Teho Teardo & Blixa Bargeld

  • 2013. szeptember 27.

Snoblesse

Két igazi kultfigura, egy német és egy olasz találkozik a színpadon – hol máshol, mint Budapesten.

Blixa Bargeld – aki az 1980 óta működő Einstürzende Neubauten frontemberi vezetése mellett 2003-ig még Nick Cave zenekarának, a Bad Seedsnek is gitáros-vokalista alaptagja volt, és mindkét minőségében is többször fellépett Magyarországon – ezúttal egy különleges produkcióval tér vissza hozzánk. Ezúttal az olasz multiinstrumentalista-komponista Teho Teardo társaságában készített új, remekbe szabott, ha nem is hét, de három nyelven szóló albumának anyagát mutatja be a Trafóban.

false

A kilencvenes években a Meathead nevű olasz indusztriál-funk-rock együttes gitáros-énekeseként feltűnt Teardo a 21. században már főleg filmzeneszerzőként szerzett hírnevet: az IlDivo – A megfoghatatlan című mozifilm zenei aláfestéséért az Ennio Morricone-díjat is megkapta, magától a legendás mestertől. Ám eközben továbbra is kereste az újabb és újabb művészi kollaborációk lehetőségét: Lydia Lunch, Mick Harris (alias Scorn), a Cop Shoot Cop és a Girls Against Boys frontemberei után legfrissebb projektjében Blixa Bargeld lett a partnere. Az Einstürzende Neubauten vezérét először Ingiuria című színházi produkciójához hívta vendéghangnak 2009-ben, majd 2010-ben már együtt írták Claudio Cupellini rendező – magyar operatőrrel, Pohárnok Gergellyel forgatott – Egy csendes élet című filmjének betétdalát (A Quiet Life), és ebből a számból a következő két év során egy teljes közös lemezanyag nőtt ki.
A 2013 tavaszán megjelent Still Smiling albumra egy Tiger Lillies-feldolgozás mellé 11 közös szerzemény került, melyekben finoman effektezett akusztikus és elektromos hangszerpark, Blixa Bargeld szuggesztív énekbeszédében pedig angol, német és olasz nyelv keveredik, gyakran egyazon számon belül is (szinte vérfagyasztó, ahogy a Nur Zur Erinnerungban a földtörténeti korszakokat sorolja – visszafelé). A két multiinstrumentalista szerző által Berlinben és Rómában rögzített anyagot izgalmas vonós részek egészítik ki, melyekért a Balanescu Quartet mellett Martina Bertoni római csellistanő felel, aki Teho Teardo egy másik projektjének, a Modern Institute duónak is tagja, és a Still Smiling turnéján is részt vesz Blixáékkal, így az album anyaga élőben triófelállásban szólal meg.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.