre inkább a CGI-trükökkel telepakolt fantasztikum felé billentek (pl. Transformers-széria), amire egy ellenreakcióként a nagy öregek visszahozták a nyolcvanas évek földközeli rögrealizmusát (Rambo 4; Feláldozhatók), persze ezek már gyakran a posztmodern iróniát sem nélkülözték.

______________

false

További izgalmas filmtörténeti összefoglalókat Kránicz Bence és Lichter Péter könyvében, a Kalandos filmtörténetben olvashatnak majd, a könyv rövidesen megjelenik! További infó a könyv Facebook-oldalán.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.