Tánc

Company Wayne McGregor: Autobiography

  • - sisso -
  • 2018. május 26.

Színház

A Company Wayne McGregor Autobiography című előadása a Budapesti Tavaszi Fesztivál legizgalmasabb kortárstánc-eseménye lett, ami a progressziót és az innovációt illeti. A vakmerő megoldásokkal, ugyanakkor mérnöki pontossággal dolgozó brit koreográfus sztár a tiszta tánc elkötelezettje, miközben rajong a természettudományokért és a technikai újításokért. Mindezt gyakorta olvasztja össze előadásaiban, nem kifejezetten a szórakoztatás, sokkal inkább az elkötelezés szándékával. Társulatával ezúttal a saját genetikai térképét táncoltatta el: a 23 kromoszómapár analógiájára 23 etűdöt koreografált azokból a hatásokból és emlékképekből, amelyek leginkább meghatározták az életét. Az etűdökből random válogat az előadások előtt egy algoritmus segítségével, így minden alkalommal más darabot láthatnak a nézők. A színpad homogén, a háttér sötét, enyhe füst terjeng. A „fejezetek” címei megjelennek a színpad felett: természet, ösztön, nevelés és így tovább. A szereplők szólóban, párban, mindenféle kombinációban táncolják az absztrakt, lenyűgöző mozdulatsorokat, epikus képeket idézve az elme legmélyéről. Monoton és gyors, lassú és lírai pillanatok váltakoznak elektronikus, sikító vagy lüktető zenékre. Unalmassá is válhatna, de akár a kaleidoszkópot, a végtelenségig tudnám nézni az idegen és mégis otthonos, hihetetlen gazdag, de perverzen puritán jeleneteket. Az alvás című etűd lett a kabalám, amelyben Ben Cullen Williams színpadra ereszkedő díszlete és Lucy Carter fénytervei egymásba mosódnak, és a tánc is a nagy egész részévé válik. A génjeinkben van. Ünnepélyes, de mindennapi, nagyon is profán dolog.

Trafó, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.