Gaspar Noé: Visszafordíthatatlan

  • 2013. május 9.

Snoblesse

Egy botrányfilm 2002-ből a Bellucci–Cassel házaspárral.


A „Hogyan készítsünk botrányfilmet?” című kiadványban (melyet egyetlen, Cannes-ba igyekvő művész sem nélkülözhet) alighanem fő helyen szerepel Gaspar Noé (interjúnk vele itt) 2002-es alkotása, a Visszafordíthatatlan. Igen, ez az a film, melyben Monica Belluccival szörnyű erőszakot követnek el egy aluljáróban, és hasonló sors várna Vincent Casselre (interjúnk vele itt) is, ha elő nem kerül még idejében egy poroltó. A Visszafordíthatatlan mind a fordított kronológiájú filmek, mind a brutális-poroltós filmek kategóriában viszi a pálmát – hogy mennyire botrányos még ma is Noé anno mindennek elmondott filmje, az kiderül a Cirkó-Gejzír mozi Bye-bye celluloid fesztiválján.

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.