rés a présen

„Mindenki azt szeretné, ha elmúlna a téboly”

Vilmányi Benett színész

  • rés a présen
  • 2018. május 26.

Színház

rés a présen: Hogyan kerültél a Pesti Magyar Színházba mindjárt egy főszerepre?

Vilmányi Benett: Horváth Illés látott A játékosban (A Radnóti Színház előadása – a szerk.), és meghívott. Addig nem is ismertük egymást. Szervezte a Pesti Kitérő művészeti bulikat a Magyar Színházban, és az egyik ott vetített vizsgafilmben főszerepem volt. Merőben egyoldalú volt az ismeretségünk. Nem tudom igazán, miért éppen engem választott. Ez a színháznak olyan intim terepe, amelyről nem illik kérdezősködni. A rendező ösztönösen érez és gondol valamit, ez az ő dolga. Akkor is az ő dolga, ha rólam gondolja. A próbafolyamat alatt aztán úgyis sok mindenre fény derül, még ha nem is beszéljük meg. Színre, szagra, kémiára dőlnek el a dolgok.

rap: Szerinted miért vették elő húsz év után Lőrinczy Attila Balta a fejbe című darabját?

VB: Az van a városban most, ami ebben a színdarabban. Mindenki azt szeretné, ha elmúlna a téboly, ha béke lenne és nyugalom, hogy ne mondjam, szeretet, és közben szétölik egymást. Féltik a pénzüket, a hatalmukat, a befolyásukat, a jövőjüket, és közben mindenkit leszarnak, akihez érzelmileg kötődhetnének. A gyereküket, a szerelmüket, és esik szét minden. Közben meg rengeteget lehet röhögni, mert az egész annyira groteszk, amennyire pokoli.

rap: Milyen volt a próbafolyamat?

VB: Meg kellett dolgoznom a barátságukért. Zárkózott mufurc vagyok én is, mint a többi színész. Mindenki tele van félelemmel, megfelelési és bizonyítási kényszerrel, de ennek éppen az ellenkezőjét mutogatjuk egymásnak. Beletelik egy kis idő, amíg felengedünk. De a próbán egyszer csak már nem lehet kamuzni. Minden kiderül mindenkiről, és akkor el is kezdünk jóban lenni. A reggeltől estig tartó együtt szívás jót tesz a barátságoknak.

rap: Vannak rokon vonásaitok a főhős Ricsivel?

VB: Az apáinkkal való példásan bonyolult helyzetünkről sokáig tudnánk beszélgetni egymással. Neki ráadásul legalább konkrétan nehéz azzal, hogy az apja halott. Nekem meg jó bonyolultan nehéz az élő apámmal. Igen, szeretném, ha büszke lenne rám. Sokat jelentett, hogy az egyik első vizsgámban látott, és elégedett volt. Jó tudni.

rap: Mikor látható az előadás? Mi másban láthatunk még téged az idén?

VB: Április 20-án van a Balta a fejbe bemutatója, aztán játsszuk áprilisban, májusban, és szépen bekerül a repertoárba, remélem, sokáig tart majd. Ezután a Jurányiban kezdek egy kétszemélyes darabban, amelyben a barátnőmmel, László Lilivel játszunk majd együtt, ő egyébként az osztálytársam is. Két iskolás gyereket játszunk, akik belekerülnek a beszláni túszdrámába. Megtalálnak engem ezek a feladatok, úgy látszik. Nyáron lesz a premier.

rap: Jó háttér volt a terápiás szerep a további pályádhoz?

VB: Persze. Óriási szerencse, rengeteg tanulás és ismertség. A szakma hamarabb vesz észre, mint a nézők az utcán. A Terápia előtt sokszor elképzeltem, hogyan fogok viselkedni majd, ha megszólítanak. Na, hát pont az történik, mert már fel-felismergetnek az utcán is. Zavarban vagyok és sután mosolygok, amikor megköszönöm a vadidegenek gratulációit.

rap: Van kedvenc hősöd?

VB: Sztárjaim vannak, akikhez vonzódom. Csupa olyan alak, akik a színpadon vagy az életükben állandóan provokálják a környezetüket. Andy Kaufman vagy Sacha Baron Cohen. Aztán Balotelli, Bödőcs, Puzsér, Bartos Cs. István, aki amúgy sztár hajléktalan youtuber, vándorfilozófus. De mondhatnám Marilyn Mansont is. Közel állnak hozzám ezek a kihívó, önsorsrontó, önmagukra veszélyes karakterek. Elkaptak egy ritmust és önazonosak. Bírom.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.