Teho Teardo & Blixa Bargeld

  • 2013. szeptember 27.

Snoblesse

Két igazi kultfigura, egy német és egy olasz találkozik a színpadon – hol máshol, mint Budapesten.

Blixa Bargeld – aki az 1980 óta működő Einstürzende Neubauten frontemberi vezetése mellett 2003-ig még Nick Cave zenekarának, a Bad Seedsnek is gitáros-vokalista alaptagja volt, és mindkét minőségében is többször fellépett Magyarországon – ezúttal egy különleges produkcióval tér vissza hozzánk. Ezúttal az olasz multiinstrumentalista-komponista Teho Teardo társaságában készített új, remekbe szabott, ha nem is hét, de három nyelven szóló albumának anyagát mutatja be a Trafóban.

false

A kilencvenes években a Meathead nevű olasz indusztriál-funk-rock együttes gitáros-énekeseként feltűnt Teardo a 21. században már főleg filmzeneszerzőként szerzett hírnevet: az IlDivo – A megfoghatatlan című mozifilm zenei aláfestéséért az Ennio Morricone-díjat is megkapta, magától a legendás mestertől. Ám eközben továbbra is kereste az újabb és újabb művészi kollaborációk lehetőségét: Lydia Lunch, Mick Harris (alias Scorn), a Cop Shoot Cop és a Girls Against Boys frontemberei után legfrissebb projektjében Blixa Bargeld lett a partnere. Az Einstürzende Neubauten vezérét először Ingiuria című színházi produkciójához hívta vendéghangnak 2009-ben, majd 2010-ben már együtt írták Claudio Cupellini rendező – magyar operatőrrel, Pohárnok Gergellyel forgatott – Egy csendes élet című filmjének betétdalát (A Quiet Life), és ebből a számból a következő két év során egy teljes közös lemezanyag nőtt ki.
A 2013 tavaszán megjelent Still Smiling albumra egy Tiger Lillies-feldolgozás mellé 11 közös szerzemény került, melyekben finoman effektezett akusztikus és elektromos hangszerpark, Blixa Bargeld szuggesztív énekbeszédében pedig angol, német és olasz nyelv keveredik, gyakran egyazon számon belül is (szinte vérfagyasztó, ahogy a Nur Zur Erinnerungban a földtörténeti korszakokat sorolja – visszafelé). A két multiinstrumentalista szerző által Berlinben és Rómában rögzített anyagot izgalmas vonós részek egészítik ki, melyekért a Balanescu Quartet mellett Martina Bertoni római csellistanő felel, aki Teho Teardo egy másik projektjének, a Modern Institute duónak is tagja, és a Still Smiling turnéján is részt vesz Blixáékkal, így az album anyaga élőben triófelállásban szólal meg.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.