Tánc

Company Wayne McGregor: Autobiography

  • - sisso -
  • 2018. május 26.

Színház

A Company Wayne McGregor Autobiography című előadása a Budapesti Tavaszi Fesztivál legizgalmasabb kortárstánc-eseménye lett, ami a progressziót és az innovációt illeti. A vakmerő megoldásokkal, ugyanakkor mérnöki pontossággal dolgozó brit koreográfus sztár a tiszta tánc elkötelezettje, miközben rajong a természettudományokért és a technikai újításokért. Mindezt gyakorta olvasztja össze előadásaiban, nem kifejezetten a szórakoztatás, sokkal inkább az elkötelezés szándékával. Társulatával ezúttal a saját genetikai térképét táncoltatta el: a 23 kromoszómapár analógiájára 23 etűdöt koreografált azokból a hatásokból és emlékképekből, amelyek leginkább meghatározták az életét. Az etűdökből random válogat az előadások előtt egy algoritmus segítségével, így minden alkalommal más darabot láthatnak a nézők. A színpad homogén, a háttér sötét, enyhe füst terjeng. A „fejezetek” címei megjelennek a színpad felett: természet, ösztön, nevelés és így tovább. A szereplők szólóban, párban, mindenféle kombinációban táncolják az absztrakt, lenyűgöző mozdulatsorokat, epikus képeket idézve az elme legmélyéről. Monoton és gyors, lassú és lírai pillanatok váltakoznak elektronikus, sikító vagy lüktető zenékre. Unalmassá is válhatna, de akár a kaleidoszkópot, a végtelenségig tudnám nézni az idegen és mégis otthonos, hihetetlen gazdag, de perverzen puritán jeleneteket. Az alvás című etűd lett a kabalám, amelyben Ben Cullen Williams színpadra ereszkedő díszlete és Lucy Carter fénytervei egymásba mosódnak, és a tánc is a nagy egész részévé válik. A génjeinkben van. Ünnepélyes, de mindennapi, nagyon is profán dolog.

Trafó, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.